۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۶۷۸۸۱۹

شورای عالی انقلاب فرهنگی و اوج کارآمدی آن

شورای عالی انقلاب فرهنگی و اوج کارآمدی آن
شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر هویت غیرقابل شناسایی است و معلوم نیست زیرنظر قوه مجریه یا مقننه است یا وابسته به مجمع تشخیص مصلحت نظام است و این مشکلی اساسی است.

حجت الاسلام عبدالله نظرزاده استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس ارشد مطالعات سیاسی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: این نهاد از اول به لحاظ قانونی درست متولد نشده است، با این وضعیتی که وجود دارد و رئیس قوه مجریه رئیس آن باشد، این دیگر قوه مجریه می شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست.

 وی با اشاره به عدم جایگاه قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: قوای سه گانه  هرکدام جایگاهی دارند، همچنین حضرت امام، خبرگان رهبری را با هدفی تاسیس کردند و  هرکدام در قانون جایگاهی دارند ولی شورای عالی انقلاب به این لحاظ جایگاهی ندارد؛ رئیس قوه مجریه هم رئیس آن است، حتی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز یکی از اجزای قوه مجریه محسوب می شود.

بازنگری در تعریف دقیق از شورای عالی انقلاب فرهنگی

حجت الاسلام نظر زاده با اشاره به بازنگری و تعریف دقیق از شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: هرچه وزارت ارشاد، آموزش و پرورش در دولت انجام می دهد، در همین حد باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار داشته باشید؛ از اول انقلاب به این سبک پیش می رود؛ اگر بخواهیم واقعا به این شورا یک وجه فرهنگی بدهیم چند کار لازم است انجام شود، اولاً بازنگری و تعریف دقیق به عنوان یک قوه، البته این موضوع قطعاً تا رئیس جمهور هست، شدنی نخواهد بود، باید اعضاء پیشنهاد بدهند تا تبدیل به یک قوه شود و وقتی تبدیل به یک قوه شد می توان پیشنهادات دیگری برای نافذ شدن آن ارائه داد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در کنار قوه مقننه یک قوه دیگر باشد

وی با توجه به ضرورت تبدیل شدن این نهاد به یک قوه اظهار داشت: چهار مجموعه آموزش در کشور داریم، وزرات ارشاد، وزارت آموزش و پرورش که بسیار وزارت مهمی است و دو مجموعه دیگر وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان می باشد که حداقل این چهار وزارت خانه باید استیضاح و رأی اعتماد به وزیرشان زیر نظر این مجموعه باشد، یعنی در کنار قوه مقننه یک قوه دیگر باشد.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به زیرمجموعه بودن شورای عالی انقلاب تاکید کرد: بحث تصمیم گیری و تصمیم سازی در عرصه های مختلف را به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار کرده ایم در حالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی زیر مجموعه قوه مقننه نیست، بلکه زیرمجموعه قوه مجریه است و با این حال هر شخص دیگری هم که به جای دبیر فعلی و سابق بیاید، امکانی برای تغییر ندارد چرا که او خودش زیر مجموعه دولت است.

وی با اشاره به تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اذعان داشت: در حال حاضر شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر هویت غیرقابل شناسایی است، معلوم نیست زیرنظر قوه مجریه یا مقننه است یا وابسته به مجمع تشخیص مصلحت نظام است که بین دو قوه به وجود آمده، در این حالت هر کسی به عنوان دبیر مشخص شود تنها یک زیرمجموعه است و با تغییر دولت ها با او برخورد می شود.

بازنگری در تعریف دقیق از شورای عالی انقلاب فرهنگی

حجت الاسلام نظر زاده با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: اوج کار شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی بود که برای مد و لباس بررسی کرد و برای اولین بار در مجلس به عنوان یک طرح تصویب شد و سپس به وزارت ارشاد بردند، اما الان شما ببینید وضعیت مد و لباس در کشور چگونه است؟ یعنی آخرش تبدیل به یک آئین نامه ای شد که خود دولت در واقع آن را انجام می دهد و شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ نظارتی هم ندارد؛ تا ارده اجرا در قوه مجریه نباشد شورای عالی انقلاب فرهنگی، کار نظارتی و پیگیری نمی تواند انجام بدهد.

تشکیل شوراهای عالی مثل انقلاب فرهنگی و فضای مجازی اگر در دل وزارتخانه باشد کارساز است

وی در پایان با اشاره به خلاء عدم کمیسیون فضای مجازی در مجلس عنوان کرد: مشکل ما اینجاست که سیاست گذاری و تصمیم گیری در داخل دولت و وزارت خانه مربوطه انجام می شود و قوه مجریه آن را جلو می برد، تشکیل شوراهای عالی مثل انقلاب فرهنگی و فضای مجازی اگر در دل وزارتخانه باشد کارساز است ولی بیرون از وزارتخانه عملاً تشکیل این مجموعه ها هیچگونه تاثیری در مقام اجرا و عمل ندارد؛ باید یک کمیسیون به نام فضای مجازی در مجلس به وجود می آمد تا در مقابل کم کاری های وزیر بتواند او را استیضاح کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
Sadra
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
درودبرحاج آقا، سخنان پرمغز و دقیقی بود
0
0