۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۶۷۸۴۴۷
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی مطرح کرد؛

ملا احمد نراقی پرچمدار مبارزه با تجاوز خارجی به ایران

ملا احمد نراقی پرچمدار مبارزه با تجاوز خارجی به ایران
رییس پژوهشکده نظام های اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: ملااحمد نراقی، در جنگ ایران و روس یکی از پرچمداران مبارزه با تجاوز خارجی به ایران بود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نخستین قسمت از ویژه برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیما با عنوان "ضیافت" به سیره اخلاقی و مبارزاتی "آیت الله ملااحمدنراقی" مشهور به "فاضل نراقی" عالم و مجاهد شیعه قرن سیزدهم هجری قمری پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی، رییس پژوهشکده نظام های اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به سیره عملی این عارف مبارز اظهار داشت: بررسی و معرفی سیره بزرگان گذشته به ما کمک می کند که بدانیم این افراد در موقعیت های گوناگون و در ظرف زمان خودشان چگونه به جامعه اسلامی خدمت کردند. در واقع ما با مرور زندگی این بزرگان، برای امتداد مسیر آنها در زمان حال و ترسیم نقشه فردای خود، دست به آینده نگاری می زنیم.

ملااحمد نراقی سرآمد عصر و زمان خود

وی آیت الله ملااحمد نراقی را یکی از سرآمدان عصر و زمان خود خواند و افزود: ملااحمد، با الگو قرار دادن پدرش آیت الله محمدمهدی نراقی، در فقهی، اصول و اخلاق نه تنها همان مسیر پدر را ادامه داد بلکه به اندازی نوآوری داشت و رشد کرد که از پدرش ممتاز شد.

نظریه ولایت فقیه برای نخستین بار توسط ملااحمد مطرح شد

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی، نظریه "ولایت فقیه" را یکی از ویژگی های اختصاصی ملااحمد نراقی خواند و تصریح کرد: ملااحمد برای نخستین بار به طور منسجم، مستدل و جامع در عائده ۵۴ از کتاب "عوائد الایام" قاعده "ولایت همه جانبه فقیه جامع الشرایط" را مطرح کرده است که سبب و زمینه فراگیری بحث مهم ولایت فقیه شد که تبلور آن را در انقلاب پنجاه و هفت حضرت امام خمینی (ره) شاهد بودیم.

وی بیان داشت: ملااحمد نراقی انسانی جامع الاطراف است. کتاب "مستند الشیعه فی احکام الشریعه" ایشان در زمینه فقهی و نیز کتاب "معراج السعاده" ملااحمد در حوزه اخلاق با گذشت بیش از ۲۰۰ سال همچنان برجسته و مورد بحث محافل علمی است.

رییس پژوهشکده نظام های اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه ملاحمد نراقی طبع شعری خوبی نیز داشت و بیش یازده هزار بیت شعر در "دیوان طاقدیس" سروده است، اظهار داشت: ایشان در عین جامعیت علمی، در میان معرکه فعالیتهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز حضور داشت و نسبت به کوچکترین اتفاقات جامعه در حوزه های مختلف واکنش نشان می داد.

ملااحمد؛ عالم عامل

وی بیان داشت: آیت الله نراقی مدتی بعد از نوشتن معراج السعاده به حوزه نجف رفت. با اینکه انتظار داشت مرحوم بحرالعلوم به حکم تکریم مهمان، به استقبالش برود اما روی خوشی از ایشان ندید. با این حال خودش به دیدار مرحوم بحرالعلوم رفت. این مسئله دو سه بار دیگر نیز پیش آمد تا اینکه در هنگامه بازشت به ایران وقتی امتناع جناب بحرالعلوم را از ملاقات با خود دید، تصمیم گرفت تا بار دیگر به دیدار وی برود که این بار با استقبال گرم و تفقد علامه بحرالعلوم روبرو میشود. وقتی دلیل این رفتار را از جناب بحرالعلوم می پرسند می گوید میخواستم ببینم کسی که معراج السعاده را نوشته است، خودش نیز عامل به آن هست یا خیر! این نشان میدهد که خود این بزرگان، عالم عامل بودند که موجب ماندگاری و اثرگذاری آثارشان شده است.

عالمی که برای پاسخ به شبهات یهودیت، عبری آموخت

وی ادامه داد: در قرن سیزدهم هجری که بسیاری از فرقه های انحرافی مثل صوفی گری، اخباری گری و حتی تبشیری های مسیحی فعالیت میکردند، ملااحمد با شناختی که از اینها داشت، در کتابهایش به شبهات این جریانات پاسخ میداد. نقل است که برای پاسخ به شبهات یهودیت، زبان عبری آموخت و به زبان خودشان، بهترین پاسخ ها را به شبهات آنها می داد.

صدور فتوای جهاد و همراهی با مردم در جنگ ایران و روس

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با اشاره به سیره مبارزاتی آیت الله ملااحمد نراقی نیز اظهار داشت: در دورانی که روسیه تزاری با حمله به ایران قصد اشغال بخشهایی از خاک کشورمان را داشت، ایشان فتوای جهاد میدهد و در سلطانیه و آذربایجان در وسط میدان جهاد حضور میابد و با هدایت مردم منجر به پیروزی و بیرون راندن لشکر روس می شود.

ملااحمد نراقی در یک نگاه

بنابراین گزارش، ملااحمد نراقی در سال ۱۱۸۵ هجری قمری در نراق دیده به جهان گشود. وی مقدمات و بیشتر دروس متوسطه و عالی را در محضر پدر دانشمندش ملامهدی نراقی که از اکابر علمای دین بود، آموخت. وی در ۱۲۰۵ قمری و در بیست سالگی به شهر نجف اشرف هجرت کرد و مدت کوتاهی از محضر ملاوحید بهبانی استفاده برد. اما پس از اندکي در همين سال، استاد بهبهاني به رحمت ايزدي پيوست و او به زادگاهش نراق بازگشت. تنها چهار سال از رحلت استادش گذشته بود که پدرش ملا مهدي را نیز از دست داد.

ملا احمد نراقي سه سال پس از رحلت پدر، به قصد زيارت عتبات عاليات بار ديگر عزم سفر نمود و اين بار به تنهايي به نجف اشرف هجرت کرد. در اين شهر علم و حکمت، از حوزه درسي فقيهان بزرگي مانند سيد مهدي بحرالعلوم و شيخ جعفر کاشف الغطا استفاده هاي شاياني برد. اين فقيه فرزانه مدتي هم در کربلا در جوار حرم حسيني ساکن شد و از محضر ميرزا مهدي شهرستاني و آقا سيد علي کربلايي بهره علمي برد و در علوم و فنون مختلف از جمله فقه، اصول عقايد، اخلاق، شعر، عرفان، فلسفه، منطق، حساب و هندسه و ... به مراتب عالي رسيد و صاحب نظر شد.

ملا احمد نراقي پس از تکميل تحصيل به زادگاه خود بازگشت. وي در شهر کاشان سکونت اختيار کرد و چون از جايگاه مناسب علمي و موقعيت خوب مردمي برخوردار بود، به مقام مرجعيت ديني رسيد و همانند پدرش زعامت مذهبي و سياسي مردم آن سامان و نواحي را به عهده گرفت.

سفر ايشان به عتبات عاليات جهت ادامه و تکميل تحصيل بود. چند سال بعد، هنگامي که ملا احمد نراقي از نجف به وطن خود کاشان بازگشت و مرجعيت، رهبري و هدايت مردم را بر دوش گرفت، حوادث سرنوشت سازي به وقوع پيوست که يکي از مهمترين آن ها جنگ هاي ايران و روس بود. فقيه مجاهد ملا احمد نراقي در اين جنگ نابرابر به همراه ساير فقيهان و عالمان شيعه به صدور حکم جهاد بر ضد تجاوزات دولت روسيه اقدام کرد و مردم را به مبارزه و پيکار با دشمن غاصب فراخواند.

او در ۲۳ ربیع‌الثانی سال ۱۲۴۵ق در اثر وبایی که نراق، کاشان و اطراف آن را فرا گرفته بود، از دنیا رحلت کرد. پیکرش را در نجف، در کنار مزار پدرش در حرم امام علی(ع) به خاک سپردند.

شیخ مرتضی انصاری عالم بزرگ تشیع از شاگردان برجسته ملااحمد نراقی است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
حالا چه شده سوزنتون روی نراقی گیر کرده؟
0
0