۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۶۷۸۹۹۱

رمضان و کرونا در پاکستان

رمضان و کرونا در پاکستان
کشور پاکستان با ۲۲۰ میلیون نفر جمعیت که حدود ۹۷ درصد از جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، دومین رمضان خود را با وجود محدودیت‌های کرونا تحت تدابیر بهداشتی سپری می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، اعمال ماه رمضان امسال هم به مانند سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، متفاوت از سال‌های دیگر در حال انجام است. هرچند به دلیل کشف واکسن کرونا امیدواری‌های بسیاری برای بازگشت شرایط زندگی انسان‌ها به حالت عادی به وجود آمده، اما با توجه به اینکه بسیاری از کشورها همچنان در مراحل ابتدایی تزریق واکسن به سر می‌برند، به نظر می‌رسد که زمان بازگشت به وضعیت عادی زمان‌بر است.

مردم پاکستان هم به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای اسلامی، با آمدن ماه رمضان تلاش کرد‌‌ه‌اند که در کنار محدودیت‌های وضع شده در مورد تجمع و مراسم اجتماعی، مناسک این ماه را انجام دهند. پاکستان ششمین کشور پرجمعیت جهان با جمعیتی بالغ بر ۲۲۰ میلیون نفر است که نزدیک به ۹۷ درصد آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. مردم این کشور همسایه ارزش خاصی برای ماه مبارک رمضان قائل هستند و سنت‌های ویژه‌ای از جمله تدارک افطاری و سحری برای قشر ضعیف جامعه، برگزاری مراسم مشترک افطاری در اماکن عمومی، خیابان‌ها و جمع‌آوری کمک برای نیازمندان در این کشور وجود دارد.

رمضان و کرونا در کشور اسلامی ۲۲۰ میلیونی پاکستان

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در پیام خود ضمن اذعان به چالش سنگین شیوع کرونا و پیامدهای آن بر پاکستان و ابراز نگرانی از تشدید همه‌گیری این ویروس، از پاکستانی‌ها خواست تا با رعایت تمهیدات بهداشتی و تعهد به محدودیت‌های کرونایی، کمک کنند تا مردم و کشور از شرّ این چالش جهانی نجات پیدا کنند.

وی با اذعان به دغدغه روزه‌داران در پاکستان به مشکلات معیشتی از جمله تورم، بر مبارزه قاطع دولت با سودجویان و محتکران در ماه رمضان تأکید کرد.

دولت پاکستان برای غلبه بر چالش‌های معیشتی این کشور، بسته حمایتی مالی از بخش‌های تجاری به ویژه اختصاص چند صد میلیارد روپیه یارانه برای مردم در ایام ماه رمضان را به اجرا گذاشته است. به گزارش شبکه‌های خبری پاکستان، بازارهای ویژه رمضان برای تأمین کالاهای اساسی مردم نیز در شهرهای مختلف ایجاد شده است.

دولت پاکستان هم امسال محدودیت‌هایی را برای تجمعات مذهبی اعلام کرد. با این همه برخی از محدودیت‌ها نسبت به سال گذشته کمتر شده‌اند. دولت پاکستان برای ماه رمضان نماز در مساجد را به طور کلی ممنوع نکرده اما تعداد افراد را محدود و از ساکنان بالای ۵۰ سال و کودکان خردسال خواسته است که در نمازهای جماعت شرکت نکنند. به مردم توصیه شده است که از تجمع قبل و بعد از نماز پرهیز کنند. استفاده از ماسک در مسجد الزامی است و برگزاری نماز در فضای باز و رعایت فاصله اجتماعی توصیه می‌شود.

رمضان و کرونا در کشور اسلامی ۲۲۰ میلیونی پاکستان

عرب نیوز در گزارشی که در مورد ماه رمضان در پاکستان داشت، با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در این کشور نوشت: دولت پاکستان اعلام کرده که به طور مشروط اجازه برگزاری نماز جماعت، از جمله نماز تراویح و جمعه در مساجد را در طول ماه رمضان صادر کرده است.

دولت در تلاش است تا رهبران مذهبی را از برگزاری اجتماعات نماز در مساجد در میان بیماری همه‌گیر منصرف کند، اما در سراسر کشور، از جمله در پایتخت مردم و روحانیون برای برگزاری نماز جماعت اصرار داشتند.

طاهر اشرفی، رئیس مرکزی شورای علمای پاکستان(PUC) در این باره می‌گوید: این نهاد کمیته‌های ویژه‌ای را در سطح ولسوالی‌ها، شوراها و روستاها تشکیل می‌دهد تا از اجرای کامل دستورالعمل‌های دولت در مساجد مطمئن شوند.

از طرف دیگر هم مرکز فرماندهی و عملیاتی ملی(NCOC) هم دستورالعمل‌های جدیدی را برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در ماه رمضان صادر کرد.

در اعلامیه این مرکز قید شده که غذا خوردن در فضای باز از افطار تا نیمه شب مجاز است. علاوه بر اجرای قرنطینه کامل در سراسر پاکستان در روز‌های شنبه و یکشنبه، بازارها تا ساعت ۶ بعد از ظهر فعالیت دارند. نمازهای جماعت تنها در فضای باز برگزار خواهد شد. علاوه بر این، حمل و نقل بین استانی در دو روز بسته (شنبه‌ها و یکشنبه‌ها) ممنوع است که اجرای آن تا نیمه شب ۲۵ تا ۲۶ آوریل (۵ و ۶ اردیبهشت) ادامه دارد./۹۸۸۹/

منبع: ایکنا

ارسال نظرات