۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۶۷۹۴۰۰

وظایف اخلاقی خداوند در قرآن کریم

وظایف اخلاقی خداوند در قرآن کریم
دکتر لگنهاوزن گفت: خداوند نیز وظایفی دارد، اما این وظایف محدود به آنهایی است که خود خداوند به عهده گرفته است و دیگران نمی توانند برای او وظیفه ای تعیین کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سلسله نشست های آیه در آینه7 اردیبهشت 1400 با حضور دکتر لگنهاوزن با موضوع وظایف اخلاقی خداوند در قرآن کریم و در بستر لایو اینستاگرام خانه اخلاق پژوهان برگزار شد.

دکتر لگنهاوسن با اشاره به وظایف خداوند در قرآن گفت: خداوند نیز وظایفی دارد، اما این وظایف محدود به آنهایی است که خود خداوند به عهده گرفته است و دیگران نمی توانند برای او وظیفه ای تعیین کنند.

وی با اشاره به آیه کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلیَ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ اظهار داشت: امثال این آیات در قرآن کم نیستند و هرکس که مدعی است خداوند هیچ وظیفه ای ندارد، ابتدا باید از عهده این آیات بربیاید، به علاوه روایات فراوانی نیز موید این امر هستند، برای مثال خداوند در حدیثی قدسی می فرماید"بر خودم واجب کردم که عشق من به کسانی برسد که به یکدیگر محبت می کنند".

استاد فلسفه و اخلاق با اشاره به وظایف خداوند افزود: در حدیث قدسی دیگری می خوانیم"من ظلم کردن را برخود حرام کردم و آن رابر بندگان خویش نیز حرام میکنم" امام علی (ع) نیز در خطبه 216 نهج البلاغه می فرمایند "خداوند براى من که ولىَّ امر و زمامدار شما هستم، بر شما حقى مقرر داشته وهمان گونه که مرا بر شما حقى است، شما را نیز بر من حقى است" حضرت در ادامه توضیح می دهند که حقوق همواره متقابل هستند، اما این مسأله یک استثناء دارد و آن خداست، او بر همگان حق دارد اما کسی بر او حقی ندارد.

وی با بیان اینکه خداوند نیز در رابطه با مخلوقاتش وظایفی را بر عهده دارد، اما لازمه این سخن این نیست که خداوند پاسخگوی بندگانش باشد، ابراز کرد: پرسشی که در اینجا پیش می آید این است که اگر خداوند در برابر بندگانش پاسخگو نیست، پس در مقابل جه کسی پاسخگو است؟ پاسخ این است که خداوند در مقابل خودش پاسخگو است.

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی امام خمینی در پاسخ به آیا وظیفه داشتن خدا با قدرت مطلق او تناقض ندارد، عنوان کرد: وظیفه داشتن خداوند به این معنا نیست که باید قدرتی فراتر از او وجود داشته باشد، بلکه این خود خداوند است که این وظایف را برعهده خود می گذارد .

دکتر لگنهاوزن با اشاره به تمثیل های قرآنی بیان کرد: وقتی ما به تصویری که خود خداوند از خویش ارائه داده است، دقت می کنیم، می توانیم با او ارتباط برقرار کنیم، گاهی خداوند تصویری از خود به نمایش می گذارد که با آنچه واقعا هست تفاوت دارد، مثل تمثیل هایی که در آنها از جسم بودن خداوند صحبت شده است و ما می دانیم که اینها صرفا تمثیل هستند و خداوند جسم ندارد، ولی وقتی خداوند می خواهد با ما ارتباط برقرار کند، از این تمثیل ها استفاده میکند.

 وی در ادامه با اشاره به وظایف خداوند افزود: یکی از مباحث پیچیده ای که خود خدا در قرآن از آن سخن می گوید همین وظایفی است که بردوش خود می گذارد، در اینجا، هم کسی که دستور می دهد خداست و هم کسی که دستور را اجرا می کند، گویا خدا خود را به دو بخش جداگانه تقسیم کرده است، اما ما می دانیم که چنین چیزی با توحید سازگار نیست.

علاقمندان جهت دانلود فایل کامل Pdf متن گفت و گو با دکتر لگنهاوزن  اینجا کلیک کنید.

ارسال نظرات