۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۷۸۵۱۴
شاخصه های دولت اسلامی در نگاه قرآن؛

برخورد قاطع با مناسبات غلط اقتصادی لازمه ریاست جمهوری است

برخورد قاطع با مناسبات غلط اقتصادی لازمه ریاست جمهوری است
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: کسی توانایی تصدی جایگاه ریاست جمهوری را دارد که قدرت برخورد قاطع با مناسبات غلط اقتصادی را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو خبرگان رهبری عصر امروز یکشنبه در پنجمین برنامه بیان تفسیر خود که در حرم مطهر حضرت معصوم (س) برگزار شد با اشاره به آیه 29 سوره مبارکه نساء گفت: خداوند در این آیه به یکی از معضلات اقتصادی اشاره می کند و آن عبارت است از اکل مال بالباطل است و به عبارت دیگر مبادلات مالی بدون پشتوانه عقلی و شرعی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: کسب هر مالی که برپایه حق و بر پایه یک مجوز منطقی و عقلایی نباشد از نگاه قرآن اکل مال بالباطل است و تقلب، فریبکاری، خرید و فروش کالاهایی که فایده منطق و عقلایی ندارند و خرید و فروش وسایل گناه در دایره اکل مال بالباطل هستند.

استاد حوزه علمیه حقوق های نجومی را از دیگر مصادیق اکل مال بالباطل دانست و افزود: حتی اتفاقی که در برخی بانک ها با عنوان خلق پول رخ می دهد به فتوای برخی مراجع مصداق اکل مال به باطل است بنابراین دولت اسلامی باید با بسترهایی که موجب تحصیل ثروت های باد آورده و تحصیل اموال نامشروع می شود مبارزه کند.

وی گفت: دولت اسلامی باید با قماربازی، رانتخواری و حقوق های نجومی مبارزه کند و رهبر معظم انقلاب در این خصوص  می فرمایند:« وقتی مناسبات غلط اقتصادی در جامعه حاکم باشد، وقتی رانتخواری رواج داشته باشد وقتی سوء استفاده از قدرت برای کسب ثروت های بادآورده رواج داشته باشد، کسی که تولید کننده واقعی است نا امید می شود».

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ابراز داشت: کسی توانایی تصدی جایگاه ریاست جمهوری را دارد که قدرت برخورد قاطع با مناسبات غلط اقتصادی را داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: یکی از شاخصه های دولت اسلامی که برگرفته از جز پنجم قرآن کریم است، جلوگیری از تصدی مناصب توسط غربگراهاست. خداوند در آیات 51 و 52 سوره نساء به دسته ای از اهل کتاب اشاره می کند که در میان بت پرستان و اهل کتاب و مسلمانان ، بت پرستان را بهتر می دانستند و امروز هم در حکومت اسلامی کسانی پیدا می شوند که به جای نگاه به خودی ها و چشم دوختن به توانایی های داخلی چشم به قدرت و ثروت ابرقدرت ها می دوزند و سعس می کنند نظامات اجتماعی آنان را در جامعه پیاده کنند و مسلما چنین افرادی شایستگی تصدی مناسب حکومت اسلامی را ندارند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند« امروز هم تقی‌زاده‌های جدید از این حرف‌ها می‌زنند... آنهایی که پشت سر سند ۲۰۳۰ می‌ایستند، همان تقی‌زاده‌های امروز هستند» بنابر این دولت اسلامی موظف است از بکارگیری کسانی که خود و یا فرزندانشان دلبسته غرب هستند یا تابعیت غرب را دارند و کسانی که فرهنگ غربی را ترویج می کنند پرهیز کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اظهار داشت: نکته سومی که در این جزء باید به آن پرداخته شود یک مسأله فرهنگی است و آن ترویج فرهنگ احسان و جبران خوبی های دیگران است. خداوند در آیه 86 از سوره نساء به یک خلق و خوی پسندیده اشاره می کند و می فرماید « هر گاه شما را تحیت و سلامی گفتند شما نیز باید به تحیت و سلامی بهتر از آن یا مانند آن پاسخ دهید» و امام صادق(ع) فرمودند مراد از تحیت فقط سلام کردن نیست و هرگونه کارخوبی مصداق تحیت است.

وی در ادامه گفت: بر این اساس می توان گفت یکی از وظایف دولت اسلامی، فرهنگ سازی در جهت جبران احسان و نیکی است و افراد در جامعه باید به گونه ای تربیت شوند تا دارای روحیه احسان متقابل و جبران خوبی ها باشند و خود دولت اسلامی نیز باید در ساختارها طوری عمل کند که اگر حرکت پسندیده ای در یکی از گروهای مردمی مشاهده شد دولت اسلامی پاسخ مناسب دهد و این از شاخصه های دولت اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در پایان بیان داشت: یکی دیگر از شاخصه ای دولت اسلامی کمک به مظلومان در سرتاسر عالم است که خداوند متعال در آیه 75 سوره نساء کسانی را که به کمک نیازمندان نمی شتابند توبیخ می کند و در آیه مشخص می شود که کمک به نیازمندان مختص یک جغرافیای خاص نیست و خداوند از مسلمانان می خواهد به مظلومین کمک کنند و حتی اگر لازم شد در این راه جهاد کنند بنابراین می توان گفت در سیاست خارجی و آرایش نیروهای نظامی مسأله کمک به مظلومان در سرتاسر جهان باید جایگاه ویژه ای داشته باشد./1399/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
اصلاح نظام بانکی می بایستی اولویت اول و آخر دولت جدید مستقر در سال ۱۴۰۰ باشد که از آروزهای دیرینه مردم است.انشا...
0
0