۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۷۸۳۳۲
یادداشت؛

در حاشیه اخلاقی بیانات سیاسی رهبر انقلاب/ گل بخندید که از راست نرنجیم

در حاشیه اخلاقی بیانات سیاسی رهبر  انقلاب/ گل بخندید که از راست نرنجیم
رهبرانقلاب در سخنرانی و خطابه تبحری ویژه دارند و بیانات گاه طولانی را به شیوایی بر زبان می‌رانند که نه تنها نشاط مخاطب را نمی‌کاهد بلکه شنونده و بیننده را به وجد می‌آورد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در جلسه انس با قرآن کریم درباره رتبه اقتصاد ایران در جهان، در شبکه های اجتماعی و رسانه های داخلی و خارجی بازتاب های مختلفی به دنبال داشت و هر یک از این رسانه ها از منظری به تحلیل و بررسی موضوع پرداختند.

خبرگزاری رسا در یادداشتی اقدام اخیر رهبر معظم انقلاب را درس اخلاق عملی و الگویی برای تمام مسؤولان و کارگزاران نظام اسلامی قلمداد کرده است.

متن یادداشت به این شرح است:

باسمه تعالی شأنه العزیز

پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت

آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد

از این بیت عرفانی حضرت حافظ قرآن و تفسیر عارفانه حضرت روح الله از آن که بگذریم، گاه در سخن و خامه هر کدام از ما خطایی رخ می‌دهد که یا از سبق لسان و سهو بیان است یا غفلت حافظه و یا خبری که شاید دقیق نباشد.

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای از زمره خطبا و سخنرانانی هستند که در رشته سخنرانی و خطابه، تبحری ویژه دارند و بیاناتِ گاه طولانی را به  شیوایی و رسایی بر زبان می‌رانند که نه تنها نشاط مخاطب را نمی‌کاهد، شنونده و بیننده را به وجد می‌آورد.

این که گفته شد نه از باب تملق و ستایش که از نگاه هنری و فنی است و مخالف و موافق در عالم سیاست، نمی‌تواند چنین هنری را نبیند و کتمان کند.

اما همان حضرت رهبر فرزانه و حکیم نیز گاه ممکن است کلامی به زبان بیاورد که بعد مشخص شود چندان دقیق نبوده است. بارها در بیانات حضرت امام (ره) نیز شنیدیم و مکتوب هم هست که کلام را استدراک می‌فرمودند چون از آن نگاه تنزیه‌گرایانه و پرهیزگارانه ایشان، حتی سخن درباره دشمن نیز باید فاقد کم‌ترین بی‌انصافی باشد.

چندی پیش در سخنرانی تلویزیونی مقام معظم رهبری به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج)، مطلبی درباره کرونا مطرح شد که فرمودند: «در قضیّه‌ کرونا گفته می‌شود که مثلاً تا حالا یک میلیون و خرده‌ای در سطح دنیا کشته شده‌اند».

ایشان بلافاصله پس از پایان برنامه این مطلب را اصلاح کردند و فرمودند: «این مطلب که من گفتم یک میلیون نفر کشته شده‌اند، اشتباه بود. یک میلیون و خرده‌ای مبتلا شده‌اند؛ تعداد کسانی که از دنیا رفته‌اند در سطح دنیا خیلی کمتر از این است. یک میلیون [نفر] مبتلا شده‌اند تا حالا و تعدادی هم البتّه از دنیا رفته‌اند که از این مقدار کمتر است. من اشتباهاً گفتم یک میلیون [نفر] از دنیا رفته‌اند و یا مثلاً کشته شده‌اند». 

دیروز نیز حضرت ایشان، مطلبی از بیانات پیشین خود را اصلاح کردند. معظم‌له در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید نوروز فرموده‌ بودند: «همین حالا کارشناسان بانک جهانی می‌گویند اقتصاد ایران در میان اقتصادهای برتر دنیا در رتبه‌ هجدهم است؛ یعنی از دویست و خُرده‌ای کشورِ دنیا ما هجدهمین اقتصاد هستیم، ... آنها میگویند اگر از ظرفیّت‌های استفاده‌نشده، استفاده بشود، اقتصاد ایران شش رتبه بالاتر می‌آید و به رتبه‌ دوازدهم می‌رسد».

تعداد بازدید : 4

از این رو چنین فرمودند: «من در سخنرانی اول فروردین، در باب رتبه‌ اقتصادی کشور آماری را به مردممان عرض کردم و مطلبی را گفتم، بعد از آن چند نفر به من تذکّر دادند که این آمار درست نیست؛ من به دفترمان گفتم موضوع را بررسی کنند؛ معلوم شد که حرف آنها درست است، حق با آنها است، آمار ما درست نبوده و رتبه‌ اقتصادی هجدهم در دنیا به چهار پنج سال قبل یا پنج شش سال قبل مربوط بوده. لذا من از آن کسانی که به من تذکّر دادند که موجب شد این اشتباه برطرف بشود، صمیمانه تشکّر می‌کنم».

در این باره سخن بسیار می‌توان گفت اما به خلاصه این که:

شخصیتی در چنان جایگاه و چنان نگاه نافذ و مسلط، واهمه‌ای ندارد که خطای خود را نمایان کرده، اصلاح و اعلان نماید.

-  نشان دهد که هیچ کدام از ما از خطا مصون نیستیم

-  از اصلاح و اعتذار نهراسیم که چیزی از بزرگی کم نمی‌کند

-  از کسانی که نقد صحیح و صریح بکنند باید سپاسگزار بود

-  شخص اول کشور هم نقد را می‌شنود و خطای خود را اصلاح می‌کند

همه این‌ها را بگذارید در کنار جایگاه فقاهتی و مرجعیتی آیت الله خامنه‌ای که خود درس اخلاق عملی است.

گل بخندید که از راست نرنجیم ولی

هیچ عاشق سخن سخت به معشوق نگفت

حامد عبدالهی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حمید راستگو
Iran, Islamic Republic of
۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵
آفرین به دوستان و عزیزان رسا
1
0
ناشناس
-
۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۱
عالی بود
1
0
هدیه مهدیان
Iran, Islamic Republic of
۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۱
دست مریزاد و خدا قوت
موفق باشین
1
0