۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۶۷۸۹۱۸
یادداشت؛

ثروت خدیجه(س) و شمشیر علی(ع) احیاکننده اسلام

ثروت خدیجه(س) و شمشیر علی(ع) احیاکننده اسلام
ثروت خدیجه(س) برای یاری مسلمانان به کار رفت و به داد فقرا رسید و باعث شد تا مردم مسلمان از گرسنگی تلف نشوند و شمشیر علی(ع) هم به داد اسلام رسید تا اسلام از بین نرود.

به گزارش خبرگزاری رسا، امام علی (ع) می‌فرمایند: در آن روز در هیچ خانه‌ای، اسلام راه نیافت، جز خانه حضرت رسول اکرم (ص) و خدیجه کبری (س) و من سومین آنان بودم، من نور وحی و رسالت را می‌دیدم و بوی نبوت را استشمام می‌کردم.

لَا يَسْتَوِي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ ۚ أُولَٰئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذِينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَقَاتَلُوا ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

كسانی از شما كه پیش از فتح [مكه‌] انفاق كردند و جهاد نمودند [با دیگران‌] یكسان نیستند، آنان از جهت درجه از كسانی كه پس از فتح [مكه‌] انفاق كردند و جهاد نمودند، بلندپایه‌ترند. و خدا به هریك وعده نیكو داده است و خدا به آنچه انجام می‌دهید آگاه است. (آیه ۱۰ سوره حدید)

آیه ۱۰ سوره حدید را کنار آیات ۱۰و۱۱ سوره واقعه السابقون السابقون اولئک المقربون قرار دهیم معلوم می شود خداوند برای کسانی که درمسابقه از دیگران سبقت گرفتند وپیشتاز بودند امتیاز ویژه قائل است شخصیتهایی مثل حضرت علی (ع)و حضرت خدیجه(س) جلوتر از دیگران به پیغمبراسلام(ص) ایمان آوردند یک سروگردن بالاترهستند اینجا نمی شود گفت میزان حال فعلی افراد است حال فعلی افراد نسبت به خطاهای گذشته  خودش صادق است یعنی چنانچه از گذشته خود نادم و پشیمان بود مورد عفو و گذشت قرار می گیرد و عکسش هم صادق است افرادی سابقه خوبی داشتند و از گذشته خود دست برداشتند ودست به کارهای خلاف اسلام می زنند باز مذموم هستند ولی آنچه آیات فوق به آن تاکید دارد این است که شخصیتهایی مثل حضرت علی (ع) وحضرت خدیجه(س) که تا آخرین لحظه حیاتشان درکنارحضرت رسول(ص) بودند وبا جان ومالشون از اسلام و قرآن حمایت و پشتیبانی کردند باکسانی که سرسفره آماده نشستند فرق دارند و قطعا مقام این دو بزرگوار بالاتراست اگر فداکاریها واز جان گذشتگی‌های علی (ع)و همچنین حمایت و پشتیبانی خدیجه (س) نبود شاید نامی از اسلام باقی نمی ماند. البته نکته مهمی که شهید مطهری در مورد جمله معروف بین ما مسلمانها اشاره می فرماید،حائزاهمیت است و آن اینکه ثروت خدیجه (س)و شمشیر علی(ع)اسلام را نجات داد.

ایشان می فرماید یعنی زر و زور اسلام را حفظ کرد!! خیراینطور نیست یعنی اینکه اسلام رشوه داد تا مردم مسلمان شوند!! و هرکس مسلمان نشد شمشیر علی(ع) آنهارا مجبور می کرد مسلمان شوند!!! این منطق به هیچ وجه با منطق اسلام سازگار نیست بلکه ثروت خدیجه(س) برای یاری مسلمانان به کاررفت وبه دادفقرا رسید و باعث شد تا مردم مسلمان از گرسنگی تلف نشوند وشمشیر علی (ع)هم به داداسلام رسیدتا اسلام ازبین نرود. نمونه اش در جنگ خندق علی رغم پیشنهاد سلمان و پذیرش پیامبر(ص) خندق کنده بودند تا دشمن نفوذ نکند ولی عمروبن عبدود نفوذ کرد وبه دل لشگر اسلام زد و ندای هل من مبارز سرداد تا سه باررجزخواند ولی کسی جزعلی(ع) جرات نکرد با اومقابله کند عمر خلیفه دوم گفت یارسول الله اومساوی باهزار جنگجو است وحضرت علی(ع) به مصاف بااورفت و آقا رسول الله(ص) فرمودند برزالاسلام کله الی الکفرکله یعنی تمام اسلام با تمام کفردرمقابل هم قرار گرفتند.

اینجا شمشیر علی(ع) اسلام را حفظ کرد واگر حفظ نمی کرد بارجز خوانی عمروبن عبدود حیثیت اسلام داشت ازبین می رفت. عمرو بن عبدودفریاد می زد: اگرشما برحقید بیایید با من بجنگید یا بکشید برم جهنم یا کشته شوید برید بهشت. اینجا می توان گفت شمشیر علی(ع) او را از پا درآورد و در واقع اسلام را حفظ کردپس این منطق با اون تصور غلطی که بعضی ها دارند انگار اسلام مردم را به زور مسلمان کرد بسیار متفاوت است به هرحال ثروت خدیجه(س) برای رشوه دادن نبود بلکه برای رفع فقر مردم فقیر و بیچاره آن زمان بود وشمشیر علی(ع) هم برای نصرت و یاری مسلمانان درمقابل دشمنان اسلام به کار بسته شد و لذا در قرآن از این رشادت وشجاعت که با سختیهای فراوان همراه بود ستوده می شود و اعمال اینها با اعمال کسانی که در رفاه و آسایش بودند و هیچکدام از این سختیهارا نکشیدند برابر نمی داند.

نویسنده: حجت الاسلام عظیم تواضعی

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
بسیار عالی
0
0