۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷
کد خبر: ۶۷۸۴۷۱
نقدی بر اظهارات اخیر عطریانفر؛

مظلوم نمایی و حمله به شورای نگهبان؛ راهبرد نخ نمای اصلاح طلبان

مظلوم نمایی و حمله به شورای نگهبان؛ راهبرد نخ نمای اصلاح طلبان
عطریانفر و دیگر اصلاح طلبان اگر می خواهند مورد اقبال مردم باشند می بایست «احترام واقعی به مردم» پیشه کنند. به جای فرار از گذشته ،پاسخگوی عملکرد و کارنامه خود باشند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم، گروه های مختلف از مدت ها قبل برای این انتخابات برنامه ریزی کرده اند. نظریه پردازان و صاحب نظران اصلاح طلب هم برای برنده شدن در انتخابات طرح های کلانی را مطرح و سعی می کنند مردم را به سمت خود جلب کنند. در یکی از اظهار نظر ها، «محمد عطریانفر» از اعضای حزب کارگزاران ، مباحثی را بیان کرده است.

عطریانفر در مصاحبه با روزنامه شرق از سویی به نظارت استصوابی شورای نگهبان حمله کرده و از طرف دیگر بدون اشاره به کارنامه ضعیف اصلاح طلبان آنها را برنده بالقوه انتخابات دانسته است. عطریانفر مانند بسیاری از اصلاح طلبان در این سالها، نهاد قانونیِ «شورای نگهبان» را مورد آماج حمله خود قرار داده اند. و علت عدم اقبال مردم به آنها را بخاطر ، ردِّ صلاحیت کاندیداهای مورد نظر بر شمرده است. این راهبردی است که در طی سه دهه اخیر بارها استفاده کرده اند.

ی/اصلاح طلبان و عدم احترام واقعی به مردم!

البته عطریانفر و دیگر اصلاح طلبان هیچ گاه با مردم به صورت شفاف صحبت نکرده اند و اشکالات متعدد در اذهان عمومی نسبت به آنها وجود دارد.«احترام واقعی به مردم» حل این ابهامات و اشکالات است.

ابهاماتی از قبیل:

1- همیشه کاندیداهای همه جناح ها در انتخابات های مختلف شرکت داشته اند ، از هر جناحی افرادی رد شده اند و افرادی باقی مانده اند. اگر قرار باشد مردم به اصلاح طلبان اقبال داشته باشند، قاعدتا هر کاندیدی که مورد حمایت بزرگان اصلاح طلب باشد باید رای بیاورد. چطور می شود که مردم به یک جناح خاص توجه داشته باشند ولی به کاندیدای مورد حمایت بزرگان آن رای ندهند؟!

2-در مواقع متعددی اتفاق افتاده است که کاندیدای اصلح مورد تایید آنها در انتخابات شرکت کرده ولی به مصالحی حضورش یا پوشش برای کاندیدای جناح دیگر بوده و یا به نفع او کنار رفته اند. همچنانکه جهانگیری پوشش برای روحانی بود و یا عارف به نفع روحانی در سال 92 کنار رفت. اگر اصلاح طلبان مدعی اند که مشکل گشای اساسی مردم هستند چرا باید کاندیدای اصلح آنها به نفع دیگری وارد شود؟ آیا این عمل شبیه بازی سیاسی برای باقی ماندن در قدرت نیست؟

3-در مواقعی، کاندیدای اصلح و مورد اجماع اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کرده و بازنده انتخابات شده است. آیا در آن موقع هم مشکل نظارت استصوابی شورای نگهبان بوده است؟

مردم و رای ملت چقدر برای اصلاحات ارزش دارد؟

4-اگر ملاک رای مردم است، چرا در سال 88 فتنه کردند و رای مردم را زیر سوال بردند؟ چرا مسبب اغتشاش در کشور و تحریم های استکبار علیه مردم شدند؟ آیا هزینه باخت اصلاح طلبان را مردم مظلوم کشور باید بدهند؟! سوالات و ابهامات بی شماری وجود دارد که اصلاح طلبان در صورت «احترام به نظر مردم» می بایست پاسخگوی آنها به مردم باشند.

عملکرد اصلاح طلبان که از قضا در طی چند دهه اخیر بیشترین حضور در ارکان قدرت را داشته اند ، بسیار مبهم و پر از اشکال است. اصلاح طلبان هیچگاه نخواستند کارنامه مدیریتی خود را به مردم عرضه کنند. آنها هیچ گاه نگفته اند که چرا زنگنه با حدود 30 سال سابقه وزارت، کارت سوخت را حذف کرد؟ یا جهانگیری که چهار دوره معاون اول ریاست جمهوری بوده، چه ضرر هنگفتی با «دلارجهانگیری» به کشور وارد ساخت؟ یا حضور روحانی که تمام بزرگان اصلاح طلب بر او اجماع کردند و اصلاح طلب مطرحی بخاطر او کنار رفتند و یا پوشش او در مناظرات شدند ، چیزی جز خسارت سنگین برجام و تورم های بسیار زیاد در مسکن و مایحتاج اساسی مردم به بار آورده است؟

عطریانفر و دیگر اصلاح طلبان اگر می خواهند مورد اقبال مردم باشند می بایست ، «احترام واقعی به مردم» را پیشه کنند. به جای فرار از گذشته ،پاسخگوی عملکرد و کارنامه خود به مردم باشند. به جای استفاده از مباحث حاشیه ای چون ردِّ صلاحیت ها ، سعی کنند برای حل مشکلات مردم ، خلاقیَّت و درایت به خرج دهند و راهکارهای جدید عرضه کنند. به جای تحریک احساسات و مظلوم نمایی ، از مردم بابت مشکلات موجود عذر خواهی کنند. به جای «تبلیغات گسترده انتخاباتی» هم اکنون که در قدرت هستند، مشکلات مرغ و سلامت مردم را حل کنند.

چگونه می شود که جماعتی مدعی توجّه به «مردم» باشند ولی دردهای آن ملت را نبینند؟ چگونه می شود مسئولی وقتی مردمش زیر سیلاب هستند در سفر خارجی به سر کند؟ چگونه می شود مدعی توجَّه به مردم بود ولی با بازی های ارزی و بورس ، جماعت بسیاری از مردم را از هستی ساقط کنند؟

«احترام واقعی به مردم» با بی ارزش شدن پول ملی، گرانی بی سابقه مسکن، صف های عریض و طویل مرغ، بیکاری گسترده و عدم شفافیت با مردم سازگار است؟

جعفر بحرینی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
احسنت به شما و نویسنده مطلب
4
1
امید بدون ماسک
Germany
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
اصلاح طلبان در انزوای مردمی و اختلاف داخلی دست و پا میزنن.
4
1
بیداری ملت
Iran, Islamic Republic of
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
خوشحالم که این گونه مطالب نقد یادداشتی در رسا رو به ازدیاد است.
درود بر رسای انقلابی
3
0