۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۷۹۲۲۲
شاخصه های دولت اسلامی در نگاه قرآن؛

عدالت گستری شاخصه اصلی دولت اسلامی

عدالت گستری شاخصه اصلی دولت اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: عدالت گستری مأموریت اصلی دولت اسلامی است و همه دستورات دینی برای تحقق همین اصل آمده اند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری در چهاردهمین جلسه بیان تفسیر خود که عصر امروز در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به آیه 90  سوره مبارکه نحل گفت: یکی از شاخصه های دولت اسلامی تلاش برای عدالت گستری در جامعه است.

عدالت گستری شاخصه اصلی دولت اسلامی

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: در این آیه خدای متعال بیان می کند که عدالت گستری مأموریت اصلی دولت اسلامی است و همه دستورات دینی برای تحقق همین اصل آمده اند و بر همین اساس است پیامبر اکرم(ص) فرمودند یک ساعت عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است که شب ها به قیام و روزها به روزه سپری شده باشد و یک ساعت ظلم نزد خدای متعال ناگوارتر از 70 سال معصیت است.

مدیر مدرسه علمیه مشکات ادامه داد: مسأله عدالت آن قدر مهم است که رسالت اصلی انبیا الهی و ادیان الهی بر این قرار گرفته و در تعریف عدالت اینطور گفته شده که عدالت آن است که هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد و حد و اندازه ها رعایت شود رعایت و نظام هستی آسمان ها و زمین همه بر پایه عدالت بر پا شده اند بنابراین دولت اسلامی نمی‌تواند از این قانون عالم شمول برکنار باشد و بدون عدالت به حیات خود ادامه دهد.

مصادیق عدالت

عدالت در به کارگیری کارگزاران

استاد حوزه علمیه افزود: عدالت در عرصه‌های مختلف مصادیق متعددی پیدا می کند، عدالت در به کارگیری کارگزاران به این است که به جای کسانی که دل در گرو غرب نهادند و با در دست داشتن تابعیت های کشورهای غربی به دنبال خوش خدمتی به آنها و تحصیل منافع خودشان و فرزندانشان هستند از کسانی استفاده شود که دل در گرو منافع ملی نهاده اند.

عدالت در سیاستگذاری و برنامه ریزی

وی اظهار داشت: از دیگر مصادیق عدالت، عدالت در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی است و این بدان معناست که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی متناسب با اهداف نظام اسلامی استفاده شود به جای آنکه از اسناد پخت و پز شده در مجامع بین‌المللی استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم

عدالت در فرهنگ

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: عدالت در عرصه فرهنگ از دیگر مصادیق عدالت است، به این معنا که از نسخه های متناسب با فرهنگ اسلامی استفاده شود و به جای تکیه بر نسخه های وارداتی برخاسته از تفکر غرب از نسخه‌های برخاسته از تفکر اسلامی بهره برده شود.

عدالت در اقتصاد

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: عدالت در اقتصاد مصداق دیگری از عدالت است و به این معناست که دولت اسلامی به جای آنکه فرصت‌ها را در اختیار هم حزبی‌ها و نور چشمی ها قرار دهد، فرصت‌های برابر را برای همه هموطنان ایجاد کند و عدالت در اجرای قوانین به معنای نگاه یکسان به همه هموطنان و پرهیز از برخوردهای گزینشی است.

جهت گیری فرهنگی بر اساس دعوت به خدا

مدیر مدرسه علمیه مشکات ابراز داشت: نکته دوم از شاخص های دولت اسلامی جهت گیری فرهنگی بر اساس دعوت به سوی خداوند متعال است و به همین منظور خداوند متعال در آیه ۱۲۵ سوره نحل یک رسالت بزرگ فرهنگی را به دوش برترین کارگزار عالم هستی یعنی نبی مکرم اسلام می گذارد و آن دعوت به سوی سبیل خدا و راه خداست.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: قرآن در آیات دیگری هم این تعبیر را درباره پیامبر گرامی اسلام به کار برده و در صفات حضرت ولی(عج) در دعای آل یاسین می خوانیم «السلام علیک یا داعی الله» درود بر تو کسی که بسوی خدا دعوت می‌کنی بنابراین روح حاکم بر تمامی فعالیت های فرهنگی دولت اسلامی باید دعوت به خدا باشه و تمام ابزارهای فرهنگی که در اختیار دولت اسلامی است از سینما، تئاتر، روزنامه‌ها و مجلات گرفته تا موسسات و مراکز فرهنگی، همه و همه باید به سوی سبیل الله و به سوی راه خدا دعوت کند.

تلاش برای توسعه غذای حلال و فراهم آوردن سفره پاک

وی گفت: نکته سوم از شاخصه های دولت اسلامی تلاش برای توسعه غذای حلال و فراهم آوردن سفره پاک برای همه مردم بوده و خداوند در همین راستا در  آیات ۱۱۴ و ۱۱۵ سوره مبارکه نحل به خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های مطلوب از نگاه خود اشاره می کند و می فرماید از آنچه که حلال است بخورید و خدا را شکر کنید و در آیه ۱۱۵ به برخی از محرمات در حوزه خوردن و آشامیدن اشاره می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اظهارداشت: دین اسلام دین جامعی است که برای تمام عرصه‌های زندگی ما برنامه دارد و در قرآن کریم برخی از خوردنی ها را حرام اعلام کرده و سایر آنها را حلال دانسته در روایات ما نسبت به برخی از خوراکی ها ترغیب به عمل آمده نسبت به برخی از موادی که چه بسا بعضی از طوائف از آنها استفاده می کنند نهی شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: چیزهایی که خوردن و آشامیدن شان حرام است رو می شود در سه سطح دسته بندی کرد یکی آنها که ذاتاً حرام هستند و در شریعت حرام دانسته شده‌اند و در مقابل حلال قرار گرفته است و دولت اسلامی باید در نظام سلامت و در مسأله تغذیه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که آنچه که مورد تاکید شریعت است در دسترس عموم مردم قرار بگیرد و آنچه که خوردنش حرام هست از سطح جامعه جمع آوری شود.

 مدیر مدرسه علمیه مشکات یادآور شد: دوم از حلال ها و حرام ها چیزهایی است که ذاتاً حلال بوده، اما به دلیل درآمد ناپاکی که برای تهیه آنها هزینه شده خوردنش حرام می‌شود مانند درآمد از راه رشوه، دزدی و امثال اینها و دولت اسلامی موظف است زمینه به دست آوردن درآمد مکفی و حلال را برای همه هموطنان فراهم کند.

استاد حوزه علمیه گفت: سوم اینکه گاهی بعضی چیزها از درآمد حلال هم به دست آمده اما چون حقوق واجب آن پرداخت نشده است تصرف در این مال ممنوع است طبیعتاً خریداری مواد غذایی با این پول هم مشکل پیدا می کند و باز مواد غذایی و سفره انسان ناپاک می‌شود دولت اسلامی موظف است کاری کند و به‌ گونه‌ای به مردم خدمت رسانی کند که مردم در قبال واجبات مالی مثل خمس و زکات و مثل سایر مالیات های عمومی با اشتیاق و با جان و دل عمل کنند.

وی ابراز داشت: بر این اساس دولت اسلامی موظف است زمینه خورد و خوراک حلال و تهیه و تدارک سفره پاک را برای همه هموطنان فراهم کند.

ارسال نظرات