۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۷۹۱۶۷
با همكاری رايزنی فرهنگی ایران در عمان صورت گرفت؛

بررسی خدمات الکترونیکی عمان در ساحت قرآن کریم

بررسی خدمات الکترونیکی عمان در ساحت قرآن کریم
وبینار «خدمات الکترونیکی عمان در ساحت قرآن کریم» از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، در این وبینار که در قالب اولین نمایشگاه مجازی قرآن کریم در ایران با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عمان و مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران برپا شد، احمد بن سعید بن خلیفه البوسعیدی، پژوهشگر قرآنی و از مسئولان وزارت اوقاف و امور دینی سلطنت عمان در خصوص خدمات الکترونیکی کشورش در ساحت قرآن کریم و توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی سخنرانی کرد.

وی سخنان خود را در چهار محور بیان کرد. فعالیت‌های قرآنی از زمان ظهور اسلام در این منطقه، برجسته ترین فعالیت‌های الکترونیکی در حوزه علوم قرآنی در عمان، فعالیت‌های این کشور در زمینه تفسیر قرآن کریم و در نهایت درخصوص چگونگی اثر بخشی مشارکت در زمینه فعالیت‌های الکترونیکی.

احمد بن سعید بن خلیفه آل بوسعیدی اظهار کرد: پیشرفت‌های مسلمانان در عمان از سال ششم هجرت و با تلاش‌های قرآنی آغاز شد؛ از جمله تلاش‌هایی برای آموزش و مراقبت از قرآن در طی قرن‌ها و در شرایط مختلف.

این فعال قرآنی سپس در مورد برجسته ترین فعالیت‌های الکترونیکی قرآنی اخیر در عمان سخن گفت. از جمله انجام فعالیت‌های قرآنی از راه دور، ابزارهای ارتباطی و برنامه‌های الکترونیکی و همچنین از طریق وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های الکترونیکی مانند YouTube، برگزاری مسابقات الکترونیکی، اجرای جلسات و برنامه ها در فضای مجازی شامل درس‌ها، سخنرانی‌ها، سمینارها و تهیه برنامه‌های درسی و ... .

این پژوهشگر عمانی در امور قرآنی ضمن اشاره به استقبال عمانی‌ها از این فعالیت‌ها، گفت: برجسته ترین این فعالیت‌ها عبارتند از: برنامه‌های انجام شده توسط «انجمن عمانی مراقبت از قرآن قرآن کریم» در حوزه الکترونیکی و فضای مجازی، برنامه آموزش الکترونیکی قرآن (از راه دور) توسط وزارت اوقاف و امور دینی عمان، وب سایت دانشکده الهیات (علوم شرعیه)، وب سایت عمانی قرآن، قرآن الکترونیکی مسقط، کتابخانه جامع اباضیه، گروهی از تفسیرها و کتاب¬های مربوط به علوم قرآن و نسخه های خطی قرآن.

وی در محور سوم سخنانش به برجسته ترین تلاش‌های انجام شده در حوزه تفسیر قرآن کریم اشاره و برخی از این آثار را که در عمان به انجام رسیده، بیان کرد.

این فعال قرآنی در عمان در مورد آخرین محور سخنان خود، به برخی از نظرسنجی‌ها و مطالعات انجام شده در زمینه اثربخشی فعالیت‌های قرآنی از طریق مجازی اشاره کرد و گفت: این امر نشان دهنده نقش بسیار مهم این روش‌ها در ارتقاء سطح فعالیت‌های قرآنی است.

محمود واعظی، رییس مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران مدیر این نشست بود و علی حسن نیا، پژوهشگر قرآنی از دانشگاه شاهد، محمد هادی امین ناجی، پژوهشگر قرآنی دانشگاه پیام نور و محمدحسین حسنی، مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نیز از دیگر سخنرانان و ناقدان حاضر در این وبینار بودند./۹۸۸/

منبع: icro.ir

ارسال نظرات