۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۷۹۲۵۲
مبلغ عرصه بین الملل:

خانواده از مهم ترین عناصر نظام اجتماعی و نهاد فعال جامعه‌ساز است

خانواده از مهم ترین عناصر نظام اجتماعی و نهاد فعال جامعه‌ساز است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: زنان نقش کلیدی در مناسبات اجتمـاعی دارند و خانواده از مهم ترین عناصر نظام اجتماعی و نهاد فعال جامعه ساز می باشـد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، خانم زهره سادات میرجعفری در نشست بین المللی «نقش زنان در راهکارهای تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر قرآن و حدیث» که از سوی معاونت پژوهش جامعه الزهرا(س) و با همکاری کمیته تخصصی خواهران کنگره بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث  برگزار شد به ارائه مقاله به زبان انگلیسی پرداخت.

وی افزود: زنان عنصری سازنده در جامعه هستند که علاوه بر نقش ‎های اجتماعی خود، وظیفه پرورش و تأثیر بر نسل ‎ها را نیز دارند و تأثیر بسزایی بر جوامع خود گذاشته و حتی می ‎توانند بر سیر تاریخی جامعه تأثیرگذار باشند و مسیر آن را تغییر دهند.

این مبلغ عرصه بین الملل با بیان این که نقش زنان در اسلام طبق آموزه های قرآنی و روایی به خوبی مشخص شده و وظیفه اصلی او پرورش نسل و وفاداری به همسر است، ادامه داد: برای دستیابی به این مهم توجه به سه مؤلفه هویت، سبک زندگی و برعهده گیری نقش ها متناسب با ویژگی های فردی و فطری از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: بین سبک زندگی و نقش زن در یک جامعه یک رابطه دوسویه برقرار است که در برخی برهه ها نقش زن فقط محدود به داخل خانه می ‎شود و زمانی هم بخشی از محیط کلان ‎تر را شامل می ‎شود و نقش ‎های اجتماعی خارج از محیط خانه را بر عهده می ‎گیرد که این تغییر نقش ‎ها سبک زندگی را عوض می ‎کند و گاهی هم عکس این قضیه رخ می ‎دهد و سبک زندگی نقش های جدیدی را برای او ایجاد می نماید.

خانم میرجعفری با بیان این که در سبک زندگی جدید بخشی از فعالیت ‎های زن به نهاد‎های اجتماعی واگذار شده و زنان فرصت بیشتری برای مشارکت سیاسی اجتماعی یافته اند، گفت: برآیند این تغییر در سبک زندگی در تمدن نوین پدیدار و باعث می ‎شود که تمدن تغییر کند.

وی بیان داشت: در تحلیل نقش زن در ساخت تمدن نوین اسلامی، باید توجه داشت تغییرهایی که در جامعه ایجاد می‌‎شود، سبک جدیدی به وجود می ‎آورد که اگر از سابقه فطری و سرشتی خلقت زن دورگردد و متناسب با فطرت انسانی نباشد خطرآفرین خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نقش زنان در تمدن نوین اسلامی طبق فرموده مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و طبق آموزه های قرآنی و روایی عمدتا به سه محور خودسازی، دگرسازی و جامعه سازی خلاصه می شود و بهترین الگو نیز الگوی سومی است که زنان ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان دادند؛ الگویی که نه سنتی است و نه غربی، بلکه مبتنی بر دستورات اسلام است و زنان ما پس از رسیدگی به امور خانه و فرزندان می توانند به مشارکت سیاسی ـ اجتماعی فعال خود بپردازند.

وی با بیان این که رهبری انقلاب در بیانیه گام دوم بـا تمرکـز بـر هـر دو مرحلـه اصـلاح گذشته و راهبری آینده، به ظرفیت هایی در راستای کاهش فاصله بایدها و واقعیت ها در چهل ساله دوم انقلاب و خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی در این مرحله اشاره کرده اند، افزود: جامعه پردازی اسلامی «مقدمه و زمینه ساز» تمدن سـازی اسـلامی بـه شـمار می رود.

خانم میرجعفری در پایان اظهار داشت: زنان به واسطه نقش و جایگاه تربیتی در خانواده و نیز نقش کلیدی در مناسبات اجتمـاعی؛ در تغییـر ارزش هـا، باورهـا و رفتارها در جامعه مؤثر هستند و خانواده از مهم ترین عناصر نظام اجتماعی و نهاد فعال جامعه ساز می باشـد./998/

ارسال نظرات