۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۶۷۸۲۶۴
حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم مطرح کرد؛

توکل بر خدا و مقاومت در برابر زورگویان از شاخصه های دولت اسلامی

توکل بر خدا و مقاومت در برابر زورگویان از شاخصه های دولت اسلامی
حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم گفت: یکی از شاخصه های دولت اسلامی توکل بر خدا و مقاومت در برابر زورگویان و در نهایت دستیابی به استقلال است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، برنامه بیان نکات تفسیری از قرآن کریم عصر امروز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در حرم مطهر معصومه(س) برگزار و به صورت زنده از رسانه ملی پخش شد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال جدید گفت: با توجه به انتخابات پیش رو در مباحث تفسیری که ارائه خواهد شد به شاخصه های دولت اسلامی در قرآن کریم پرداخته می شود.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: دولت اسلامی دولتی است که در سایه توکل برخدای متعال برای استقلال تلاش می کند و خداوند در سوره مبارکه حمد به ما یاد داده است که « ایاک نعبد و ایاک نستعین» فقط تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوییم ؛ توحید زیربنای ادیان توحیدی است و ثمره مستقیم ادیان توحیدی توکل برخداست.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عنوان کرد: مؤمن می داند که «لا موثر فی الوجود الا الله» و ثمره مستقیم توکل برخداوند متعال، قطع وابستگی به مستکبران است در نقطه مقابل توکل بر خدا وابستگی و گدایی بر در خانه مستکبران عالم است خداوند در قرآن به پیامبر(ص) فرموده است « وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ وَدَعْ أَذَاهُمْ وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ كَفَى بِاللَّهِ وَكِيلًا» ای پیامبر در برابر کافران و منافقان سرخم نکن و بر خدا توکل کن.

وی در ادامه افزود: امام سجاد در دعا به خداوند عرضه می دارد «وَ یقِینَ الْمُتَوَکلِینَ عَلَیک، وَ تَوَکلَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیک» من یقین متوکلین برتو  و توکل مؤمنین به تو را می طلبم و از تو می خواهم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از معانی الاخبار بیان داشت: پیامبر در این روایت می فرماید هرکس می خواهد از مردم پرهیزگارتر باشد بر خدا توکل کند و هرکس می خواهد از همه مردم بی نیازتر باشد به آنچه که در نزد خداست امیدوارتر باشد تا آنچه در نزد خود اوست.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: پیامبر(ص) از جبرییل سؤال کرد که کلمه خدا به چه معناست و او پاسخ داد: اینکه بدانید نفع و ضرر شما به دست مخلوقین نیست و بدون اذن الهی نمی توان به کسی روزی دهد یا منعی در آن ایجاد کند.

وی افزود: یکی از نتایج توکل صبر و استقامت است و اهل توکل در برابر سختی ها مقاوم می شوند و خداوند می فرماید:  «وَمَا لَنَا أَلَّا نَتَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا  وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَا آذَيْتُمُونَا» و چرا ما بر خدا توکل نکنیم در صورتی که خدا ما را به راه راستمان هدایت فرموده؟ و البته در راه اطاعت و رضای خدا بر آزار و ستم های شما صبر خواهیم کرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ماجرای جنگ احد گفت: وقتی مسلمانان پس از این جنگ منافقان به آنها گفتند که دشمن دوباره قصد دارد به آن ها حمله کند قرآن در مورد آنها می فرماید: « فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَ قَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ»  آنها از سخن منافقان حذر کردند و بر خدا توکل کردند.

وی در ادامه بیان داشت: بنابراین یکی از شاخصه های دولت اسلامی همین توکل بر خدا و مقاومت در برابر زورگویان و در نهایت دستیابی به استقلال است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: دومین نکته ای که در رابطه با شاخصه های دولت اسلامی باید به آن پرداخته شود تلاش در جهت احیا مساجد  و محوریت بخشیدن به آنهاست که خداوند در آیه 114 سوره مبارکه بقره به آن اشاره کرده و بزرگترین ظلم را خداوند در این آیه جلوگیری از احیا مساجد برشمرده است و به طور طبیعی ارزشمندترین کار احیاء مساجد و محوریت بخشیدن به آنهاست.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: امام فرمودند مسجد سنگر است امروز هم باید مساجد سنگر باشند همانگونه که در سالهای جنگ گردهمایی نیرو ها برای مقابله با دشمن بود، امروز هم باید مساجد محور رزمایش همدلی و مواسات قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در پایان افزود: در خصوص معماری و شهرسازی نیز باید مساجد و معماری اسلامی مورد توجه قرار گیرند و شهر اسلامی شهری است که محور همه ساخت و سازها و ادارات و بازار آن مسجد باشد و آن قدر نقش مساجد پررنگ و مهم  است که خداند متعال حکمت جهاد و فلسفه جنگ را احیا مساجد عنوان کرده و در سوره مبارکه حج می فرماید اگر جهاد نبود صومعه ها، کنیسه ها و مساجد و مراکز دینی نابود می شدند./1399/

ارسال نظرات