۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۶۷۹۰۹۷
در برنامه ضیافت مطرح شد؛

حاج آقا نورالله یک جریان فکری و سیاسی بود

حاج آقا نورالله یک جریان فکری و سیاسی بود
نجفی گفت: حاج آقا نورالله ثروتمند و متمول بود؛ اما تمام ثروت خود را در راه مبارزه با استعمار و یا کارهایی که بتواند راه استعمار را سد کند خرج می‌کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در یازدهمین شب از برنامه «ضیافت» رمضانی شبکه قرآن و معارف سیما به بررسی ابعاد زندگی فقهی و سیاسی عالم برجسته و مجاهد پارسا آیت‌الله آقانورالله نجفی پرداخته شد.
موسی نجفی از نوادگان خاندان نجفی درخصوص این عالم عارف اظهار کرد: ایشان در جبهه‌های مختلف در خط مقدم حضور داشته است، اما نسبت به اقدامات تاریخی که انجام داده، شناخته شده نیست؛ حاج آقانورالله با اینکه هم دوره شهید مدرس بوده است و تقریباً ارزش تاریخی مشابهی با ایشان دارد. دلیل این امر این است که آقانورالله در مقطع ابتدایی شکل‌گیری دوره پهلوی به شهادت می‌رسد، ولی مرحوم مدرس، شهید دوران پایانی حکومت پهلوی است و همین مسئله فرصتی به دستگاه جنایتکار پهلوی داد که رد پای خونریزی خود را در شهادت آقانورالله پاک کند.

این پژوهشگر تاریخی تصریح کرد: شخصیت‌هایی که در طول تاریخ مؤثرتر هستند، بیشتر مورد حمله قرار گرفته‌اند، مخصوصاً اگر پای استعمار وسط باشد. شما می‌بینید امروز بزرگترین کسی که مورد حمله استعمار یا صهیونیست بین‌المللی است، مقام معظم رهبری هستند؛ چراکه بیش از بقیه به این جریان ضربه زده‌اند.

نجفی درباره سیره عملی حاج آقانورالله گفت: ایشان ثروتمند و متمول بوده است؛ اما تمام ثروت خود را در راه مبارزه با استعمار یا کارهایی که بتواند راه استعمار را سد کند خرج می‌کرد. ایشان برخلاف برخی از بزرگان که شاید فقط مجاهد اسلامی بودند، یک جریان فکری و سیاسی بود. درضمن وی از اصحاب سامرا و هم فکر میرزای شیرازی بوده است. در واقع او پرچمدار جریان بیداری اسلامی در مسیر نفوذ استعمار بود. باید یادآور شوم که بازخوانی زندگی این افراد فقط مطالعه تاریخ گذشته نیست؛ زیرا همان موضوعاتی که آنها با آن درگیر بودند، امروز ما نیز با آن روبرو هستیم. یعنی شناخت عمیق استعمار یکی از ضروریات امروز سیاست باید باشد. به طور مثال رهبرمعظم انقلاب، ضروریات و خط قرمزهای مذاکرات هسته‌ای را چندی پیش مطرح کردند درحالی‌که همین سخنان را به نحو دیگری چند سال پیش نیز بیان کرده بودند. دلیل طرح دوباره این نکات آن است که مردم بعد از شش سال به خوبی حیله استعمار را درک کرده‌اند و می‌دانند آنها دبه در می‌آورند؛ چون استعمار کارش دبه کردن و دروغ گفتن است.

وی ادامه داد: بنابراین هر جا مردم بصیرت و بینش بالایی داشته باشند، ولی فقیه دستش برای خنثی کردن استعمار بازتر خواهد بود. مرحوم آقانورالله هم چنین است؛ ایشان هم رهبر مشروطه خواهان اصفهان است و هر جا که می‌بیند استعمار یک گام برداشته است، ایشان اقدام به مقابله به مثل می‌کند. به طور مثال بیمارستانی در اصفهان هست به نام عیسی بن مریم که قبلاً متعلق به انگلیسی‌ها بوده و هربیماری که وارد این بیمارستان می‌شد مورد القای اعتقادات و آموزش آنها قرار می‌گرفت؛ به همین دلیل ایشان دقیقا مقابل آن بیمارستانريال بیمارستانی احداث کرد به نام نور یا خورشید تا بیماران مسلمان به سمت آن بیمارستان نروند و می‌گفت «خداوند ما را از سموم ماران خارجی نجات دهد.

حاج آقا نورالله یک جریان فکری و سیاسی بود

این محقق تاریخ معاصر، تأسیس شرکت اسلامیه را مصداق دیگری از هوشمندی و آینده‌نگری آقانورالله عنوان کرد و متذکر شد: ایشان زمانی این شرکت را تأسیس می‌کند که یکی از راه‌های اصلی استعمار انگلیس در ایران از طریق اقتصادی در حال وقوع است. در واقع ایشان این مسئله را درک کرده که دشمن با قضیه رژی ایران را رها نمی‌کنند. در همان مقطع می‌بینیم که هندوستان ابتدا به وسیله کمپانی هند شرقی یعنی از طریق راهبرد اقتصادی فتح و سپس سیاستش انگلیسی شد. علما متوجه این موضوع بودند و حاج آقانورالله این را می‌دانست که تحریم صرفاً پاسخگوی تهاجم اقتصادی دشمن نیست. نکته جالبی که در خصوص ۱۰۰ ـ ۱۲۰ سال پیش مطرح است، این است که به قدری اقتصاد ایران قوت داشته که کشورهای استعمارگر را تحریم می‌کردیم که این امر موجب ناراحتی آنها می‌شد و این نشان می‌دهد تحریم حربه‌ای علیه دشمنان مان در دست ما بوده، اما در طول سالیان این مسئله عکس شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه در کشور از هر چیز که اصلش وجود دارد، بدلش نیز هست، تصریح کرد: وقتی سیاست و افق پیش روی کشور تحریم کالای خارجی و اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی است، نمی‌شود لباس و قبای ما ایتالیایی یا آلمانی باشد. علمای ما واقعا در برابر غرب بسیار عزتمندانه رفتار می‌کردند. این نمی‌شود که بگوییم جمهوری اسلامی هستیم و سیاست ما اقتصاد مقاومتی است ولی در دیپلماسی این عزت را در مقابل طرف خارجی رعایت نکنیم تا آنها به خودشان حق بدهند هر طور می‌خواهند با ما صحبت کنند. آقانورالله حتی در بعد نظامی نیز نگاه درون‌زا دارد و قشون ۵۰ هزار نفره‌ای تشکیل می‌دهد که در مقابل او رژه می‌روند. ایشان به نوعی بسیج امروز را در آن دوران پیاده کرده بود.

وی در پایان اعلام کرد: باید حافظه تاریخی خود را تقویت کنیم تا دوباره به دام قراردادهایی مانند ترکمنچای و قحطی بزرگ و قراردادهایی که یک طرفه بسته شده و نتوانسته منافع ما را تأمین کند گرفتار نشویم و این به آگاهی و بصیرت مردم بستگی دارد و یکی از وسایل بصیرت مردم فهم تاریخ استف البته با شناختی که از حاج آقانورالله دارم اگر ایشان امروز زنده بود قطعاً از به وجود آمدن یک نظام سیاسی دینی خوشحال بود که اجنبی در آن حضور ندارد. ضمن اینکه اقتصاد ملی و مقاومتی یکی از ایده‌های ایشان بوده است، اما شاید یک تاسفی هم می‌خورند که این حرف‌ها فقط شعار دولتمردان شده است، اما در عمل به آن جامعه عمل نمی‌پوشانند.

ارسال نظرات