۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۶۷۸۶۶۰

ترویج ازدواج آسان تنها راه مقابله با آسیب های اجتماعی است

ترویج ازدواج آسان تنها راه مقابله با آسیب های اجتماعی است
حجت الاسلام علم الهدی گفت: ازدواج آسان تنها راه حل برای برون رفت از معضلاتی است که در حال حاضر نسل جوان در سن ازدواج با آن روبرو هستند

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از دعاهایی که به خواندن آن بعد از هر نماز واجب در ماه مبارک رمضان سفارش شده است، دعایی است که با جمله «اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَی أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ» آغاز می‌شود. از پیامبر اکرم (ص) روایت شده هر که این دعا را در ماه رمضان بعد از هر نماز واجب بخواند، گناهان او تا روز قیامت آمرزیده شود.

این دعا توسط حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه علمیه تهران شرح داده شده است و امروز در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان با اشاره به فرازی از این دعا که می‌فرماید «اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جائعٍ اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ»، درباره نحوه زدودن فقر از جامعه بشری مطالبی تقدیم مهمانان ماه ضیافت الهی می‌شود:دعا همانگونه که گفته شد چند وجه تربیتی و پرورشی را در انسان ایجاد می‌کند، نخست اینکه به انسان‌ها می‌فهماند آدمی در فقر محض و خدای متعال غنی مطلق است و در همه شوون زندگی این عنایات پروردگار است که می‌تواند کارساز باشد و دیگر اینکه توجه آدمی را به ابعاد دیگر زندگی انسان‌ها جلب می‌کند.

چه انسان‌های سیر بسیاری که از گرسنگی گرسنگان بی اطلاع هستند، چه افراد بسیاری که با بهترین امکانات زندگی می‌کنند و دیگران را نمی‌بینند که بتوانند مشکلات و فقر آنان را درک کرده و احساس کنند؛ همه این امور را می‌توان کاملاً در دعاها به صورت ملموس حس و درک کرد. در جامعه انسانی افراد بسیاری در فقر، برهنگی، بیماری و اضطرار زندگی می‌کنند که به شدت نیازمند کمک‌های دیگران هستند؛ بنابراین یکی دیگر از برآیندهای این مدل دعاها آن است که دین و گزاره‌های دینی می‌خواهد نتایج منفی فقر، بیماری، گرسنگی و برهنگی برخواسته از فقر و ناداری را به انسان‌ها نشان دهد.

در روایات بسیاری فقر را به عنوان سیاهی روی و بی آبرویی انسان‌ها معرفی می‌کند و در برخی احادیث آمده چه بسا فقر مایه کفر شود. حال باید دید اسلام به این کفر برخواسته از فقر احساس خرسندی می‌کند؟ یا اینکه همه مردم را برای یاری و کمک به دیگران فرا می‌خواند.

براساس این دعا که پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کنند رفع فقر از هر فرد و یا جامعه را از وظایف واجب همه انسان‌ها می‌داند که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند که در گام نخست با استعانت از پروردگار عالم و در گام بعدی با ارائه روش‌های برون رفت از مشکلات اقتصادی سعی می‌شود جامعه دینی به سمت پویایی و رشد اقتصادی پیش برود.

دعا و نیایش؛ فرصتی برای ارتباط با ملکوت

زمانی که نگاه می‌کنیم می‌بینیم در این دعا غیر از بعد معنوی و توحیدی و به نمایش گذاشتن توحید افعالی در ادبیات دینی و عبادی انسان‌ها، آنان را از درون خانه و مساجد و کنار سجاده عبادت که بهترین حالات روحانی محسوب می‌شود بیرون می‌کشد و با گیتی پیوند می‌زند و می‌فرماید اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جائعٍ؛ این کلام افراد معدودی را شامل نمی‌شود بلکه همه انسان‌های عالم را در بر می‌گیرد.

پیامبر اکرم (ص) در این کلام می‌خواهند انسان را از بهترین شرایط ملکوتی و معنوی به همه انسان‌ها در سرتاسر هستی پیوند بزنند و مشکلات و گرفتاری بشر را در بهترین فضا و شیرین‌ترین ارتباطات ملکوتی به رخ آدمیان بکشاند تا آنان از گرفتار شدن در منجلاب خود محوری، خود گرایی و خود شیفتگی، بی خبری و بی دردی نسبت به دیگران نجات یابند؛ بر همین اساس این یکی از برآیندهای این دعا به شمار می‌رود.

وقتی چنین شد و انسان در بهترین حالات روحی و معنوی خودش را با جامعه پیرامونی متصل دید و از خدا برای رفع فقر، بیماری، گرسنگی و بیماری مردم درخواست و تمنا کرد در این هنگام است که نقشه راه اجرایی و عملیاتی نیز در اختیارش قرار می‌دهد و انسان به این نتیجه می‌رسد که می‌تواند در رفع فقر هم نوعش کارساز باشد و این یکی از مهمترین فلسفه‌های مثبت دعا است که بر روح و جان انسان اثر می‌گذارد.

دعا فرصتی برای انسان است تا ارتباط خود را با ملکوت برقرار کند و انسان خود را در عالم ملک و ملکوت تنها نبیند. همچنین نگاه‌های مثبت و برداشت‌های علمی و منطقی می‌شود از دعا داشت که یکی از بهترین برآیندهای دعا محسوب می‌شود برای همین یکی از روش‌های زیبا و رایج برای ارائه مطالب بسیار مهم و توجه دادن مخاطب نسبت به مطالب عمیق در عبارت‌های کوتاه روش تشبیه است که اصطلاحاً از آن به عنوان تشبیه معقول به محسوس یاد می‌شود به این معنا که مطالب عمیق و دقیق را با بهره‌گیری از شبیه سازی برای فهم همه مردم ملموس می‌شود تا همه مردم بتوانند از مطالب عمیق ذکر شده در دعا به اندازه ظرف وجودیشان بهره ببرند بر این اساس باید گفت در هر تشبیهی وجه شبه‌ی وجود دارد که این وجه شبه می‌تواند خیلی از مطالب را برای انسان‌ها قریب به ذهن کند.

البته باید اذعان داشت که همه انسان‌ها به یک اندازه نمی‌توانند از مطالب عمیق دعا بهره‌های خاص ببرند و هر کسی به اندازه ظرف وجودی خودش بهره می‌برد و فراخور ژرف اندیشی و ظرافت طبع انسان‌ها است که هر یک می‌توانند از مطالب عمیق ملکوتی بهره داشته باشند.

یکی از این فرازهای این دعا «اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ» است عرض شد در جلسه قبل که می‌توان چند برداشت از این دعا و بیانات پیامبر اکرم (ص) دریافت کرد یکی اینکه پیامبر خدا در بهترین حالت‌های ماه مبارک رمضان یعنی بعد از نماز واجب برای برهنگان از خداوند درخواست پوشاک و لباس می‌کنند این یکی از معانی کلام حضرت در این دعا است.

ترویج ازدواج آسان تنها راه مقابله با آسیب های اجتماعی است

لباس تقوا و ورع بهترین پوشش است

معنای دیگر آن است که ایشان برای آنانی که جان و روح خودشان را از لباس تقوا عاری و تخلیه کردند و از لباس تقوا و ورع فاصله گرفته و جدا شدند برای آنان از خدا درخواست لباس تقوا می‌کنند، مقصود از لباس تقوا همان پاکدامنی است، لباس تقوا می‌تواند بیشترین بهره‌های آرامشی را به انسان عطا کند.

یکی دیگر از وجوهی که می‌توان برای این دعا بیان کرد آن است که قرآن کریم می‌فرماید زنان برای شوهرانشان لباس و مردها برای همسر و زنانشان لباس است؛ این تشبیه برای فلسفه و ضرورت ازدواج نگاه بسیار دقیق و عمیقی را در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد و چون می‌دانیم لباس نقش بسیار مهمی در فرایند زندگی انسان‌ها ایفا می‌کند بنابراین باید به طرح، رنگ، جنس و مدل آن نیز توجه کرد.

حال زمانی که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ؛ یکی از وجوهی که می‌توان برای این فراز از دعای حضرت برشمرد آن است که بارالها؛ همه کسانی که مجرد هستند و در سنین ازدواج قرار دارند و نیازمند لباس بوده آنان را به بهترین شکل که بتوانند در جامعه حضور پیدا کنند و آرامش داشته باشند با لباس تقوا و مناسب تزئین کن و بپوشان.

زمانی که گفته می‌شود طرح، جنس و رنگ لباس مهم است مراد این است که اگر لباس را که به همسر تشبیه شد مقصود قرار دهیم همسر انسان باید هم کفو و در شأن انسان باشد. برای مثال اگر مردی لباس زنانه بپوشد و یا زنی لباس اختصاصی مردان را به تن کند آنان انگشت نما می‌شوند و این لباس شهرت است زیرا این نوع پوشش مناسب آنان نیست، همسر انسان نیز چنین است بر همین اساس از این می‌توان ضرورت هم کفو بودن زوجین را مشخص کرد.

ازدواج آسان تنها راه حل برای برون رفت از معضلات کنونی

انسان باید همسری انتخاب کند که متناسب با فکر، اندیشه، فرهنگ و شخصیت فرد باشد، باعث زینت و آرامش او شود و عیوبش را بپوشاند بنابراین همانگونه که لباس مایه زیبایی انسان است و عیوبش را می‌پوشاند و از او در برابر سرما و گرما محافظت می‌کند وجود همسر نیز کانون گرم خانوادگی را حفظ می‌کند و افراد از سردی تجرد، کسالت و بی همسری خارج می‌شوند.

از همه مهمتر اینکه لباس، انسان را از آلوده شدن حفظ می‌کند و همسر خوب و مهربان نیز می‌تواند یک چنین نقش تأثیر گذاری را در زندگی آدمی داشته باشد و این یکی دیگر از معانی است که می‌توان از فرمایش حضرت برداشت کرد. این معنا را با الهام گرفتن از آیات قرآن کریم که می‌فرماید همه کسانی که مجرد هستند و در سنین ازواج قرار دارند همسری عنایت کن تا زندگی آنان گرم، شاداب، پویا و بالنده شود؛ می‌توان درک کرد.

ترویج ازدواج آسان تنها راه مقابله با آسیب های اجتماعی است

زمانی که انسان چنین دعا می‌کند به طبع باید یک راهکار عملیاتی و سهل الوصولی در اختیار مخاطب خود بگذارد و این دعا را اجابت شده ببیند، یکی از آن راهکارها ازدواج آسان است. ازدواج آسان تنها راه حل برای برون رفت از معضلاتی است که در حال حاضر نسل جوان در سن ازدواج با آن روبرو هستند و می‌طلبد مردم با همکاری و همراهی بیشتر در جهت حل مشکلات نسل جوان و پایین آوردن مطالبات زوجین از یکدیگر تلاش کنند.

بنابراین پیامبر اکرم (ص) در این دعا جوانان مجردی که در سن ازدواج قرار دارند را به انسان‌های عریان تشبیه کردند و برای آنان از خداوند درخواست پوشش و همسر دارند برای همین به مؤمنان فرمودند برای مجردان که در سن ازدواج هستند دعا کنند تا بتوانند از متاع زندگی دنیوی بهره ببرند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مریم شکری
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
همش فقط حرفه کسی به فکر جوانان بیچاره نیست این همه دختر و پسر مجرد وجود داره که کلا امید ازدواج را از دست دادند
1
0
ناشناس
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
در این زمانه ازدواج با مهریه سکه طلا صد درصد اشتباه است
ناشناس
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
به دخترهای خود قبل از ازدواج بیاموزد . مردها غول چراغ جادو نیستند
ضرابی
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
سلام علیکم تا زمانی که مردم فرزنداوري نکنند و در هر خانه ۴ پنج تا فرزند نباشد، ازدواج آسان در کشور شکل نخواهد گرفت، تجملات ، بیکاری، توقعات بیش از حد خانواده ها و به بالتبع افزایش طلاق همه و همه در اثر سياست تحدید نسل است
1
0
ناشناس
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
متاسفانه علیرغم اینکه اکثرا حرف های درست میزنن ولی حقیقت تلخ پشت پرده عدم امید به آینده و امنیت اجتماعی را فراموش نکنید. واقعا دلم میسوزه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
برداشتن مانع ازدواج از جلوی پای پسرها کمک به ازدواج دخترهاست، متاسفانه درست به قضیه نگاه نمیشود، یکی از موانع بزرگ خدمت سربازی هست که به جز هدر دادن عمر چیزی ندارد برای سرباز بیچاره، چندسال که سربازی را فروختید به پول دارها خداازتون نگذره خوب بیایید اختیاریش کنید، ببنید فقرا بازهم میروند سربازی یا نه اون موقع عدالت اجرا میشه
1
0
ناشناس
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
من ۱۲ سال ازدواج کردم شوهرم اول ازدواج هیچی نداشت با هیچ شروع کردیم و الان همه چیز داریم پسر فقط باید جنم داشته باشه و دخترم باید زمان بده به پسر تا بتونن زندگیو بسازن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
شما شغل و امنیت شغلی رو فراهم کن. ازواج آسان پیش کش!!!.مثل حسن روحانی مشکلات رو فرافکنی نکن!!.مسکن مشکل بسیاربزرگ جوان نیز باید حل شود........
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
این یکی 70 درصدش دست دختر و خانوادشه همه ماشاالله 500 سکه به بالا، خونه شخصی، ماشین و... میخوان!!!
1
0
ناشناس
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
این خانمها الان میگن بله تا از شر پدر ومادر خلاص بشه ولی وقتی اومدن شوهر را خفه می کنند ومیگن میخواستی زن نگیری الان اون ۴ و۵ میلیون فقط خرج مانیکورش هم نمی شه بقیه پیشکش .بعد هم طلا ق میگیره با اون ماهی چند سکه که میگیره برای خودش یک زندگی لوکسی می سازه وازاد وهر کاری دلش بخواد میکنه این یک درسی است که جدیدا دخترا فول شدن وانجام می دن .جواب این معادله چیه .
ناشناس
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
دین که نباشه با ماهی ۱۰۰ میلیون هم باز ناشکری
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
یکی از گرفتاریهای مهم تفاخر و تکبره
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
دولت حسن روحانی، ناممکن کننده ازدواج، حتی از نوع آسانش
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
من زن میخوام
1
0
ناشناس
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
قول حرفای جوانا رانخورید یه زره احساس کمبودی کنن فوری مهریشون می زارن اجرا برادرمن ۷ساله زندانه تااینکه پدرم فوت کرد اموال پدرمو توقیف کرده الان زن گرفتن روی مین رفتن خطرناکتره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
توی ایام کرونا، برادرم بدون جشن و مراسم فرستادیم خونه بخت و هزینه مراسم هم رفت واسه رهن خونه. پسر عمه امم همینطور.الان هر کی زرنگ باشه از این فرصت استفاده کنه بره خونه بخت
1
0
سلیمانیان
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
ازدواج چی!با این وضعیت گل و بلبل من شاید خیلی چیزا داشته باشم ولی واقعا وقتی با یه دختر میشینی که خونه باباش با اتوبوس اینور اونور میرفت الان بهت میگه من ماشین اتومات میخوام( اونم نه اتومات عادی ) لندکروزی چیزی ، ادم از هرچی ازدواجه زده میشه بعضیا میخوان نداشته هاشون رو بیان از یه پسر بگیرن!البته خود ما پسرام کم ایراد نداریم انصافا
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
سلام، لطفا عمیقتر و واقعی تر موضوع بررسی شود. حتی در این شرایط که جوانان با تشریفات کم زندگی مشترک خود را آغاز می کنند هزینه ها چند برابر هزینه تشریفات قبل از کرونا است. قیمت حلقه ایکس گرم پنج برابر شده استتتتتتتتتت. کافی نیست؟ دیگه بوق ماشین تو خیابونا نیسسسستتتتتت.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
البته این رو هم در نظر بگیرید که توی این مدت دلار خیلی کشیده بالا و هزینه ی جهزیه و خانه سرسام آور شده!!!
1
0
ناشناس
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
سلام اون دختری که با در آمد کم شوهر آیندش سازش داشته باشه و نجابت و پاکی شوهر و صداقت در زندگی براش مهم باشه شکی درش نیست که آیندشون بهتر میشه ولی دختری که برای پول ازدواج کنه اصلاً پایبند زندگی نیست و اگر یه روز یکی پولدارتر سر راش قرار بگیره میزاره میره من هرگز برای آرامشم دختر ولخرج پیپیش مامانی نمیگیرم
ناشناس
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
من معلم بودم همسرم دانشگاهش وتمام کرده بود وسرباز بود ازدواج کردم زندگیمان را باصفر شروع کردیم ولی روزی دست خداست تولد بچه اولم ماشین خریدیم وتولد بچه دوم مان خونه خریدیم فقط روزی بچه ها وتوکل به خدا ، الحمدلله خوب شد .به هرقیمتی ام بافرد پولدار ازدواج نمی کردم دوست داشتم زندگیم روخودم بسازم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
این دوره کرونا برای من که هنوز روی خوشش را نشون نداده ولی بله منم خیلی ها را دیدم که تو این دوره خیلی راحت تر از قبل ازدواج کردند. دعا کنید برای همه جوون ها ، البته جدیدا برای غیر جوون ها هم دعا کنید. خیلی ها مثه من داریم آروم آروم از جوونی دور میشیم و هنوز نشده ازدواج کنیم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
من زمانیکه ازدواج کردم ماهی هزار دویست حقوق میگرفتم ومستاخر بودم وجواب همه چیز را می داد تا کم کم صاحب خونه و ماشین وغیره وغیره شدم خدا شاهد الان ماهی پنج میلیون تومان بازنشستی میگیریم به هیچ کجا نمیرسم چون سه فرزند تحصیل کرد بیکار دارم همسر هم خانه دار است
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
یه کسی حرف خوبی میزد میگفت دختر تا وقتی خونه پدرش هست روزی او را به پدرش میدهند و وقتی ازدواج کرد به همسرش میخوام بگم باید به خدایی که در زمان مجردی هوامون رو داشته اعتماد کنیم در زمان متاهلی هم هوامون رو داره خب باید با سختی این شرایط کنار اومد اگه دنبال شیرینی هاش هستی. به نظرم دختر ها خوب فکر کنند میتونند با شرایط حداقلی بسازند؟ و نق نزنند؟
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
واقعا متاسفام برای مردمی که همه چیزو تو پول میبینن شاید یکی پولدار باشع ولی اخلاق نداشته باشه به چه درد می خوره یکی پولدار باشه ولی دزد باشه یکی پولدار باشه ولی خلافکار باشه به چه دردی میخوره واقعا متاسفام که تو کشوری زندگی می کنم که همه چیز شده پول
1
0
ناشناس
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
میگه و اون پسر هم نباید زن بگیره، آره تا سی سالگی زن نگیره بعد اونوقت برای نیازش به گناه آلوده بشه، بعد چجوری جامعه به فحشا کشیده نمیشه؟؟ چطوری میتونن انقدر راحت بگن بیست سی میلیون درآمد، خب بگین بره دزدی کنه دیگه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
من 60 سالمه. من میگم نه.نه. بعد از سی سال کارگری و شرافتمندانه کار ،دریافتی من 1/200/000 تومان است. اطاقی در پارکینگ خانه فامیل رندگی میکنم که لطف کردند از من کرایه نمیگیرند. و من هم برای جبران ان و زیر دین نباشم مثل سرایدار کار میکنم ولی همسر صاحب خانه هر روز متلک هایی بمن و خانم من میگه که اتیش میگیریم ولی صدامون در نمیاد. بسختی زندگی میکنیم و خوراک ما نون و سبزی و سیب زمینی و سه عدد تخم مرغ است. تا کار و زندگی نداشته باشید نبایستی کسی را بدبخت کنید. من میگم نه.نه.نه
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
ازدواج کردم خونه داشتم ماشینم دارم ۳ تا ۴ تومن درامد دارم بچه کوچیک دارم ۴ ساله وقتی میری بازار میگه بابا اینو میخام و این میوه رو میخام نمیتونم براش تهیه کنم خیلی سخت شده و نمیرسه من شهرستان هستم ولی خیلی وضعیت سختی شده جوانها اگه هر دو کار کنن میشه تکی نه.بعد وقتی بچه میاد باید مرد کار کنه و اون موقع هست که شرایط خیلی سخت میشه.دوا و دکتر خودش ۳ تا ۴ تومن میخاد.منطقی فکر کردن خیلی خوبه.به نظرم باید ماهی ۱۰تومن درامد باشه واسه یه زندگی معولی که همش استرس نداشته باشی
1
0
ناشناس
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
متاسفانه،درامد بیشتر جوانان ایران،زیر ۵تومنه،و این مربوط به سیاستهای اقتصادی مملکت برمیگرده، پس دختر خانمها یا باید واقعیت تلخ رو بپذیرند و وارد زندگی مشترک شوند،و با این درآمدها سازگار بشن،یا اینکه،منتظر شاهزاده ای اسب سفید باشند،و جوانی خود و پسرها رو تباه کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
امروزه توقعات پدر و مادر اینقدر بالا رفته و فکر می‌کنند که دلسوز بچه‌هاشون هستند اما از این غافلند که دارن با این شرط و شروط ها زندگی فرزند خودشون رو خراب می‌کنند. بنظرتون چرا امروزه آمارهای طلاق و فحشا و دزدی و ... بالا رفته؟بنظرتون یکی از دلایلش همین سختگیری‌های پدر و مادر نیست، که اصلاً نظر دختر و پسر براشون مهم نیست و گویا خودشون می‌خوان زندگی کنند و... از همین جا دست تک تک پدر و مادرها رو می‌بوسم و ازش خواهش می‌کنم کمی به اول زندگی خودتون فکر کنید و بعد در مورد شرط و شروط های ازدواج فرزندتون تصمیم بگیرید. دم شما هم گرم واقعاً این کلیپ‌ها خیلی تاثیر گذار هست
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
خواهش میکنم در تشکیل زندگی مشترک قدری عاقلانه تصمیم بگیرید... 30سال پیش قبول دارم که طرف خونه نداشت ؛اما تورم سال 70به 71بیشتر بود یا 98به99!!! همه کسانی که امروزه در زندگی دچار بحران میشن صرفا مشکل اخلاقی ندارن .... ازدواج خیلی خوبه به شرطی که حداقل هارو داشته باشی ...
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
جالبه بزرگترا و پدرمادرا توقعشون خیلی بیشتره و این خیلی معضل بزرگیه تو جامعه .ومشکل ازتوقعات خانواده هاست که باعث دلسردی فرزندان یا ناراضی شدن درطول زندگی و چشم و هم چشمی را به فرزندان منتقل میکنن
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
یک مسلمان. شیعه واقعی برای اینکه گناه نکنه باکمترین حقوق وبا توکل بر خدا خواستگاری میره اون هم دختری که اون هم مومن وقانع باشه حتما قبول میکنه خدا خودش کمک میکنه مشکل ما اینه که همه چیز را مانع ازدواج میبینیم ولی. سبب روزی را که خداونده فراموش کردیم بابا خدا هست خدا
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
اصل برتفاهم طرفینه.اگرشرایط راخانواده خانم وخود خانم بتونن درک کنن،میشه شروع بکنن.من الان تو شهرستان با ۳تومن ،دوتا بچه مدرسه ای هم دارم،درسته کمبودهایی داریم ولی تواین شرایط مملکت زندگی قابل قبولی داریم.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
خدا ایشالا از این دخترای کم توقع نصیب ما هم بکنه ایشالا (:
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
تازه اگه کاری باشه که بتونی ۴ تومن حقوق بگیری : یه تومن اجاره + یه تومن پول گاز و برق و تلفن و تاکسی و...+ یه تومن پول گوشت و مرغ + یه تومن پول دکترو دارو درمان...تموم شد پول لباس و میوه و خوردو خوراک صبحونه و بقیه مواد لازم مثل حبوبات و وسایل شستشو و وسایل تعمیرات و پول مسافرت وپول خیلی چیزای دیگه رو کجا بریم از همه مهمتر چجوری پول وخرجی بچه رو بدیم ....نه من که ازدواج نمیکنم ترجیح میدم خونه بابام بمونم تا برم خونه شوهر هرروز دعوام بشه و آخرش با طلاق برگردم خونه
0
0