۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۶۷۹۰۴۸

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۱۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۲/۰۵

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 11 هزار تومان، قیمت دلار 23 هزار و 950 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 100 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 600هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 11 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 355 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 403 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 23 هزار و 950 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 900 تومان و درهم امارات  6 هزار و  610 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 333 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 871 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 27 هزار و 977 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 423 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

افت شاخص بورس برای چهارمین هفته متوالی

در جریان هفته‌ چهارم معاملاتی امسال طی 5روز معاملاتی تعداد 15میلیارد و 849میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 163هزار و 835میلیارد ریال در بیش از یک میلیون و 198هزار و 320دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 5.90 درصد افت، 3.93 درصد رشد و 29.09 درصد کاهش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کردند.

این درحالی است که تعداد 3658میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 63هزار و 234میلیارد ریال نیز در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 65.49 و 38.70 درصد افزایش همراه شدند.

این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس در پایان معاملات هفته منتهی به 2 اردیبهشت ماه با 36هزار و 312واحد کاهش، معادل 2.92 درصد افت کرد و به رقم یک میلیون و 207هزار و 47واحد رسید و شاخص کل هموزن نیز با 4380واحد کاهش، معادل 1.01درصد افت کرد و رقم 430هزار و 78واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول هم در این مدت با 30هزار و 97واحد افت به رقم 878هزار و 895واحد و شاخص بازار دوم با 61هزار و 250واحد کاهش به عدد 2 میلیون و 456هزار و 325واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با 3031 درصد افت شاخص بازار دوم با 2.43 درصد کاهش همراه شدند.

 

بیت کوین ۱.۸ درصد سقوط کرد و به ۵۰۲۷۰ دلار رسید

ارزش بیت کوین 1.77 درصد معادل 906.75 دلار در روز شنبه کاهش یافت و به 50269.9 دلار رسید.

 ارزش بیت کوین، بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین ارز مجازی دنیا، 22.5 درصد نسبت به اوج قیمت آن در چهاردهم آوریل یعنی 64895.22 دلار پایین آمده است.

 ارزش ارز مجازی اتر هم در روز شنبه با 4.91 درصد کاهش به 2253.41 دلار رسید یعنی 116.36 دلار از ارزش خود را نسبت به قیمت قبلی از دست داد.

 بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در روز جمعه کاهش ارزش زیادی را تجربه کردند که نتیجه ترس از محدود شدن سرمایه‌گذاری در سرمایه‌های دیجیتال به خاطر طرح جو بایدن برای بالا بردن مالیات بر افزایش سرمایه بوده است.

 اما در حالی که در تمام رسانه‌ها خبر از آسیب دیدن ارزهای مجازی در نتیجه این طرح بایدن بود و سرمایه‌گذاران از ضرر و زیان خود شاکی بودند، برخی تاجران و تحلیلگران اعلام کردند این کاهش قیمت موقتی است.

 مقبولیت ارزهای دیجیتال در میان سرمایه‌گذاران شخصی و سازمانی به عنوان یک سرمایه قانونی رو به افزایش است. این افزایش مقبولیت همزمان شده با افزایش تجارت آنلاین سهام و ارزهای مجازی توسط سرمایه‌گذارانی که به خاطر همه‌گیری کرونا در خانه مانده‌اند و نمی‌توانند پول نقد خود را هزینه کنند.

 

آهن با وجود رکود بازار هزار تومان گران شد

حمیدرضا رستگار در خصوص نوسان قیمتی انواع آهن و میلگرد در بازار، گفت: با افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی تغییرات قیمتی نیز در محصولات فولادی در داخل کشور بوجود آمده است اما به اعتقاد ما این افزایش قیمت در بازار داخلی منطق خاصی ندارد.

وی با اعلام اینکه ما همچنان با مازاد تولید روبرو هستیم و افزایش قیمت ها به بهانه هزینه های تولید منطقی به نظر نمی رسد، افزود: درست است امسال هزینه حمل و نقل و دستمزد کارگر افزایش پیدا کرده اما میزان افزایش این رقم ها با قیمت فعلی فولاد در بازار داخلی هماهنگ نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با طرح این سوال که چرا باید قیمت میلگرد دو هفته ای هزار تومان افزایش پیدا کند، تصریح کرد: ما به عنوان فروشندگان آهن دلایل افزایش قیمت ها را نمی دانیم دولت نیز منطق خاصی را برای افزایش قیمت ها اعلام نکرده همین موضوع در بلاتکلیفی ما برای انجام معاملات اضافه کرده است.

رستگار با تاکید براینکه این گرانی ها پایه و اساس خاصی ندارد، گفت: در حال حاضر هر کیلو میلگرد در بازار 13 هزار و 900 تومان قیمت گذاری شده است. قیمت آهن نیز همین حدود است به نحوی که قیمتها نسبت به دو هفته گذشته شاهد رشد هزار تومانی بوده است.

 

علت عدم دریافت "وام کرونا" توسط برخی متقاضیان چیست؟

در اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا با هدف حمایت و پشتیبانی از کسب و کارهای به شدت آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، سال گذشته وزارت کار امکان ثبت نام کارفرمایان مشمول این حمایت را در "سامانه کارا" فراهم کرد.

بر این اساس مقرر شد, کلیه صاحبان مشاغل و کسب و کارهای خصوصی و تعاونی مشمول طرح اعم از کارفرمایی و خویش فرمایی که در رسته های 14 گانه از پیش مصوب و شناسایی شده فعال که باشند, و کد بیمه پردازی در سامان تأمین اجتماعی داشته و در جهت حفظ اشتغال موجود اقدام کرده باشند مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا قرار می گیرند.

اما مطابق آمار ارائه شده تا کنون بیش از 43 هزار میلیاردتومان تسهیلات کرونا به خانوارها و کسب‌وکارهای متقاضی پرداخت شده است.

در مرحله نخست پرداخت تسهیلات، 22هزار میلیارد تومان به خانوار، 6.6 هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای آسیب دیده، 2.5 هزار میلیارد تومان به شرکت‌های معظم حمل‌ونقلی و 4.5 میلیارد تومان نیز به عنوان تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد.

در مرحله دوم نیز 7.5 هزار میلیارد تومان به خانوارها و 200 میلیارد تومان وام ویژه بنگاه‌های سه گانه (فرهنگ و هنر، گردشگری و ورزش و جوانان) پرداخت شده است.

جمع این میزان پرداختی در دو مرحله کمی بیش از 43هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که دولت در مرحله اول 75هزار میلیارد تومان و در مرحله دوم 19هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت وام به متقاضیان در نظر گرفته و تصویب کرده بود.

با این وجود, بودند متقاضیانی که در فرآیند ثبت نام متوقف شده و از دریافت وام منصرف شدند. برخی از گزارش ها حاکی از این است که بخشی از متقاضیانی که منصرف شدند به خاطر موانع بانکی بوده است. موانع بانکی شامل «شرایط سخت تضامین بانکی»، «عدم همکاری بانک»، «چند مرحله‌ای بودن پرداخت وام»، «داشتن چک برگشتی ضامن» و «شرایط سخت بازپرداخت» است. متقاضیانی که منصرف شده اند منظور از «عدم همکاری بانک» پاسخ‌هایی چون «اعلام عدم دریافت بخشنامه»، «عدم پاسخگویی بانک» اعلام کرده اند.

برخی دیگر از مشکلات در مسیر دریافت وام "موانع نرم افزاری و ساختاری" بوده است که منظور از این مشکل «عدم دریافت پیامک»، «عدم اطلاع از چگونگی پیگیری»، «فرصت کوتاه تحویل مدارک» است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات