۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۶۷۸۴۹۱
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی تبیین کرد؛

ضرورت‌های تقویت و توسعه تقوای فردی و اجتماعی در ماه رمضان

ضرورت‌های تقویت و توسعه تقوای فردی و اجتماعی در ماه رمضان
نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: بیان اعتقادات، احکام، اخلاق، مواسات و مسائل روز جامعه در رأس امور تبلیغی در ماه مبارک رمضان است.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در خصوص «ضرورت‌های تقویت و توسعه تقوای فردی و اجتماعی در ماه مبارک رمضان»، گفت: ماه مبارک رمضان دارای یک شأن ذاتی است که دارای ابعاد مختلفی است که شناخت بیشتر از این ماه عظیم و برکات آن که مافوق درک بشر است، موجب بهره‌مندی بیشتر از فیوضات ماه مبارک می‌شود.

وی ادامه داد: شناخت جهات معنوی و سازندگی روحی و سلامت جسمی و دیگر آثار ماه مبارک رمضان، فرصت و لطفی است که از جانب پروردگار در اختیار انسان‌ها قرار گرفته تا در توالی روزها و کارهای روزمره، توجه بیشتری به عبودیت و معنویت داشته باشند که در همین رابطه می‌توان به دعای ۴۴ صحیفه سجادیه مراجعه کرد

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی ابراز کرد: روزه، انس با قران، اشتغال به ادعیه و اذکار و هم‌چنین توبه و استغفار از گناهان و خطاها، مجموعه‌ای از الطاف پروردگار در جهت استحکام عقائد، توجه به احکام شرعیه و فراگیری اخلاق و پرورش روحیه عرفانی، در شهر الله العظیم می‌باشد.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  خاطرنشان کرد: توجه به این معنا که فضای معنوی ماه رمضان کوتاهی‌ها، کاستی‌ها، عقب‌افتادگی‌ها و نیازهای انسان را گوشزد و یادآور می‌شود، نکته دیگری است که در مسیر حیات طیبه و تربیت و رشد انسان و رسیدن به درجات عالیه ایمان و کمال، باید مورد نظر و اهتمام مؤمنین باشد.

وی بیان کرد: باور به اینکه انسان، نیازمند به توجه و تربیت نفس و تزکیه خویش دارد، امری است که رجوع به فطرت و علائق درونی همه انسان‌ها دارد که نمی‌توان منکر این نیاز اساسی در تکمیل زندگی سعادت‌بخش انسان بود.

تقویت و توسعه تقوای فردی و اجتماعی در ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با اشاره به آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» و خطاب عام آن و علت و حکمتِ وجوب و ویژگی روزه ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: با توجه به این آیه شریفه، سوق دادن انسان‌ها به تقوا و پرهیزکاری است، امری که هرچه جامعه به سمت پیشرفت‌های مادی حرکت می‌کند، ضرورت بیشتری می‌یابد.

وی افزود: اساساً تقوا و معنویت، توازن دهنده امر دنیا و‌ آخرت است تا اشتغال‌های دنیا موجب فراموشی - خواسته یا ناخواسته - انسان از کمالات حقیقی نشود؛ که البته «بخشی از تفکری که عبادت است اندیشیدن به خود در دراستای مراقبت و محاسبه نفس می‌باشد» که این نکته با توجه به مشاهدات از جامعه امروز، ضرورت‌های تقواپیشگی را از زمان‌های دیگر بیشتر نموده است.

بیان اعتقادت، احکام، اخلاق، مواسات و مسائل روز جامعه در رأس امور تبلیغی ماه رمضان است

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اینکه رفتار و سخنان مبلغین چگونه و چه باشد از مهم‌ترین ویژگی‌های مبلغین موفق و خطابه احسن می‌باشد که توجه به نیازها و‌آسیب‌های موجود، اصلی اساسی در تبلیغ شایسته معارف دین می‌باشد، از همین‌رو به پنج موضوع مهم که همیشه مورد توجه مبلغین ارجمند بوده ولی امروز با توجه به هجمه و حمله‌‌های کانون‌های ضد ارزش و فسادانگیز در فضای مجازی و رسانه‌ای به عقائد اسلامی و القاء مسامحه در احکام شرعی می‌شود، حساسیت و اهمیت بیشتری پیدا کرده است که جهادی مضاعف را از جانب تمام عالمان و مبلغان دینی می‌طلبد و با توجه به قواعدی مانند «ارشاد، اظهار علم و تعلیم تکالیف» وظیفه‌ای دینی می‌باشد.

ت/ضرورت‌های تقویت و توسعه تقوای فردی و اجتماعی در ماه رمضان

ضرورت اول؛ تبیین عالمانه عقائد

وی اضافه کرد: بیان عالمانه عقائد بخصوص اصول دین، از لازم‌ترین موضوعات ضروری و مورد نیاز جامعه اسلامی است، این مهم در زمان حاضر که انواع شبهات و تهمت‌ها به مذهب شیوع پیدا کرده است علاوه بر دفاع منطقی از اصول و معارف دین، موجب استحکام فکری و عقیدتی جامعه نیز می‌شود. صف‌کِشی فرقه‌ها و تفکرات واراداتی مبتنی بر مکاتب مادی و روش‌های مرموز و مزورانه فرقه‌سازان در تولید عقائد خرافی با هدف زدودن و ایجاد تردید و تخریب عقائد اسلامی، موضوعی است که نباید از آن‌ها غفلت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی مطرح کرد: تاریخِ فرقه‌سازی و ایجاد بدعت‌ها، نشان‌دهنده آن است که فرقه‌های دست‌ساز بشر با اهداف شیطانی و بیشتر برای مقدمه‌سازی در جهت تسلط بر افکار جامعه برای رسیدن به مقاصد شوم خود به وجود آمده‌اند و همین امر، امروز نیز به شیوه‌های دیگری دنبال می‌شود که انگیزه‌های سیاسی آن از همه پررنگ‌تر می‌باشد، در حقیقت معاندین مکتب ناب تشیع دنبال تضعیف و فروپاشی عقیدتی جامعه هستند تا با حربه‌ی دین! علیه دین و عقیده! علیه عقیده اهداف خود را دنبال کنند، به همین دلائل معلوم است که تبلیغ و تبیین عقائد از اساسی‌ترین و از واجبات برای عالمان دینی می‌باشد؛ بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی قدس سره الشریف در کتاب امر بمعروف و نهی از منکر می‌فرمایند: «اگر در اسلام بدعتی واقع شود و سکوت علمای دین و رؤسای مذهب‏‎ ‎‏ـ اعلی الله کلمتهم ـ موجب هتک اسلام و تضعیف اعتقادات مسلمین شود، بر آنان واجب‏‎ ‎‏است به هر وسیله ای که ممکن است انکار نمایند».

ضرورت دوم؛ بیان احکام شرعی

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: بیان احکام شرعی و رواج عملی آنها در جامعه، موضوع دیگری است که یک واجب و سنت حسنه و  مورد اهتمام همیشگی بزرگان و مبلغین دینی بوده، کمرنگ شدن احکام شرعی در تمام بخش‌های عبادات و معاملات و سیاسات، آسیب دیگری است که به علل مختلف و متعدد می‌تواند جامعه اسلامی را دچار مشکلات بی‌شمار و بلکه بی‌هویتی دینی نماید.

وی اضافه کرد: احکام شرعی وظیفه عملی مکلفین را معین می‌کند، توجه به حلال و حرام و آثار هرکدام در زندگی فردی و اجتماعی و اعتمادی که در پرتو عمل و پایبندی به احکام دین در جامعه ایجاد می‌شود، ضرورت دیگری است که علاوه بر لزوم بیان احکام شرعی توسط مبلغین باید مورد توجه باشد، پایبندی عموم مردم در آموختن و عمل به احکام شرعی را طلب می‌نماید که اعلاء درجه سلامت فرهنگی جامعه، عمل به احکام شرعی می‌باشد بویژه آنجا که موضوع حق‌الله و حق‌الناس است.

ضرورت سوم؛ توجه دادن به اخلاق اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی اخلاق را رکن رفتاری انسان ها در همه عرصه‌ها دانست و بیان کرد: اخلاق حسنه در جامعه یعنی مراعات حقوق دیگران، از این‌رو شناخت و تمرین مکارم اخلاق و مزیّن شدن به ملکات اخلاقی، امتیاز افراد و جوامع محسوب می‌شود که تذکرات اخلاقی و بیان صفات اخلاقی و ویژگی‌های اخلاق مترقی اسلامی، امری است که همه انسانها به آن محتاج می‌باشند.

ضرورت چهارم؛ ترغیب به مواسات

وی ابراز داشت: ابعاد وظائف اجتماعی اسلام به قدری گسترده و مورد اهتمام شارع مقدس است که اسلام با همین ویژگی یعنی «دین اجتماعی» بیشتر شناخته می‌شود. مواسات و کمک‌های مؤمنانه به هم‌نوعان مخصوصاً در معیشت و رسیدگی به فقراء و نیازمندان، موضوع دیگری است که جامع اعتقادات، احکام و اخلاق اسلامی می‌باشد این مهم در زمان شیوع ویروس کرونا، مقطعی است که جلوه‌های زیبا و آرامبخشی در کمک‌کنندگان به افراد جامعه ایجاد کرده که تجسم عمل به سیره‌ی معصومین علیهم‌السلام می‌باشد.

ضرورت پنجم؛ آگاهی‌بخشی در موضوعات و‌مسائل اجتماعی

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی عنوان کرد: فهم صحیح از مباحث اولویت‌دار اجتماعی و تعهد نسبت به ارزش‌های انقلاب اسلامی،‌ اقتضاء می‌کند در اموری که به سرنوشت کشور و انقلاب مرتبط است ورود آگاهانه داشت؛ رصد و محاسبه  مباحث سیاسی و تحلیل درست از آنها و بیان و نقد منصفانه و منطقی، از دیگر ضرورت‌های تبلیغی می‌باشد؛ ایجاد امید صادق و بیان معیارهای واقعی در انتخاب‌ها در سالی که انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراها می‌باشد، این نکته را از اهمیت خاصی برخوردار می‌کند.

نمی‌توان نسبت به مسائل انقلاب بی‌تفاوت بود

وی تصریح کرد: کشور ایران، کشوری انقلابی است که طبیعتاً فراز و فرودهای خاص خود را دارد، همین مسأله باعث می‌شود تا تکلیف و تعهد همگان در مقابل انقلاب اسلامی، همیشگی و دائمی باشد.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: روشنگری و مطالبه‌گری یک حق برای عموم مردم است ولی برای حوزه‌ها و روحانیت ارجمند که دارای تریبون تبلیغ دین می‌باشند، امری لازم و ضروری است، بنابراین بی‌تفاوتی نسبت به مسائل جاری و اولویت‌های کشور، امری مذموم و ناپسند است./841/

ارسال نظرات