۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۶۷۸۲۷۶
آیت الله رمضانی مطرح کرد؛

توجه به عمل در کنار دعا/ زالوهای قاتل سرمایه و دلالان؛ عامل ایجاد گرانی ها

توجه به عمل در کنار دعا/ زالوهای قاتل سرمایه و دلالان؛ عامل ایجاد گرانی ها
شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی تأکید کرد که امروز بی ایمانی برخی سرمایه داران اسباب گرانی ها و مشکلات معیشتی را فراهم آورده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله حسن رمضانی در درس اخلاق که عصر امروز در سالن جلسات شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به اهمیت و جایگاه با فضیلت ماه مبارک رمضان گفت: ماه رجب، ماه ولایت، ماه شعبان، ماه نبوت و ماه رمضان ماه امت است؛ بندگان خاص خداوند لیاقت و همت خود را در ماه های رجب و شعبان نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم این ماه را به ماه اقبال تعبیر کرده‌اند، گفت: این ماه اقبالی است به سوی ما و ما خودمان به خودی خود و  اگر با انگیزه درونی به سوی این رحمت بخواهیم حرکت کنیم سخت و مشکل است وقتی هم با برخی از موانع و مشکلات مواجه می‌شویم باید بسنجیم که عمده اینها از تعلقات و وابستگی‌های ماست.

شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی مرکب نفس انسان را مرکبی چموش خواند و اظهار داشت: مرکب چموش نفس به راحتی در مسیر حرکت نمی‌کند، هم به سائق و هم به قائد نیازمند است؛ یعنی باید از جلو و عقب آن حیوان را حرکت داد؛ گاهی سائق و گاهی قائد نیاز است و گاهی نیز هر دو باید باشد.

وی با اشاره به اینکه نفس به سختی به حرکت می‌افتد گفت: اگر نفس به راحتی حرکت می‌کرد ما باید از ماه رجب به تقوا و خود سازی شروع می‌کردیم، چه تعداد در ماه رجب روزه گرفتیم؟ وارد است که ماه رجب، ماه ولایت، ماه شعبان، ماه نبوت و ماه رمضان ماه امت است که خیر در آن مانند حلوا در میان مردم پخش می‌شود.

آیت الله رمضانی در ادامه ماه رجب را مانند آبشاری از خیر دانست و ادامه داد: در ماه شعبان، این خیر عظیم شعبه شعبه می‌شود و در ماه رمضان به نهرهای آبی تبدیل می‌شود که ما می‌توانیم قطره قطره از خیر و برکات آن استفاده کنیم. 

وی ادامه داد: این ماه‌ها ماهی است که پیامبر روزها را روزه می‌گرفت و شب‌ها را به عبادت می‌گذراند، هرموقع می‌خواهیم به شفاعت آن بزرگوار برسیم باید به سنت او برسیم. برخی خیال می‌کنند شفاعت یک پارتی بازی است؛ اما نه شفاعت عمل کردن به سنتی را نیاز دارد که تازه بتواند نیل به شفاعت را ثابت کند و این نیل به شفاعت است نه شامل شدن برای شفاعت.

توجه به عمل در کنار دعا/ زالوهای قاتل سرمایه و دلالان؛ عامل ایجاد گرانی ها

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به دعاهای وارده در ماه مبارک رمضان، مقید کردن به خواندن این دعاها را از راه‌های کسب فیوضات ماه رمضان دانست و خاطرنشان کرد: از دعاهای وارده در این ماه بهره بگیرید، البته بعضی‌ها نسبت به دعا کردن معرفت دارند و دعا انشاء می‌کنند؛ اما دعاهایی وجود دارد که از زبان خود ولی است و خیلی میان دهان ولایت و دهان افراد کامل غیر معصوم فرق است.

آیت الله رمضانی با اشاره به فرازهایی از دعای معروف ماه مبارک رمضان «اللهم اغن کل فقیر» بیان کرد: آن چیزی که توجه انسان را به این دعا جلب می کند، تأکید بر فقرزدایی عمومی است؛ البته این را باید دانست که تنها با قرائت ادعیه نمی توان از جامعه فقر زدایی کرد. در این دعا سه بار مسأله فقر مطرح شده است، در جایی مسأله فقر عمومی و جهانی است، در جایی مسأله فقر مختص به فقر مسلمانان است و در جای دیگر به این موضوع پرداخته شده است که فقر ما را به غنا تبدیل کند.

شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی ادامه داد: البته این سؤال پیش می‌آید که خوب چرا این همه درخواست رفع فقر داریم ولی باز فقر را می‌بینیم، در پاسخ باید بدانیم که دعا نیاز به عمل دارد. الداعی بلا عمل کالرامی بلا وتر، دعا کننده بدون عمل مانند تیراندازی است که کمان او زه ندارد.

وی به لزوم بهره گیری معنوی از ماه مبارک رمضان تأکید کرد و ادامه داد: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تقرب به خداوند است و اگر این ماه پر برکت بگذرد و از آن بهره کافی و وافی را نگیریم بدون شک دچار خسران شده ایم.

استاد فلسفه و عرفان اسلامی با اشاره به فرازی از دعای معروف ماه مبارک رمضان «اغننا من الفقر»، مراد از این فقر را اینگونه توصیف کرد: این فقر از جمله مسائل مادی نیست، بلکه اشاره به «انتم الفقراء الی الله» دارد و ما باید با پشتوانه ماه مبارک رمضان به این حقیقت دست پیدا کنیم که بدون خداوند هیچ هستیم.

آیت الله رمضانی اهمیت ادعیه و مناجات های ماه مبارک رمضان را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: امروز جوانان باید فرصت جوانی را غنیمت شمرده و از توان و پاکی خود برای تقرب به خدای متعال استفاده کنند.

سوء تدبیرها چه ربطی به تحریم دارد

شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی با اشاره به اینکه مسؤولان باید در عمل نسبت به فقرزدایی عمل کنند، اضافه کرد: امروز زالوهای قاتل سرمایه ها، دلالان و واسطه گری ها سبب ایجاد گرانی های افسارگسیخته شده است؛ امروز قیمت کالاها در جامعه چندین برابر شده است و نمی توان همه این موارد و مشکلات را ناشی از تحریم دانست.

آیت الله رمضانی با بیان اینکه امروز بی ایمانی برخی سرمایه داران اسباب گرانی ها و مشکلات معیشتی را فراهم می آورد، عنوان کرد: امروز باید تدابیری اندیشیده شود تا دست واسطه ها و دلال ها از بازار قطع شده و «از تولید به مصرف» به معنای واقعی کلمه محقق شود.

وی با انتقاد از عملکرد مسؤولان، فلسفه انقلاب اسلامی را نیل به خدای متعال دانست و بیان کرد: اگر رؤسای جمهور، وزرا و مسؤولان کشور یک ورق از اوراق معرفت را درک کرده بودند، ملت ایران را به خداوند می رساندند؛ امروز نیازمند آن هستیم که همه سیاست ها و قوانین کشور رنگ و بوی خدایی بگیرد و همه مسؤولان از باب عمل به تکلیف فعالیت داشته باشند./841/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
شیخ حیدر
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
در خبر نگفتین که سردبیر جدید خبرگزاری رسا کیست؟
4
0
از توی گلخونه دنیای کوچک
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۳
بهترین ظیافت عمر انسان ، مهمان خدا بودن است.
4
1
پوراندخت
|
۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
*ضیافت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
تعبیر سه نوع فقر در دعای اللهم ادخل اهل القبور السرور زیبا و مبنتی بر مبانی روائی بود.
1
1
ناشناس
Netherlands
۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
عالی و درجه یک
1
1
علی الحازم
Netherlands
۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
رضوان الله على الماضين وحفظ من بقى وسيما بالأخص الشیخ الرمضانی الکریم
أمين ربِ العالمين
انعم واكرم
0
1
ناشناس
Netherlands
۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
اذا اردت النجاه فتمسك بسماحه القائد السید خامنه ئی
0
1
جواد
Iran, Islamic Republic of
۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴
از آخوند جماعت به کسی خیری نرسیده
1
0