۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۶۷۹۰۱۷
سرمقاله؛

این جاده یکطرفه نیست!

این جاده یکطرفه نیست!
ارتباط دادن گرانی مرغ و تخم‌مرغ و مسکن و اجاره بها و بیکاری و... به تحریم‌ها،ضمن آنکه سخنی بیرون از واقعیت و سرپوشی برناکارآمدی‌هاست، پیام ضعف به دشمن نیز هست و دشمن را به ادامه تحریم‌ها تشویق می‌کند!

به گزارش خبرگزاری رسا، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: اگرچه آقای روحانی، طی نزدیک به ۸ سال گذشته اظهارات ضد و نقیض قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند ولی این روزها و در حالی که به نقطه پایان دوران ریاست جمهوری خود نزدیک می‌شوند، برخی از اظهاراتشان به‌گونه‌ای تعجب‌آور با آنچه از یک رئیس‌جمهور انتظار می‌رود فاصله دارد. ایشان به ناهنجاری‌هایی حمله می‌کنند که خود عامل و بانی آن بوده‌اند و از دستاوردهایی سخن می‌گویند که وجود خارجی ندارند! و به پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی در دولت خود اشاره می‌کنند که با آمار و ارقام رسمی تفاوت آشکار دارند!

متأسفانه اظهارات ایشان یک‌سویه مطرح می‌شود و از طریق رسانه ملی نیز بدون هیچ‌گونه نقد و پرسشی بازتاب داده می‌شود! به بیان دیگر رسانه ملی که رسالت آن بازتاب واقعیات و بصیرت‌بخشی است و در این جهت نیز موفقیت‌های چشمگیری داشته است، نباید اذهان مردم را با انتشار بدون روشنگری اظهارات جناب روحانی، از واقعیات دور کند!

 سخن این نیست که اظهارات آقای رئیس‌جمهور در صدا و سیما منعکس نشود چرا که سخن گفتن با مردم از یکسو حق مسلم رئیس‌جمهور است و از سوی دیگر نیاز مبرم مردم نیز هست که می‌خواهند از کم و کیف روند امور باخبر باشند ولی انتظار آن است که وقتی اظهارات ایشان با واقعیات همخوانی ندارد و یا در مواردی ضد منافع ملی است، انعکاس آن با توضیح ضروری و آگاهی‌بخش همراه باشد. این روشنگری الزاماً نباید در همان بخش از برنامه سخنرانی رئیس‌جمهور محترم باشد که اهانت به ایشان تلقی شود، بلکه در صورت ناهمخوان بودن اظهارات جناب روحانی با منافع ملی، صدا و سیما می‌تواند ضمن دعوت از کارشناسان خبره به نقد اظهارات ایشان بپردازد.

به عنوان مثال -و به عنوان یکی از ده‌ها مورد مشابه- رئیس‌جمهور محترم در حالی که تیم مذاکره‌کننده کشورمان عازم مذاکره است، می‌فرمایند «خزانه خالی است»! و بدیهی است که حریف، این اظهارنظر را به حساب ضعف ایران و نیاز مبرم به توافق هسته‌ای فاکتور می‌کند و رادیو فرانسه در تحلیل اظهارات جناب روحانی اعلام می‌کند: «ارزیابی غرب از وضعیت کنونی دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد»! در همان روزها، صدا و سیما می‌توانست با دعوت از کارشناسان خبره برای اطلاع مردم (و حتی دشمن) توضیح بدهد که اولاً خزانه خالی نیست -که به واقع نیز خالی نبود- و ثانیاً نظام اسلامی در پی تحقق خواسته‌های قانونی خود است و «فروشنده بدهکار و مشتاقی» نیست، که به تعبیر دشمن، «خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی» ببیند! آقای رئیس‌جمهور که پیش‌ازاین حتی آب خوردن مردم را در گرو مذاکرات هسته‌ای می‌دانستند، اخیراً گرانی مرغ و تخم‌مرغ را هم به تحریم‌ها نسبت داده‌اند! و حال آنکه جناب ایشان تاکید کرده بودند که «نباید ناکارآمدی‌ها را به پای تحریم نوشت»!

ارتباط دادن گرانی مرغ و تخم‌مرغ و مسکن و اجاره بها و بیکاری و... به تحریم‌ها، ضمن آنکه سخنی بیرون از واقعیت و سرپوشی برناکارآمدی‌هاست، پیام ضعف به دشمن نیز هست و دشمن را به ادامه تحریم‌ها تشویق می‌کند! و این درحالی است که این روزها، آمریکا در مقابل راهبرد رسماً اعلام شده ایران با بن‌بست روبه‌رو شده است و... نمونه‌هایی از این دست، در مواضع و اظهارات ۸ ساله آقای روحانی کم نیست که برخی از آنها، آسیب‌های جدی نیز به دنبال داشته است که تحمیل فاجعه برجام به مردم و نظام، از جمله آنهاست که نباید برای مردم بدون روشنگری بماند و در این میان صدا و سیما وظیفه‌ای سنگین و حیاتی بر عهده ‌دارد و باید نشان بدهد که این جاده یکطرفه نیست!

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات