۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۶۷۹۰۵۰
احکام مبتلا به ماه مبارک رمضان؛

آیا می‌توان هنگام روزه‌داری آب را مضمضه کرد؟

آیا می‌توان هنگام روزه‌داری آب را مضمضه کرد؟
یکی از مسائلی که روزه‌داران به آن مبتلا هستند، مضمضه کردن آب است.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ یکی از مسائلی که روزه‌داران به آن مبتلا هستند، مضمضه کردن آب است. این حالت زمانی رخ می‌دهد که فرد روزه‌دار قصد دفع بوی بد دهان خود را داشته باشد. یا زمانی که خونابه‌ای در دهان او جمع شده و قصد دارد با مضمضه این خونابه را بیرون بریزد و یا اینکه باقیمانده غذا را از دهان خود بزداید.

در این باره گفته‌اند مضمضه زیاد براى روزه‏‌دار مکروه است و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر است‏ سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد. و یا فرمودند اگر انسان بداند که به واسطه مضمضه، بى‏‌‍اختیار یا از روى فراموشى آب وارد گلویش مى‏‌شود، نباید مضمضه کند. همچنین یکی از مواردی را که فقط قضاى روزه بر انسان واجب می‌شود و کفاره واجب نمی‌شود، فرو بردن آب هنگام مضمضه شمرده‌اند؛ آنگا که براى خنک شدن، یا بى جهت، مضمضه کند، یعنى آب در دهان بگرداند و بى‌‏اختیار فرو برود، اما در عین حال اگر فراموش کند که روزه است و آب را فرو دهد، یا براى وضو مضمضه کند و بى‏‌اختیار فرو رود، قضا هم بر او واجب نیست. (حضرت آیت الله خامنه‌ای)

آیت‌الله مکارم شیرازی دربارۀ حکم مضمضه کردن برای روزه دار می‌فرماید «مضمضه کردن زیاد براى روزه ‏دار مکروه است و بعد از مضمضه باید آب خارجى را از دهان بیرون بریزد و بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیندازد و اگر بداند به واسطه مضمضه بى ‏اختیار آب وارد گلویش مى‌شود نباید مضمضه کند.»

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات