۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۶۷۸۸۶۷

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
قیمت دلار در بازار آزاد امروز با افت ۲۱۰ تومانی همراه شد و به ۲۳,۸۳۰ (بیست و سه هزار و هشتصد و سی ) تومان رسید. قیمت طلا و سکه هم کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 2 اردیبهشت 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۲/۰۲

 

عمده قیمت‌ها در آغاز معاملات امروز روند کاهشی را تجربه کردند.

قیمت طلا، سکه و دلار امروز دوم اریبهشت 99

 

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه به ۵۰ درصد رسید

حسین زاده در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد: در فروردین ۱۴۰۰ تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه نسبت به ماه قبل (اسفند ۹۹) رشد داشته است.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: در فروردین ماه تورم ماهانه ۲.۷ دهم درصد، تورم نقطه‌ای ۴۹.۵ درصد و تورم سالانه به ۳۸.۹ درصد رسید.

حسین زاده ادامه داد: تورم سالانه برای خوراکی‌ها مشتمل بر ۱۶۴ قلم کالا ۴۳.۵ درصد و برای غیرخوراکی و خدمات مشتمل بر ۳۱۱ قلم کالا ۳۶.۷ درصد بوده است.

وی افزود: همچنین تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۳۸.۶ درصد و برای خانوارهای روستایی ۴۰.۶ درصد بوده است.

حسین‌زاده گفت: عمده دلیل افزایش نرخ تورم در مناطق روستایی، بیشتر بودن سهم خوراکی‌ها در سبد خانوار است.

 

سومین افت روزانه متوالی قیمت نفت خام ثبت شد

قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنج‌شنبه، تحت تأثیر افزایش غیرمنتظره ذخایر انبارهای نفت خام آمریکا و رشد تعداد مبتلایان به کرونا در ژاپن و هند، برای سومین روز متوالی پایین آمد.

قیمت نفت برنت تا ساعت ۹:۵۵ به وقت تهران ۵۷ سنت یا ۰.۹ درصد افت کرد و به ۶۴.۷۵ دلار رسید. این شاخص در معاملات روز چهارشنبه هم ۱.۲۵ دلار سقوط کرده بود.

قیمت نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا که دیشب ۱.۳۲ دلار سقوط کرده بود تا این ساعت ۱.۰ درصد دیگر سقوط کرد و به ۶۰.۷۷ دلار بازگشت.

هر دو شاخص نفت تا به اینجای این هفته بیش از ۳ درصد سقوط کرده‌اند.

سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت خام جهان، هند، دیروز با رکورد زدن آمار مبتلایان روزانه به کرونا مواجه شد و حالا این احتمال وجود دارد که محدودیت‌های قرنطینه‌ای که تأثیری منفی بر تقاضای نفت دارند در این کشور تشدید شوند.

از سوی دیگر ژاپن که چهارمین واردکننده نفت خام در جهان است با رشد مبتلایان به کرونا در توکیو و اوساکا در نظر دارد وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

 

چالش جدید برای واردات نهاده‌های دامی

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به عدم تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی از هفته‌های پایانی اسفند سال ۱۳۹۹ اعلام کرد: وقفه در پرداخت ارز حتی برای کوتاه مدت آثار زیان بار و غیرقابل جبرانی دارد.

در نامه این اتحادیه به معاون اول رئیس جمهوری آمده است:

ضمن آرزوی توفیق برای جنابعالی و قبولی طاعات، این اتحادیه حسب تکلیف ملی و تشکیلاتی خود لازم می‌داند به استحضار برساند از هفته پایانی سال ۹۹ تاکنون هیچ گونه تخصیص و تأمین ارز از طرف بانک مرکزی برای نهاده‌های دام و طیور انجام نشده است. این در حالی است که برنامه‌ریزی واردات کالاهای اساسی آن هم در شرایط بحرانی نیاز به اقدام به موقع، مستمر و بدون وقفه دارد و تخصیص ارز باید پیوستگی و استمرار داشته باشد. وقفه‌های عدم پرداخت ولو کوتاه مدت، آثار بسیار زیان باری دارد که به سادگی قابل جبران نیست. تجربه سال گذشته گواه این امر است.

لذا این تشکل موکداً از حضرتعالی استدعا دارد به این مقوله ورود عاجل فرموده و با درایت و شأن ورود خود دستور اقدام فوری برای تأمین و تخصیص ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دام و طیور انجام شده و رسوبی در گمرکات صادر نموده و کشور را از تنگنای حادث شده عبور دهید و از ریسک کمبود کالا و نوسانات قیمتی و عوارض آن پیشگیری فرمائید.
عزت و سربلندی جنابعالی را از حضرت حق خواهانیم.

لازم به ذکر است؛ به رغم واردات مطلوب کالای اساسی توسط بخش خصوصی و موجودی کالا در بنادر از سوی بانک مرکزی تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی صورت نگرفته است.

 

جامعه کارگری منتظر تصویب حق مسکن

ناصر چمنی در مورد آخرین وضعیت تصویب حق مسکن در دولت، اظهار داشت: ما دائم در حال پیگیری این موضوع هستیم و پاسخی که مسئولان به ما می‌دهند این است که حق مسکن در دستورکار هیأت دولت است و مشخص نیست چه زمانی تصویب شود.

عضو شورای عالی کار افزود: البته باید در نظر داشت که طبق مصوبه شورای عالی کار، زمان اجرای حق مسکن از فروردین ماه است و اگر این مؤلفه دیرتر هم تصویب شود کارفرمایان موظف به پرداخت مابه‌التفاوت هستند.

وی با بیان اینکه طولانی شدن فرایند تصویب حق مسکن بیانگر این است که دولت اهمیتی به جامعه کارگری نمی‌دهد، گفت: در سالی که تحت عنوان سال تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها نام‌گذاری شده، شاهد هستیم که دولت برای معیشت کارگران دغدغه ندارد.

چمنی افزود: اگر دولت در این شرایط سخت اقتصادی به فکر جامعه کارگری بود، به محض دریافت مصوبه شورای عالی کار، حق مسکن را تصویب می‌کرد. این مسائل فقط بیانگر نوع نگاه دولت به جامعه کارگری است.

عضو شورای عالی کار گفت: جامعه کارگری حتی در این شرایط سخت کرونایی، باز هم به صورت سه شیفت در واحدهای تولیدی و سایر بخش‌ها مشغول به کار است اما دولت آنگونه که باید توجهی به این قشر ندارد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات