۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۶۷۸۴۸۹
در برنامه ماه من مطرح شد؛

امیرالمومنین احیاء کننده شخصیت برجسته پیامبر

امیرالمومنین احیاء کننده شخصیت برجسته پیامبر
حجت الاسلام کاشانی گفت: امیرالمومنین در چند سال حکومتش شخصیت برجسته پیامبر را احیاء کرد، شخصیتی که کتمان و تخریب شده بود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حامد کاشانی کارشناس حوزه دین و معارف و پژوهشگر تاریخ اسلام در سحرگاه ماه مبارک رمضان در برنامه ماه من با اشاره به فضیلت امیر المومنین(ع) گفت: ما در مقدمه ایم و بناداریم در آینده آنچه برای حضرت امیر المومنین(ع) حساسیت و اولویت داشت را بحث کنیم ولی لازم است چند شبی هم دلمان را جلاء دهیم و با اخلاق حضرت آشنا شده و متذکر شویم که حضرت چگونه بوده است.

مدرس حوزه و دانشگاه ابراز داشت: عظمت حضرت به گونه ای است که پیامبر(ص) فرمودند" علی جان اگر نبود که به همان سمتی که به اشتباه برخی مسیحیان رفتند و عیسی علیه السلام را پسر خدا دانستند و در او غلو کردند، چیزی می گفتم که خاک کف پای تو را توتیای چشم کنند و تبرک بجویند"

وی در ادامه افزود: الفاظ کوچک تر از آن بودند تا پیامبر(ص) علی (ع) را با آن توصیف کنند، وقتی پیامبر به دلیل عدم ظرفیت مردم نمی تواند علی (ع) را آنگونه که هست وصف کند، ما چه بگوییم. عبدالله بن شداد می گوید " دلم می خواهد یک روز تا شب فضائل علی را بگویم، بعد گردنم را بزنید، یعنی سینه ها مالامال از فضائل حضرت بوده و از هیجان حب امیرالمومنین(ع) و از عظمت حضرت چیزی نمانده که منفجر شود، اما سال ها باید دم فرو می بستند؛ جالب است که مسیحیان هم به این موضوع اشاره کرده اند.

حجت الاسلام کاشانی با اشاره به سخنان نصری سهلب عالم مسیحی گفت: ای امیرالمومنین(ع) هرچه مردم را می کِشند تا از تو دور کنند، شوق و ندای درونی آنها به شدت به سمت شما تمایل پیدا می کند، چقدر ما به تو نیاز داریم؛ بعد از تو امت یتیمی است که استغاثه می کند و فریاد رسی نیست. البته باید به آن عالم گفت که ان شاءالله علی دیگری خواهد آمد.

پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار داشت: یک وقتی شخص بزرگواری به من گفت چرا از روایات نمی گویی و از مسیحیان بیان می کنید، به او عرض کردم که اینها همه در روایات هم هست اما من می خواهم بگویم امیرالمومنین(ع) فراتر از فهم ماست، هرکسی که صفحه نفسش آسیب نخورده باشد، همانطور که در برابرعظمت الهی، انسان ها شگفت زده می شوند در برابر جلوه خدا هم همینگونه خواهند بود.

وی با اشاره به سخنان آن رُکس بن زائد عنوان کرد: او می گوید تعجبم از این است که این مرد الهی با این فضائل حیرت انگیز چرا باید مورد بغض و کینه عده ای قرار گیرد، چرا باید برای چنین طلا و جواهر نابی دلیل بیاورم که به چه علت پیامبر او را دوست دارد؛ آیا نمی بینید که پیامبر(ص) فاطمه زهرا(س) محبوبترین دارایی اش را به علی داد؛ تعجب نکنید از اینکه پیامبر علی را بشناسد و دیگران نشناسد، چون فهم علی هم صفحه پاک نفس می خواهد و هم گوهر شناسی مثل رسول الله می خواهد و هرکسی نمی تواند او را بشناسد، یاران پیامبر(ص) بسیاری عزیز و عظیم الشأن هستند و جهاد کردند، اما قابل قیاس با امیرالمومنین(ع) نیستند، علی(ع) بدون معجزه ایمان آورد، حضرت می فرماید از کودکی با پیامبر بودم و نور وحی را در کنار پیامبر می دیدم و از پیامبر بوی نبوت را حس می کردم.

وی با اشاره به رابطه عجیب و حیرت انگیز پیامبر و امیرالمومنین(ع) بیان داشت: روزی به پیامبر وحی شد که قرار است توسط سه نفر ترور شود، حضرت آمد مسجد و فرمود اینها به لات و عزی قسم خوردند که مرا بکشند، به خدای کعبه دروغ گفتند، نترسید این اتفاق نمی افتد، سپس فرمود چه کسی حاضر به دفاع است؟ مثل جنگ خندق، خیبر، احد و حنین حواسشان پرت چیزی دیگری شد و کسی پاسخ پیامبر را نداد، حضرت فرمود مثل اینکه علی در بین شما نیست، از بین جمعیت عامربن قتاله گفت یا رسول الله علی تب دارد، به امیرالمومنین خبر دادند که پیامبر سراغ شما را می گیرد، همانند کسی که از بند جسته باشد، محضر پیامبر رسید و فرمود نیاز به لشکر نیست و تنهایی می روم و پیامبر(ص) با سپردن عمامه و شمشیر و اسب  او را راهی کرد؛ سه روز از امیرالمومنین خبری نشد، تنها خدا می داند این فراق چقدر سخت و جانکاه برای پیامبر و امیرالمومنین بود، پیامبر فرمود هرکس خبر سلامتی علی را به من بدهد، او را بشارت به بهشت می دهم، امیرالمومنین در حالی برگشتند که دو اسیر و یک جنازه با خود از آن سه تروریست آورده بود.

وی در پایان با اشاره به دشمنی های مخالفان پیامبر(ص) با امیرالمومنین(ع) ابراز داشت: ابوهلال می گوید اولین کسی که به پیامبر گفت جعلت فداک امیرالمومنین علی(ع) بود، در سختی ها پیامبر(ص) می فرمود شمشیرم کجاست، نیزه من کجاست، برطرف کننده غم از چهره ام کجاست، علی بن ابیطالب کجاست؟ ابن ابی الحدید می گوید علی فقط سرباز نبود علامت حقانیت پیامبر بود، علی(ع) معجزه و تاج سر پیامبر(ص) بود؛ این عشق دو طرفه کار را از چند جهت سخت کرد؛ آنهایی که از پیامبر کینه داشتند و در زمان پیامبر نمی توانستند خباثتشان را عملی کنند صبر کردند بعد از رحلت پیامبر(ص) به سراغ نفس پیامبر(ص) و آیینه تمام نمای او رفتند و از امیرالمومنین(ع) انتقام گرفتند؛ امیرالمومنین در آن چند سال حکومتش شخصیت برجسته پیامبر را احیاء کردند، شخصیتی که کتمان و تخریب شده بود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
موحدی
Iran, Islamic Republic of
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
از آقای کاشانی بیشتر خبر کاار کنید مطلب ایشان بسیار خوب و دلچسب است
1
0
نژاد حسینی
Iran, Islamic Republic of
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
درود بر حجت الاسلام کاشانی، برنامه بسیار عالی و پرمحتوا، تشکر از خبرگزاری رسا بابت پیاده کردن متن صحبت های حاج آقا
1
0
سالاری
Iran, Islamic Republic of
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
خدا خیرتون بده، لطفاً برنامه های دیگه رو هم پوشش بدین نمی رسیم همه برنامه ها رو ببینیم
1
0
حمید قنبری
Iran, Islamic Republic of
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
امیرالمومنین دریای فضائل است، الحمدالله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین
1
0