۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۶۷۸۷۰۰
آخرین واکنش ها به اظهارات عجیب و غریب روحانی در پیام تبریک روز ارتش؛

از کنایه های سنگین «عبدالله گنجی» تا استقبال معاندان از اظهارات رییس جمهور!

از کنایه های سنگین «عبدالله گنجی» تا استقبال معاندان از اظهارات رییس جمهور!
پیام تبریک رییس جمهور در روز ارتش رنگ و بوی دیگری داشت و علی رغم نگرانی هایی که ایجاد کرده، مورد انتقاد برخی فعالان رسانه ای و جریانات انقلابی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همه ساله در روز ارتش شاهد پیام های تبریک سران قوا و شخصیت های برجسته کشوری و لشکری به مناسبت این روز بوده و هستیم.

امسال اما پیام تبریک رییس جمهور رنگ و بوی دیگری داشت و علی رغم نگرانی هایی که ایجاد کرده، مورد انتقاد شدید برخی فعالان رسانه ای و جریانات انقلابی قرار گرفته است.

آقای روحانی در بخشی از این پیام می گوید: «حکومت‌ها برای آن که در قدرت بمانند به ملت‌ها نیاز دارند اما زمانی که ملتی از حکومتی ناراضی و رویگردان شود این ارتش‌ها هستند که باید در میان ملت‌ها و حکومت‌ها یکی را برگزینند و تصمیم بگیرند و انتخاب کنند. ارتش‌ها مسلح‌اند اما سلاح آنان رو به دشمنان ملت‌ها است و نه ملت‌ها».

این سخنان واکنش های مختلفی را در میان جریانات انقلابی به دنبال داشته است که در زیر برخی از آنها را تقدیم مخاطبان گرامی می کنیم.

از کنایه های سنگین «عبدالله گنجی» تا استقبال معاندان از اظهارات رییس جمهور!

کنایههای سنگین «عبدالله گنجی» به اظهارات اخیر روحانی

مدیرمسئول روزنامه جوان به سخنان روز اخیر رییس جمهور درباره ارتش واکنش نشان داد.

عبدالله گنجی در کانال تلگرامی خود نوشت: «نفهمیدم چرا نسبت روحانی سال ۵۹ با ارتش، امروز متفاوت شده و نفهمیدم چرا مرتب میگه ارتش در سیاست دخالت نمی کند. چه موضوعیتی دارد؟ اما عبارت ارتش بین ملت و حکومت یکی را انتخاب کند که همه را شوکه کرد را فهمیدم و تعجب آور نبود. با توجه به جایگاه اجتماعی ۷ درصدی خود و نارضایتی موجود این توصیه را کردند. اگر نارضایتی موجود ۸ سال پیش نبوده یا کم بوده قطعا مخاطب خودش هست. چرا تعجب؟»

استقبال برخی از جریانات اپوزیسیون و معاند از پیام روحانی به مناسبت روز ارتش

روزنامه کیهان نوشت: در پیام رئیس جمهور به مناسبت روز ارتش آمده است که تا ارتش ایران همین‌گونه بماند، ارتش ملی و دینی و انقلابی ایران؛ ارتش همه ملت ایران است. ارتش بزرگ‌تر از آن است که آن را به سیاست فروبکاهیم. ارتش مهم‌تر از آن است که حتی آن را به یک مشرب و سیاست فروبکاهیم.

سربازان و سرداران و امیران، پاکباخته‌ترین فرزندان یک ملت‌اند که از ملت بدون آنکه از عقیده دینی و مذهبی و تمایل سیاسی، موقعیت و منزلت و شأن آن‌ها خبر داشته باشند دفاع می‌کنند. کافی است ایرانی باشید تا ارتش از شما دفاع کند و این رمز دوام و بقای ارتش است.

ادبیات حاکم بر پیام رئیس‌جمهور به مناسبت روز ارتش و طرح مسائلی مانند اینکه «در زمان نارضایتی ملت از حکومت، ارتش باید یکی را برگزیند» یا آنکه «مأموریت ارتش ورود به رقابت‌های سیاسی نیست» گرچه عجیب ‌و غریب به‌نظر می‌رسد و این فرضیه را تقویت می‌کند که او سعی کرده با بهره‌برداری سیاسی به دوگانه‌سازی‌هایی مانند دولت نظامی- غیرنظامی دامن بزند اما نکته جالب‌ توجه آنکه، پیام دیروز رئیس‌جمهور از منطق درستی برخوردار نبود.

از کنایه های سنگین «عبدالله گنجی» تا استقبال معاندان از اظهارات رییس جمهور!

روحانی گفته است «در دوران جدید، در دنیا حتی برای فرماندهی نیروهای نظامی و وزیران دفاع از رجال غیرنظامی استفاده می‌شود تا ارتش‌ها از سیاست دور بمانند» در حالی که اتفاقاً برعکس بوده و در بسیاری از کشورهای دنیا به‌ویژه کشورهایی که ازقضا نگاه روحانی هم معطوف به آن‌هاست بخش قابل‌توجهی از مدیریت‌های راهبردی، دفاعی و امنیتی و حتی سیاسی آن کشور در ید عناصری است که از سابقه نظامی برخوردار هستند.

اینکه چرا روحانی در پیامی‌که به مناسبت روز ارتش صادر شده، در ادبیاتی عجیب ‌و غریب به فضای سیاسی و انتخاباتی شیفت می‌دهد را باید در جای دیگری مورد واکاوی قرار داد اما نکته قابل‌ تأمل دیگر این بود که پیام رئیس‌جمهور روز گذشته مورد توجه و استقبال برخی از جریانات اپوزیسیون و معاند قرار گرفت.

پیامی به ارتش با طعم انتخاباتی

«حکومت‌ها برای آن که در قدرت بمانند به ملت‌ها نیاز دارند اما زمانی که ملتی از حکومتی ناراضی و رویگردان شود این ارتش‌ها هستند که باید در میان ملت‌ها و حکومت‌ها یکی را برگزینند و تصمیم بگیرند و انتخاب کنند. ارتش‌ها مسلح‌اند اما سلاح آنان رو به دشمنان ملت‌ها است و نه ملت‌ها».

به مناسبت روز ارتش آقای رِئیس جمهور این عبارات را دربخشی از پیام خود گنجانده است که دستاویزی برای شبکه های خارجی و بیگانه در جهت دوقطبی سازی گشته و همچنین تولید تضاد در سه محور مردم وامنیت، مردم و حکومت یا حکومت و امنیت را باعث شده است. آیا این مدل شعاری و روی لبه های امنیتی صحبت کردن چقدر ضرورت دارد که حاضر است سیگنال های ضدامنیتی و گراهای تضادآفرین را به بدنه جامعه و بخش امنیت نظام بدهد تا بتواند مثلا پیشاپیش از استقلال و مردمی بودن سپاه و ارتش در اتفاقات و انتخابات پیش رو اطمینان حاصل نماید.

هشدارهایی که به بهانه اقتضائات مردم سالاری از طرف رئیس جمهور به سمت جامعه و بخش امنیت نظام صادر شد، موضوعی نیست که بشود نادیده گرفت. اینکه ارتش در مواقع تضاد میان دولت و مردم سمت مردم را باید بگیرد یا اینکه سپاه و ارتش تمام حسن و شان و خوبی شان در این است که وارد سیاست نشده تا حرمت و منزلتشان حفظ گردد عباراتی هستند که خود بوی سیاسی می دهند آنگاه که در زمینه وموقعیت امروزی تحلیل و بررسی شوند.

اگر هدف ایشان با اشاره به یک ارگان نظامی، هدف قرار دادن و ترور شخصیتی کاندیداهای منتسب به آنجاست که این ترفند رقیب هراسی و تخریب پیش از موعد توسط رئیس جمهور اساسا با رسالت بی طرفی مجری انتخابات سازگاری ندارد. خصوصا که مستندی همچون کودتای خزنده توسط شبکه های معلوم الحال بیگانه علیه این نهاد مقدس و شخصیت های تاثیرگذار و انقلابی اش از چندماه پیش ساخته شده بود و این همسویی سهوی چیزی از پیامدهای تخریب نمی کاهد و ای کاش شخصیتی در قامت رئیس جمهور متوجه پیوست های امنیتی و رسانه ای سخنان خود باشند اگربه چشم یک شهروند خوش بین به ماجرا نگاه بکنیم.

سخنان تحریک آمیز در سراشیبی ریاست جمهوری

حسین حیدری در یادداشتی نوشت: حسن روحانی در لابه لای پیام خود به مناسبت روز ارتش، باز هم خلاف مصالح و امنیت ملی دست به قلم شد.

ادبیات حاکم بر این پیام با عباراتی چون «در زمان نارضایتی ملت از حکومت، ارتش باید یکی را برگزیند» یا آنکه «مأموریت ارتش ورود به رقابت‌های سیاسی نیست» دور از شأن شخصیتی است که بر صندلی رئیس جمهوری تکیه زده است.

 وی بدون این که هیچ اشاره‌ای به آثار عملکرد غیر انقلابی خود و دولتمردانش در فاصله‌گرفتن برخی افراد از انقلاب اسلامی داشته باشد، ارتشیان را متوجه نارضایتی مردم می‌کند.

از کنایه های سنگین «عبدالله گنجی» تا استقبال معاندان از اظهارات رییس جمهور!

وی در حالی برای ارتش نسخه می‌پیچد که در ابتدای انقلاب برخلاف خواست امام راحل، خواهان انحلال ارتش بود! و این روزها که در سراشیبی ریاست جمهوری قرار دارد سخنانی تحریک آمیز و آشوب گونه می‌زند.

اگر پیام رئیس‌جمهور را به خوبی واکاوی کنیم متوجه می‌شویم که چرا جریانات اپوزیسیون از این پیام به شدت استقبال کرده و با عملیاتهای رسانه‌ای تلاش کردند تا پیام کوتا و پرمحتوای مقام معظم رهبری به مناسبت روز ارتش را به حاشیه بکشانند./841/

ارسال نظرات