۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۷۹۱۱۸
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

تصویب قوانین خوب، نقش تاثیرگذاری در تصمیم گیری های کلان کشور دارد

تصویب قوانین خوب، نقش تاثیرگذاری در تصمیم گیری های کلان کشور دارد
حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا گفت: تصویب قوانین خوب، نقش مهم و تاثیرگذاری در عرصه تصمیم گیری‌های کلان کشور دارد،

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی نیا در نشستی با حضور مشاوران علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس دنبال این است که در تعامل کامل با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم، به سمت ارائه پیشنهادات علمی خوب و متقن، برای تصویب قوانین مناسب پیش برود و در این زمینه، نقش گروه های علمی بسیار تعیین کننده و حائز اهمیت است.

وی، اظهار نظر پیرامون طرح و لوایح ارجاعی از سوی مجلس، پژوهش های بنیادی ناظر به قوانین و پرداختن به برنامه هفتم توسعه را سه اولویت اصلی گروه های علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در سال جدید ذکر کرد و گفت: اگر مسیر را درست طی کنیم می توانیم تاثیرگذاری زیادی در تصمیم گیری های کشور داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین  رجایی نیا مجلس شورای اسلامی را یک نهاد پویا و سیال دانست و گفت: گاهی نمایندگان محترم مجلس پیرامون یک طرح یا لایحه، پیشنهادهای مختلفی را ارائه می دهند و قطعا آنها از پیشنهاداتی که پشتوانه علمی و معرفتی بیشتری داشته باشد، نیز استقبال می کنند، چرا که حساسیت کار مجلس به گونه ای است که گاهی با اظهار نظر یک نماینده ممکن است به تصویب یک ماده قانونی خوب کمک و یا از تصویب یک ماده قانونی ضعیف، جلوگیری شود.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اعلام وصول حدود 420 طرح و لایحه در مجلس شورای اسلامی، از گروه های علمی خواست نسبت به این موارد ارزیابی کلی داشته باشند تا در صورت نیاز، مرکز نسبت به طرح ها و لوایح اولویت دار، اظهار نظر کند و پیشنهادات لازم را به مجلس ارائه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا پرداختن گروه های علمی مرکز به برنامه هفتم توسعه را نیز بسیار مهم دانست و گفت: از انجا که مجلس شورای اسلامی در این زمینه وارد خواهد شد و از سویی، حوزه علمیه نیز در این زمینه مسئولیتی بر دوش دارد، گروه های علمی مرکز باید در این زمینه فعال شوند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب و ضرورت اشراب آن در برنامه هفتم توسعه گفت: باید تلاش شود تا بحث سند بیانیه گام دوم انقلاب، در این برنامه به عنوان اولین برنامه گام دوم، به خوبی اشراب شود و لازم است گروه های علمی مرکز پیشنهادات خود را پیرامون محورهای برنامه هفتم، ارائه دهند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: باید تحلیل دقیق و عمیقی نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشیم، اگر فرصت طلایی که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده را در این سال ها از دست بدهیم ممکن است نتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم، بنابراین باید با جدیت کارها دنبال شود.

*ضروت توجه مرکز به شعار سال

محمد جواد توکلی "مشاور امور مدیریتی ونظام بودجه‌ریزی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به تعیین شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب پیشنهاد داد: یک شماره از فصلنامه دین و قانون به ارائه مقالاتی از سوی محققان حوزه و دانشگاه پیرامون شعار سال با محوریت تقنین، اختصاص پیدا کند.

مرکز تحقیقات مجلس

*زمانبندی مناسب برای ارائه پیشنهادات تقنینی

حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم رجایی مشاور رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در تدوین برنامه هفتم توسعه نیز گفت: گروه های علمی باید زمانبدی مناسبی برای ارائه طرح ها و پروژه های خود داشته باشند و در ابتدای سال  هر کارگروه علمی پیشنهادات خود را ارائه و در مورد آنها تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: به زودی سیاست های پیشنهادی برنامه هفتم مرتبط با کارگروه های مرکز به صورت تفکیک شده در اختیار آنان قرار خواهد گرفت تا در صورت نیاز نسبت به آنها، برنامه تدوین و پیشنهاد شود.

* استخراج مباحث پایه ای اسلامی پیرامون کشاورزی

حجت الاسلام والمسلمین سعید پناهی مشاور رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در امور کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست نیز طی سخنانی خاطرنشان کرد: هر دولتی بخواهد در امر توسعه و پیشرفت موفقیت آمیز عمل کند، ناگزیر باید روی کشاورزی متمرکز شود، همانگونه که تمام نظریات توسعه ابتدا بر کشاورزی تمرکز دارند و بعد از ان وارد صنعت و تکنولوژی شدند.

وی با بیان اینکه در ارتباط با استخراج مباحث پایه ای اسلامی پیرامون کشاورزی فعالیت جدی انجام نشده است، گفت: کارگروه کشاوزی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این زمینه فعال شده و سعی دارد پایان نامه ها و مقالاتی که در این حوزه نگاشته شده را جمع آوری و از درون آنها پیشنهادهای تقنینی را ارائه دهد.

پناهی اظهار داشت: در ارتباط با اقتصاد کشاورزی نیز این کارگروه نیم نگاهی به طرح ها و لوایح سایر کشورها دارد تا نکات مثبت را از درون آنها استخراج و بعد از تنقیح، متناسب با اولویت های مجلس شورای اسلامی، آنها را ارائه دهد.

وی پرداختن به نظام اولویت ها را مهم دانست و ادامه داد: کارگروه کشاورزی مرکز همچنین بنا دارد پیرامون عوامل تقویت اقتصاد مقاومتی، پیشنهادهای جایگزین برای خنثی سازی تحریم ها بر اقتصاد کشور و آمایش سرزمینی برای کشت محصولات سنتی و دارویی مطالعاتی صورت دهد و پیشنهادات تقنینی خود در این زمینه را ارائه دهد.

*تنقیح قوانین مالیاتی

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد رجایی مشاور علمی نظام مالیاتی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز طی سخنانی گفت: کارگروه مالیاتی مرکز در سه محور عدالت مالیاتی، پشتیبانی از تولید از منظر قوانین مالیاتی و جلوگیری از موانع تولید از منظر قوانین مالیاتی را در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه فرهنگ مالیاتی در کشور تضعیف شده و اگر ما بتوانیم به سمت عدالت مالیاتی برویم که مردم احساس کنند در این زمینه تبعیض وجود ندارد و عدالت مالیاتی وجود دارد، این فرهنگ احیاء خواهد شد.

وی گفت: یکی دیگر از برنامه های کارگروه، تنقیح قوانین مالیاتی است که در صورت نیاز و تشخیص مجلس، در دستور کار قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مجید حبیبیان مشاور علمی بازار سرمایه نیز طی سخنانی گفت: همه فعالیت ها و مطالعات مرکز باید حول محور تقنین صورت بگیرد و برای کارگروه ها نیز برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شود.

وی تجمیع و تنقیح قوانین را در حوزه های مختلف بسیار مهم دانست و گفت: خوب است گروه های علمی پیشنهادات خود را در عرصه قوانین مرتبط با حوزه کاری خود نیز تهیه و مطالعاتی در این عرصه داشته باشند./998/

ارسال نظرات