۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۶۷۸۷۷۴

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۱۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰میلیون و ۱۸۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۲۵۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ا اردیبهشت 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۲/۰۱

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 17 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 250 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 180 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 100 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 900هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 800 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 100 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 17 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 363 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 407 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

 در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار و 250 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 100 تومان و درهم امارات  6 هزار و  670 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 369 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 907 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 27 هزار و 930 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 438 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

افت ۱۲هزار واحدی شاخص بورس

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 5میلیارد و 528میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 3هزار و 901میلیارد تومان در بیش از 237هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 12هزار و 527واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 207هزار و 62واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل بانک پارسیان، بانک ملت و بانک کارآفرین با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 3259واحد، کل (هم‌وزن) 1612واحد، قیمت (هم‌وزن) 1049واحد، آزاد شناور 14151واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 9745 و 23336 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 1117میلیون ورقه به‌ارزش 54هزار و 145میلیارد تومان در 53هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 55واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 728واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی تندگویان شد و در مقابل شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

افزایش ۷ درصدی بهای برق از امروز

محمد حسن متولی‌زاده با بیان اینکه در قالب طرح برق امید، فرصت 6 ماهه به مشترکین پرمصرف داده شد تا میزان مصرف خود را کاهش داده و به مشترکین خوش مصرف ملحق شوند افزود: این فرصت امروز تمام می‌شود.

متولی‌زاده گفت: اگر مشترکی پس از این تاریخ میزان برق مصرفی خود را کاهش نداده باشد علاوه بر افزایش 7 درصدی عمومی و 16 درصدی مشترکین پرمصرف که هر ساله به بهای برق اضافه می‌شود، امسال در زمان اوج مصرف تابستان 10 درصد دیگر نیز افزایش قیمت خواهند داشت که جمع این ارقام برای مشترکین پرمصرف 33 درصد می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش بهای برق طبق مصوبه دولت در چند سال اخیر انجام می‌شود افزود: با توجه به طرح برق امید، مشترکین برق به سه گروه تقسیم می‌شوند که شامل کم مصرف‌ها، خوش مصرف‌ها و مشترکین پرمصرف است که پس از اجرای طرح برق امید 7 میلیون مشترک کم مصرف مشمول تخفیف صددرصدی شدند و 6 درصد نیز از تعداد مشترکین پرمصرف کاسته شد.

متولی زاده با بیان اینکه مشترکین پرمصرف می‌توانند با اقدامات ساده میزان برق مصرفی خود را کاهش دهند ادامه داد: قیمت برق از سال‌های گذشته بصورت پلکانی محاسبه می‌شود به نحوی که اگر مشترک از الگوی مصرف تجاوز کند قیمت برق بصورت پلکانی و تصاعدی افزایش خواهد یافت، اما اگر اقدام به کاهش مصرف کند با شیب تندی قیمت کاهشی می‌شود.

مدیرعامل شرکت توانیر افزود: به ازای هر 10 درصد کاهش تا 30 درصد میزان بهای برق کاهش می‌یابد البته مشترکین پر مصرف میتوانند با نصب پنل‌های خورشیدی مقداری از برق مصرفی خود را تامین کنند تا از فشاری که بر دوش مابقی مشترکین وارد می‌کنند کاسته شود.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۲/۰۱

به دنبال نگرانی ها در مورد افزایش موارد ابتلا به کرونا در هند که احتمالا سبب کاهش تقاضا برای سوخت از سوی سومین واردکننده بزرگ نفت جهان خواهد شد، قیمت نفت روز چهارشنبه برای دومین روز متوالی شاهد کاهش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 47 سنت افت به 66 دلار و 10 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن نیز امروز با 51 سنت معادل 0.81 درصد کاهش به 62 دلار و 16 سنت رسید.

لاچلان شاو تحلیلگر بازار نفت در بانک نشنال استرالیا گفت: «در پی تشدید مقررات قرنطینه شاهد کاهش فعالیت پالایشگاه های هند به دلیل افت تقاضا هستیم. این وضعیت تاثیر محسوسی بر بازار و احساس حاکم بر آن داشته است.»

هند که سومین خریدار بزرگ نفت جهان است روز سه شنبه بیشترین تعداد تلفات کرونایی خود را به ثبت رساند و با بحران کمبود کپسول های اکسیژن برای مداوای بیماران مواجه شد. بخش های بزرگی از هند به دلیل موج دوم شیوع کرونا به تعطیلی کشیده شده است.

عامل دیگری موثر در بازار نفت، آمارهای انستیتوی نفت آمریکا بود که نشان داد حجم ذخایر نفت خام و میعانات این کشور در هفته منتهی به 16 آوریل شاهد رشد بوده است. این در حالی است که تحلیلگران انتظار کاهش ذخایر نفت خام و میعانات آمریکا را داشتند. آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا در خصوص حجم ذخایر انرژی این کشور اواخر امروز منتشر خواهد شد.

تحلیلگران معتقدند به رغم شدت شیوع کرونا در کشورهایی نظیر هند و افزایش نگرانی ها در ژاپن، چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، وضعیت کلی ترمیم تقاضای نفت در آمریکا، انگلیس و اروپا مثبت است. تحلیلگران موسسه ای ان زد در یادداشتی نوشتند، سفرهای جاده ای در انگلیس همزمان با شتاب گرفتن فرآیند واکسیناسیون در حال افزایش است. در آمریکا نیز که رانندگان بیش از 10 درصد نفت جهان را مصرف می کنند وضعیت به همین منوال است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات