۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۶۷۹۴۰۲

امیرالمومنین دام هدایت را برای همه پهن می کرد

امیرالمومنین دام هدایت را برای همه پهن می کرد
حجت الاسلام کاشانی گفت: امیرالمؤمنین(ع) برای دفاع از عدالت از مدار حق خارج نمی شد و در وسط میدان به دنبال هدایت بود و دام هدایت را برای همه پهن می کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس  حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حامد کاشانی در هفدهمین سحرگاه ماه مبارک رمضان برنامه ماه من، با اشاره به عدالت در سیره امیرالمومنین علیه السلام گفت: وقتی روح مطهر پیامبر(ص) به آسمان عروج کرد، افرادی که بیست و سه سال با پیامبر اکرم (ص) بودند،سبک زندگی خود را تغییر داده و به اسم خدمت عادت به برداشتن سهم بیشتر از بیت المال کردند.

پژوهشگر تاریخ با اشاره به سهم خواهی عده ای به بهانه حضور در جنگ های صدر اسلام افزود: عده ای سابقه حضور در جنگ های صدر اسلام و حضور در کنار پیامبر را بهانه ای برای چپاول بیت المال کردند در حالی که اگر سابقه ملاک بود، باید تمام بیت المال را به امیرالمومنین(ع) تحویل می دادند، امیرالمومنین لشکر و کلید پیروزی و ظفرهای پیامبر بود.

حجت الاسلام کاشانی با اشاره به حقوق های نجومی عصر خلفاء ابراز داشت: گاهی این چپاول را شبیه حقوق های نجومی امروزه، قانون کرده بودند، قانونی را بنا نهادند که اهل بدر پنج هزار سکه، اهل احد سه هزار سکه و اهل جنگ خندق فلان مقدار سکه باید حقوق دریافت کنند؛ با این عادت عملاً حرام و حلال با هم وارد زندگیشان کرده و تبدیل به سرشت آنها شده بود.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به مساوات در تقسیم بیت المال در عصر حکومت امام علی(ع) اذعان داشت: فکر می کردند امیرالمومنین مانند دیگران اهل بازی و نمایش است، وقت تقسیم بیت المال که شد، امثال طلحه و زبیر مشاهده کردند که حقوق ها توسط عماردقیق محاسبه شده و به طلحه و زبیر گفته شد، مولا امر فرمودند به همه سه دینار بدهید.

وی با اشاره به نحوه تقسیم اموال بیت المال توسط امیرالمومنین (ع) بیان کرد: امیرالمومنین حداکثر هفته ای یک بار اموال بیت المال را تقسیم می کردند و اجازه نمی دادند پولی باقی بماند و برای پرداخت حق مردم بر مردم منت نمی گذاشتد، در واقع شب تقسیم بیت المال را جمعه سیاه نمی نامید، چرا که اموال بیت المال را امانتی در دست خود می دانستند.

کارشناس معارف اسلامی با اشاره به اعتراض طلحه و زبیر نسبت به تقسیم یکسان بیتا المال خاطرنشان کرد: طلحه و زبیر اعتراض کردند که چرا شبیه خلفاء گذشته اموال بیت المال را تقسیم نمی کنی، عیب تو این است که ما را با برده سیاه تازه آزاد شده در نظر گرفته ای، ما را با بقیه یکسان گرفته ای در حالی که با شمشیرهای ما اسلام پیروز شده است، حضرت فرمود من به رفتار پیامبر عمل می کنم و هر کس در راه خدا جهاد کرده، اجرش را خدا می دهد.

حجت الاسلام کاشانی در پایان با اشاره به پیشنهاد ابن عباس به امیرالمومنین(ع) در بحبوحه جنگ جمل اظهار داشت: طلحه و زبیر وقتی عدالت حضرت را مشاهده کردند جنگ جمل را به راه انداختند، به قدری در این راه تبلیغات کردند که حتی پسر مقداد وارد سپاه جمل شد و در راه باطل جان خود را از دست داد؛ ابن عباس به امیرالمومنین(ع) پیشنهاد داد ام سلمه را با خودمان ببریم، حضرت فرمود در این صورت فرق من با زبیر چیست؟ برای دفاع از عدالت از مدار حق خارج نمی شوم؛ امیرالمومنین وسط میدان به دنبال هدایت بود و دام هدایت برای همه پهن می کرد.

ارسال نظرات