۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۶۷۸۰۵۰

سیاحت استانبول در سیاهی کرونا

سیاحت استانبول در سیاهی کرونا
طی سال‌های اخیر ترکیه به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایرانیان تبدیل شده است. شاید در کنار کشش آثار باستانی و مراکز تجاری و تفریحی یکی از عوامل اصلی اقبال برای سفر به این کشور عدم نیاز به ویزا باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، همسایه شمال غربی کشورمان که مانند پلی مشرق و مغرب برّ قدیم را به هم پیوند زده با برخورداری از طبیعتی چشم نواز و جذابیت‌هایی بازمانده از قدرت نمایی کشورگشایان تاریخش هم تفرعن مشرق زمین را در خود دارد و هم از تجدد جهان غربی برای خود سهمی اندوخته است. پس باید هم امروز از نظر داشته‌های پرجاذبه فرهنگی و تجاری لقمه‌های دندانگیری برای گردشگران دور و نزدیک داشته باشد.

این نکته هم که در ایام کرونایی کشور ترکیه برای مسافران خارجی محدودیت ویژه‌ای قائل نشده و صرفا به انجام تست پی سی آر بسنده کرده خود فرصتی شده تا باز به روال گذشته سفرها و تورهای گردشگری به این کشور ادامه پیدا کند.

شاید از همین بابت است که ازدیاد سفر گردشگران کشورمان در روزگار پرمخافت کرونا به مقصد همسایه دیرین شمال غربی به نگرانی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی دامن زده تا دست به قلم شود و در خطاب با تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ضرورت ممنوعیت پرواز هوایی به ترکیه بنویسد.

آنگونه که رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی روایت می‌کند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخشنامه‌ای هرگونه تبلیغ و برگزاری تور مسافرتی و گردشگری به مقصد کشور ترکیه را ممنوع اعلام کرده، اما تبعیت از این بخشنامه با امتناع شرکت‌های هواپیمایی مواجه شده است.

اضطرار ناشی از قرمز و نارنجی شدن شهرهای کشور و برخاستن موج تازه ابتلا به ویروس کووید ۱۹ تعلیق تورهای گردشگری را طلب می‌کند. اما گویا شرکت‌های هواپیمایی وضع پیش آمده را اضطراری نمی‌دانند و از همین رو از گردن نهادن به بخشنامه ممنوعیت پروازها به ترکیه تن می‌زنند.

مسوول یک آژانس هواپیمایی درباره شرایط قیمت‌های تور استانبول به میزان می‌گوید که معنایش برقراری این تورهاست: نرخ تور استانبول با پرواز رفت و برگشت و هتل سه ستاره از چهار میلیون و چهارصد هزار تومان شروع می‌شود.

مسوول این آژانس هوایی وجود محدودیت برای انجام تورهای گردشی به ترکیه را رد می‌کند: برای هر روزی که بخواهید می‌توانید با رزرو بلیط در این تورها شرکت کنید. البته طبق مقررات ۷۲ ساعت قبل از پرواز باید فرم‌های مربوط به اطلاعات درخواستی توسط مسافر پر شود.

برای اطمینان بیشتر از تاثیر موج جدید کرونا بر وضع تورهای گردشی به مقصد استانبول می‌پرسیم. او، اما با قطعیت رد می‌کند: محدودیت‌های کرونایی تاثیری بر تور استانبول ندارد و فعلا پروازهای ما برقرار است.

با مسوول این آژانس هوایی درباره شرایط احتمالی برای لغو پروازهای ترکیه چانه هم می‌زنیم: نرخ بلیط تور در هر تاریخی فرق می‌کند، اما در صورت لغو شدن هزینه‌ها به مسافر برگردانده می‌شود.

وقتی نگرانی برای احتمال ابتلا در محیط بسته هواپیما یا هتل را به میان می‌آوریم با تاکید می‌گوید: اگر نگرانی شما مساله بیماری کروناست که همه جا این بیماری وجود دارد. اما در هواپیما و هتل پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود.

مسوول این آژانس هوایی انگار اهتمام خاصی در به کارگیری صنعت ادبی ایجاز دارد و حتی وقتی درباره شایعه وجود تور واکسن به مقصد استانبول می‌پرسیم در نهایت اختصار پاسخ می‌دهد: ما تور واکسن نداریم.

گزیده گویی مسوول آژانس ما را وا می‌دارد تا سراغ آژانس هوایی دیگری برویم تا بلکه سخنان روشن‌تر و کامل تری بشنویم. از مسوول آژانس هوایی دوم درباره تورهای گردشی ترکیه می‌پرسیم: ما همه روزه برای شهرهای کوش آداسی، آنتالیا، آلانیا، مارماریس و استانبول تور گردشگری برگزار می‌کنیم.

می‌پرسیم یعنی برای همین چند روز پیش رو هم می‌توانیم بلیط رزرو کنیم؟ با اطمینان پاسخ می‌دهد: برای روزهای آینده هم می‌توانید رزرو کنید و موردی ندارد.

بیشتر پافشاری می‌کنیم که واقعا در این روزها سفر به ترکیه هیچ محدودیتی ندارد؟ باز هم بی مجامله و با تانی پاسخ می‌دهد: خیر. ما محدودیتی برای سفر نداریم.

از نرخ و بهای تورها هم سراغ می‌گیریم. معلوم می‌شود استانبول از بقیه راحت الوصول‌تر است: برای آنتالیا اگر بخواهید بلیط رفت و برگشت با هتل را بگیرید تقریبا از ۱۳ میلیون تومان شروع می‌شود. تور گردشی برای مقصد کوش آداسی از دوازده میلیون تومان و شهر مارماریس از ۱۳ میلیون تومان و استانبول هم از ۵ میلیون تومان شروع می‌شود تا رقم‌های بالاتر.

مسوول این آژانس هواپیمایی درباره تمهیدات موجود برای پیشگیری از بیماری کرونا در خلال تور ترکیه مسوولیت اصلی را بر دوش خود مسافران می‌اندازد: مسافران چهل و هشت ساعت قبل از پرواز تست کرونا را انجام می‌دهند. همه کسانی که برای این تورها سوار هواپیما می‌شوند از قبل تست کرونا را داده اند و جواب تستشان منفی بوده است. کسانی که تست کرونایشان مثبت باشد امکان حضور در این تورهای گردشی را ندارند. ولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این سفر مساله‌ای است که خود مسافران باید رعایت کنند.

درباره شایعات مطرح شده درباره انجام تورهایی به مقصد ترکیه با هدف تزریق واکسن کرونا که می‌پرسیم همان سخن مسوول آژانس هوایی قبلی را مثل ترجیع بندی تکرار می‌کند: ادعای برگزاری تور واکسن از اساس شایعه است و چنین چیزی امکان ندارد.

اینکه مسافران برای مدت طولانی در محیط بسته هواپیما بمانند خود خطری است که می‌تواند احتمال ابتلا به کرونا را بالا ببرد. مسوول آژانس، اما جز طرح مساله وجود فاصله اجتماعی در هواپیما انگار چیزی در چنته ندارد: الان، چون وضع بازار هم شرایط مطلوبی ندارد فعلا مسافران در هواپیما یکی در میان روی صندلی‌ها می‌نشینند. درواقع این تورها تا شصت درصد ظرفیت پذیرش مسافر را دارند.

اعمال محدودیت‌های کرونایی و نامه نگاری‌ها و هشدارهای بعضی از مسوولان احتمال ممنوع شدن پروازهای ترکیه را بالا برده است. در این صورت تکلیف مسافران بازمانده از پرواز چه خواهد شد: فعلا هیچ پروازی کنسل نشده است. اما اگر لغو بشود یا پرواز جایگزین در اختیار مسافران قرار داده می‌شود یا اینکه مبلغ به مسافر برگردانده می‌شود.

منبع: میزان
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
گلبیز
United States
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
نویسنده یه جوری نوشته که انگار خودش رفته بوده استامبول
0
0
شوقی
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
منظورتون به آقای ..که نبود
0
0