۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۶۷۹۳۱۰
شاخصه های دولت اسلامی در نگاه قرآن؛

دولت اسلامی، مرد عمل یا ارباب وعده ها

دولت اسلامی، مرد عمل یا ارباب وعده ها
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: دولت اسلامی به عهد خود وفا می کند و به جای آنکه لقب ارباب وعده ها را به خود اختصاص دهد لقب مرد عمل را بر می گزیند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری در پانزدهمین جلسه از برنامه بیان تفسیر خود که عصر امروز در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به آیه 9 و 10 سوره مبارکه کهف گفت این سوره از این جهت که در آن مطالب مربوط به بحث دولت اسلامی مطرح شده، حایز اهمیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: گروه به نام اصحاب کهف که در این سوره از آنان سخن به میان می آید جوانان مؤمنی هستند که در حکومت وقت پست های مدیریتی داشتند و مشاهده کردند که کفر جامعه را پر کرده، بنابراین این جوانان که نسبت به اوضاع جامعه خود دغدغه مند بودند تصمیم به قیام در راه خدا گرفتند.

مدیر مدرسه علمیه مشکات ابراز داشت: اصحاب کهف حاضر نشدند به هر قیمتی در مسؤولیت بمانند و آنها به ما این پیام را منتقل کردند که پذیرش مسؤولیت از آن جهت است که بتوان به احقاق حق کمک کرد وگرنه به خودی خود ارزشی ندارد. از جهت دیگر به ما نشان دادند مسؤول نمونه کسی است که نگران انحرافات فرهنگی جامعه خودش باشد، بنابراین از چند جهت اصحاب کهف می توانند الگویی مناسب برای حکمرانان اسلامی باشند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: اولین زمینه ای که اصحاب کهف در آن الگو بودند این بود که برای حفظ دین از آسایش باید گذشت و گاهی هجرت کردن لازم است و نکته دیگر اینکه قیام برای خدا، زمینه ای می شود برای بهره بردن از امدادهای الهی و سوم اینکه در برابر انحرافات جامعه باید قیام کرد.

وی افزود: چهارمین وجه الگو بودن اصحاب کهف این بود که نسبت به انحرافات اطرافیان بی تفاوت نبودند و پنجم اینکه اصحاب کهف بر عافیت طلبی غلبه کردند بنابراین مسؤولی که اهل عافیت طلبی باشد و نسبت به انحرافات پیرامون بی تفاوت باشد شایستگی تصدی مسؤولیت در دولت اسلامی را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به آیات سوره اسری گفت: خداوند در این سوره دستوراتی را خطاب به پیامبر(ص) و مردم بیان کرده و می توان آنها را به عنوان منشور حکمرانی دانست.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اولین اصلی که به عنوان منشور حکمرانی در سوره اسری آمده، احترام به سالمندان است و خداوند در آیه 23 سوره مبارکه اسری بعد از دستور به عبادت خودش دستور تکریم بزرگتر ها به خصوص پدر و مادرها را صادر می کند و این نشان می دهد دولت اسلامی وظیفه مهمی در قبال سالمندان دارد و باید از مسؤولینی که سالمندان را در دریافت واکسن کرونا قرار داده اند تشکر کرد و سنت الهی در احترام به سالمندان است.

دولت اسلامی، مرد عمل یا ارباب وعده ها

مدیر مدرسه علمیه مشکات افزود: نکته دوم حمایت از اقشار مستضعف و انفاق به نیازمندان است و خداوند در آیه 26 اسری این نکته را بیان می کند که بر گردن ما حقی از نزدیکان فقرا و در راه ماندگان است و درجامعه اسلامی باید ساز و کاری در جهت حمایت از نیازمندان وجود داشته باشد و این کمک ها، نیازمند فرهنگ سازی است.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: سومین اصل از منشور حکمرانی منطبق برآیات سوره اسری مبارزه با اسراف و تبذیر است و خداوند در پایان ایه 26 اسرای می فرماید نکند که اهل تبذیر باشید و امام صادق تبذیر را مصرف هر چیزی در غیر جای خودش می داند و مصداق بارز تبذیر توزیع 18 میلیارد دلار ارز دولتی با نرخ 4200 تومان است و دولت اسلامی از این دست کارها مبرا است.

وی ابراز داشت: لزوم فرهنگ سازی برای حمایت از کودکان بی سرپرست چهارمین اصل از منشور حکمرانی بیان شده در سوره اسری است و خداوند در آیه 34 اسری بر این مهم تأکید می کند و ابوذر غفاری بیان می کند که از پیامبر(ص) شنیدم چند کار است که هرکس آن را انجام دهد خداوند او را در اعلی علیین قرار می دهد و یکی از آن کارها این است که یتیمی را پناه دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: پنجمین اصل منشور حکمرانی جلب سرمایه اعتماد عمومی با پایبندی به عهد و پیمان است و مسؤول تراز اسلامی یا قولی نمی دهد یا به آن عمل می کند و قولی می دهد که عملی باشد.

وی ادامه داد:دولت اسلامی باید به عهد خود وفا کند مبادا با بی توجهی به عهد و پیمان و به سرمایه اعتماد عمومی لطمه بخورد و دولت اسلامی، به جای اینکه لقب ارباب وعده ها را به خود اختصاص دهد لقب مرد عمل را بر می گزیند./1399/

ارسال نظرات