۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۶۷۹۲۹۲
حجت الاسلام والمسلمین لائینی:

رشد علمی در حوزه نیازمند ریاضت و پرهیز از لذت های دنیوی است

رشد علمی در حوزه نیازمند ریاضت و پرهیز از لذت های دنیوی است
مازندران - نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: روحانیت باید در عمل به واجبات و ترک محرمات ورع داشته باشد و یک قدم جلوتر از دیگران حرکت کند تا مردم تقوا داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در مراسم تجلیل از مقام مشامخ معلم شهید استاد مطهری در مدرسه علمیه امام صادق(ع) کوتنا قائمشهر با تجلیل از خدمات علمی و انقلابی این شهید والامقام، از ایشان به عنوان یک الگوی تمام عیار برای جامعه  امروز یاد کرد و گفت: باید آثار، تألیفات و اندیشه های این عالم برجسته بیش از پیش در مراکز علمی به ویژه حوزه های علمیه مورد استفاده قرار گیرد.

وی، اخلاص، خستگی ناپذیری، تقوا، دینداری، دردمندی، آسیب شناسی از جامعه و روحانیت، روح انقلابی، امام شناسی و انقلاب شناسی را از جمله ویژگی های شهید مطهری برشمرد و افزود: از این شخصیت برجسته انقلاب آثار علمی فراوانی به یادگار مانده که باید مورد توجه نهادهای علمی قرار گیرد.

امام جمعه ساری بر ضرورت آشنایی و مطالعه جوانان با آثار و اندیشه های شهید مطهری، گفت: اگر کسی آثار و تألیفات این استاد شهید را مطالعه کند به طور حتم دچار برخی آسیب ها نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین لائینی ادامه داد: اگر جریان های نفاق و منافقین در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با اسلام شهید مطهری آشنا می شدند هرگز دچار آسیب و لغزش نی شدند.

وی در ادامه سخنان خود ماه مبارک رمضان را ماه قرآن معرفی کرد و با بیان این که روزه یک پیکره ظاهری دارد که همان پرهیز از خوردن و آشامیدن است، افزود: اما روزه علاوه بر پیکره ظاهری، نمادی از ریاضت هایی است که انسان را به کمال می رساند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان این که انسان برای رسیدن به کمال و بهره مندی از فیوضات باید از خیلی چیزها روزه باشد، گفت: اگر ریاضت از لذت ها و شهوت ها نداشته باشیم از بسیاری از ضیافت ها محروم خواهیم ماند.

حجت الاسلام والمسلمین لائینی، ریاضت روزه داری را مقدمه ای برای ضیافت دیگری دانست و با بیان این که ما باید با حکم و حکمت روزه هم آشنا شویم، افزود: حوزه های علمیه و مکتب فقهی اهل بیت(ع) به حکم روزه، نماز و حکم فقهی و اعمال، عبادات و افعال می پردازند اما نباید تنها به حکم آنها اکتفا کنیم بلکه باید با حکمت این مسائل مهم هم آشنا شویم و به آنها بپرداریم.

امام جمعه ساری با بیان این که ریاضت ها انسان را به ضیافت هایی می رساند، ادامه داد: بسیاری از روزه گرفتن ها، ریاضت کشیدن ها و ترک لذایذ لازم است تا انسان به موفقیت ها و ضیافت های مهمی نائل شود.

وی در ادامه سخنان خود با مهم ارزیابی کردن جایگاه روحانیت در جامعه اسلامی، افزود: اگر ما تنها به انجام ندادن حرام و انجام دادن واجب قناعت و بسنده کنیم تفاوتی با مردم عادی نداریم بلکه ما باید یک قدم جلوتر باشیم و باید در عمل به واجبات و ترک محرمات ورع داشته باشیم تا مردم تقوا داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تأکید براین که روحانیت باید عمل به مستحبات و ترک مکروهات در تصمیم گیری های خود را مورد توجه قرار دهد تا مردم به حداقل ها عمل کنند، بیان داشت: اگر بودن در وطن، بودن در کنار خانواده، گعده و جلسات دوستانه را ترک نکنیم از نظر علمی به توفیقات و ضیافت نمی رسیم، چون برای رشد علمی باید ریاضت بکشیم و از لذت های معمول دوری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین لائینی با بیان این که طلبه وقتی ملبس می شود از بسیاری آزادی ها محروم خواهد شد، ادامه داد: وقتی با این لباس بیرون می رویم خیلی از کارها را نمی توانیم انجام دهیم به همین دلیل یا باید خود را از آن آزادی ها خلع و یا این که خودمان را از این لباس خلع کنیم که خیلی ها خودشان را از این لباس خلع می کنند.

امام جمعه ساری با اشاره به این که داشتن لباس روحانیت نوعی ریاضت و محرومیت از برخی آزادی ها و در ادامه مقدمه ای برای ضیافت ها است، بیان داشت: به همین دلیل حفظ شأن و جایگاه لباس روحانیت از سوی طلاب و روحانیان از اهمیت بالایی برخوردار است./950/

ارسال نظرات