۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۶۷۹۱۳۰

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۹۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و۹۹۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 6 اردیبهشت 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۲/۰۶

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم 997 هزار تومان، قیمت دلار 23 هزار و 700 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 9 میلیون و 990 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 9 میلیون و 900 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 500هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 550 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم 997 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 330 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 320 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 23 هزار و 700 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 700 تومان و درهم امارات  6 هزار و  560 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 333 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 871 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 27 هزار و 977 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 423 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

توقف تراکنش‌های بدون هویت از امروز در پایا

آنطور که بانک مرکزی قبلاً‌اعلام کرده بود از امروز بناست جلوی تراکنش های بدون کد ملی اشخاص حقیقی و شناسه ملی اشخاص حقوقی در پایا گرفته شود.

این اقدام در راستای اجرای سیاست‌های بانک مرکزی در سامانه «نهاب» اجرا می شود؛ در این سامانه شماره شناسایی برای هر فرد در شبکه بانکی اختصاص می یابد. برهمین اساس نیز کدملی اشخاص حقیقی، شناسه ملی اشخاص حقوقی و کد فراگیر اتباع خارجی باید به شبکه بانکی اعلام شود.

آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده با اجرای این طرح ، تراکنش‌های افرادی که این کد را ندارند به تدریج محدود و متوقف می‌شود. استارت این کار در بهمن ماه سال گذشته با تراکنش‌های ساتنا زده شد و از امروز در تراکنش‌های پایا نیز اجرایی می‌شود، این طرح بناست در مراحل بعدی گسترش یابد.

گفتنی است، برگشت خوردن تراکنش‌های بدون کد ملی شخص حقیقی و شناسه ملی شخص حقوقی در پایا تاثیری بر فعالیت مشتریانی که اطلاعات هویتی ایشان نزد بانک‌ها موجود است نخواهد داشت.

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در همین رابطه چندی پیش از عدم پذیرش تراکنش‌های فاقد کد شهاب از امروز 6 اردیبهشت در پایا خبر داد و گفت: در این پروژه کدملی اشخاص حقیقی، شناسه ملی اشخاص حقوقی و کد فراگیر اتباع خارجی باید به شبکه بانکی اعلام شود که این پایگاه داده در بانک مرکزی ایجاد شده و تراکنش‌های افرادی که این کد را ندارند به تدریج محدود و متوقف می‌شود.

 

شاخص بورس از ارتفاع ۱.۲ میلیون واحد دورتر شد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 3میلیارد و 888میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 3هزار و 144میلیارد تومان در بیش از 309هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 909واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 186هزار و 933واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو و پالایش نفت اصفهان شد و در مقابل ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 609میلیون ورقه به‌ارزش 15 هزار و 720میلیارد تومان در 68هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 7واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 604واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان و فولاد هرمزگان جنوب شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی مارون، ذوب آهن اصفهان و سنگ آهن گهر زمین بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

ریزش قیمتها در بازار راکد خودرو

همزمان با تعطیلی نمایشگاه های فروش خودرو رکود در معاملات حاکم بوده و قیمت خودرو نسبت به هفته گذشته با تغییرات چندانی روبرو نشده است.

به اعتقاد فعالان بازار خریداران خودرو فعلا دست از خرید برداشته و منتظر گشایش واحدهای صنفی فروش و ثبات قیمتها هستند. به اعتقاد فروشندگان خودرو هر کسی امروز تمایل به خرید خودرو دارد دست از خرید کشیده و به نوعی منتظر کاهش بیشتر قیمتها مانده است البته Hن دسته از افراد که نیاز ضروری به خرید خودرو دارند از طریق بازارهای غیررسمی اقدام به خرید می کنند.

درحال حاضر پراید 111 با قیمت 128 میلیون و 500 هزار تومان، پراید 131 با قیمت 111 میلیون تومان به فروش می رسد.

در سایر محصولات سایپا نیز پراید 151 با قیمت 125 میلیون تومان، تیبا هاچبک 136 میلیون تومان، تیبا صندوق دار دوگانه سوز 129 میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک پلاس 225 میلیون تومان، ساینا دنده ای 145 میلیون تومان و سراتو 800 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

در محصولات ایران خودرو نیز همانند ثبات قیمت و حتی کاهش قیمت در انواع خودروها دیده می شود به نحوی که در حال حاضر سمند ال ایکس 198 میلیون تومان، پژو405 جی ال ایکس 189 میلیون تومان، پژو پارس 226 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو 204 میلیون تومان، پژو  206 تیپ پنج 257 میلیون تومان،پژو 206 صندوقدار 268 میلیون تومان،پژو 207 اتوماتیک 383 میلیون تومان، دنا پلاس دنده ای 351 میلیون تومان، رانا 207 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد.

 

اعلام شرط جدید پرداخت حقوق کارمندان از خرداد

بررسی ضوابط اجرایی قانون بودجه نشان میدهد، طبق تبصره یک  ابلاغ تخصیص و پرداخت سه ماهه دوم اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی مندرج در جدول 7 قانون و همچنین دستگاه های استانی، منوط به مبادله موافقتنامه ای هزینه ای است.

تبصره 2- مهلت ارسال اصلاحیه موافقتنامه طرح های تملک دارایی های سرمایه ای توسط دستگاه های اجرایی به سازمان (در سطح استان به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها) حداکثر تا پایان مرداد ماه سال 1400 است. اصلاح موافقتنامه های مذکور بعد از تاریخ یاد شده، برای اجرای تصویب نامه های صادر شده توسط هیئت وزیران (و با ابلاغیه های سازمان) قابل انجام است.

ماده 3-  در اجرای ماده 35 قانون برنامه و بودجه کشور - مصوب 1351 - دستگاه های اجرایی ملی و استان موظفند مطابق بخشنامه های سازمان عملکرد قانون بودجه سال 1399 و 1400 کل کشور را به سازمان (در سطح استان به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها) ارائه دهند.

همچنین در ماده 4 ضوابط اجرایی قانون بودجه آمده است؛

1- به منظور پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری و مستمری ها، خزانه داری کل کشور و معین استان ها و دستگاه ای اجرایی مندرج در جدول 7 قانون مکلف به تامین و پرداخت موارد فوق الذکر در سقف تخصیص های ابلاغی اعتبارات هزینه ای (عمومی - اختصاصی) قبل از هر گونه پرداختی هستند.

2- در اجرای بند الف تبصره 20 قانون، دستگاه های اجرایی تا بیستم اردیبهشت ماه سال 1400 موظف به ثبت یا بروز رسانی اطلاعات کارکنان رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین (مشخص)، کارگری و کارکنان حوزه سلامت بر اساس قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان و سایر کارکنان که بر اساس ضوابط و مقررات مربوط به موجب حکم یا قرارداد مقام صلاحیت دار در یک دستگاه اجرایی به خدمت پذیرفته می شوند در سامانه پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) هستند.

به استناد اجزای 2 و 3 بند الف تبصره مذکور، تخصیص اعتبار حقوق کارکنان و همچنین پرداخت مستقیم و مستمر و غیرمستمر به کلیه کارکنان دستگاه های اجرایی (ذی نفع نهایی) از محل اعتبارات هزینه ای و از منابع عمومی و اختصاصی از خرداد ماه سال 1400 صرفا پس از ثبت اطلاعات آنان در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) صورت می پذیرد.

چگونگی ثبت اطلاعات نیروی انسانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، سازمان انرژی اتمی ایران و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، کارکنان موضوع ماده 3 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور - مصوب 1360 و اصلاحات بعدی آن و کارکنان وزارت خارجه تا پایان اردیبهشت ماه  توسط سازمان برنامه سازمان اداری و استخدامی، و وزارت اقتصاد و دستگاهها  تدوین میشود،‌ تعیین میگردد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات