۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۶۷۹۴۱۱
یادداشت؛

باز هم عطر دل انگیز شب های قدر می پیچد

باز هم عطر دل انگیز شب های قدر می پیچد
ماه مبارک رمضان با تمام عظمتش به شب های قدر نزدیک شده، شب هایی که تقدیر یک سال انسان در آن نوشته می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، ماه مبارک رمضان 1400 با تمام عظمتش به شب های قدر نزدیک می شود. ماه میهمانی خدا، ماهی است که حتی خواب در آن عبادت، خواندن یک آیه قرآن ثواب ختم قرآن، و شب قدر آن از هزار ماه بالاتر است. شب های قدر این ماه شب هایی بوده که عظمت آن وصف ناشدنی است. شب هایی که تقدیر یک سال انسان در چنین شب هایی نوشته می شود.

اجر و ثواب این شب ها آنگونه است که خداوند می فرماید: لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ(قدر/3) شب قدر شبی است که از هزار ماه بالاتر است.

انسان وقتی به فکر فرو می رود می بیند که عمر به زودی در حال گذر است و وقت برای استفاده بسیار محدود، خصوصا در دنیای امروز که همه چیز به قول معروف فست شده، چه از غذا و چه از کارها و برنامه های زندگی، و انسان ها برای تفکر دیگر وقتی ندارند.

با آمدن ویروس کرونا و همه گیری این ویروس منحوس، انسان ها بیشتر متوجه مرگ شده و مرگ را بیش از پیش به خود نزدیک می بینند و هر لحظه امکان دارد دست انسان، برای جمع کردن توشه ای برای آخرت کوتاه شود.

معروف است که می گویند یک شبه ره صدساله را می توان رفت، اگر چه این یک مثل در بین مردم بوده، اما می توان گفت این مثل در دین ما و بنابر صریح آیه قرآن انجام پذیر است.

سوره قدر

خداوند در آیات سوره قدر می فرماید: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ؛ ما [قرآن را] در شب قدر نازل كرديم، و از شب قدر چه آگاهت کرد، شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است، در آن [شب] فرشتگان با روح به فرمان پروردگارشان براى هر كارى [كه مقرر شده است] فرود آيند، [آن شب] تا دم صبح صلح و سلام است.

خداوند در آیات قرآن شب قدر را بالاتر از هزار ماه که نزدیک به 84 سال است می داند و این عدد کمی نیست. یعنی شخصی که یک شب قدر را درک کند می تواند به اندازه 84 سال جلو افتاده و در مقامات معنوی برتری پیدا کند.

پس در این شب اگر کارهایی نظیر: صدقه، اطعام فقرا، نجات کسی که در بند مانده، کمک به در راه مانده، استفاده علمی و هر کاری که برای خدا انجام شود مطابق آیه قرآن برای نزدیک به 84 سال انسان محاسبه می شود.

پس می توان گفت اینکه پیامبر(ص) و ائمه(ع) سفارش به این شب می کردند و یا نقل است که حضرت زهرا(س) در این شب آب بر دیدگان فرزندان می ریخت تا بیدار بوده و از فیوضات این شب بهره مند شوند به خاطر بزرگی و عظمت آن در درگاه الهی است.

چه عظمتی و چه قدری دارد شب قدر، باید به فکر بود و این فرصت استثنایی را از دست نداد فرصتی که فقط در طول یک سال در سه شب وجود دارد. ویروس کرونا تلنگری بود که ما را به خود توجه دهد که ممکن است دمی که می کشیدیم بازدمی نداشته باشد و پایان عمر نزدیک باشد.

امام على عليه السلام در مورد غنیمت شمردن وقت و استفاده از آن می فرمایند: ماضِي يَومِكَ فائِتٌ و آتيهِ مُتَّهَمٌ و وَقتُكَ مُغتَنَمٌ فَبادِر فيهِ فُرصَةَ الإمكانِ ؛  ديروزت از دست رفت و به فردايت يقين نيست و امروزت غنيمت است؛ پس اين فرصت به دست آمده را درياب. (غَرَرالحِكَم و دُرَرالكِلَم، ح 9840)

شب های قدر خیلی زود فرا رسید حالا نوبت ماست که خود را برای این نسیم روحبخش آماده کنیم نسیمی که عطر دل فزای محبت، آن هم محبت خالق به مخلوق در آن پیچیده است.

الهی العفو

باز آ باز آ هر آنچه هستی باز آ     ***   گر کافر و گبر و بت‌پرستی باز آ

این درگه ما درگه نومیدی نیست  ***   صد بار اگر توبه شکستی باز آ

در این شب ها باید سعی ما این باشد که بهترین استفاده را از آن ببریم و اینگونه نباشد که این شب ها را مثل باقی عمر به بطالت گذرانیم. حواسمان باشد شاید این فرصت دیگر برای ما تکرار نشود و سال دیگری نباشد که از آن بتوانیم بهره ببریم.

رهبر معظم انقلاب در مورد استفاده از شب های قدر می فرمایند: یکی از مواد این مائده‌ی الهی و ضیافت الهی[ماه رمضان]، لیلةالقدر است؛ که در باب وظایف لیلةالقدر، بنده امروز در خطبه‌ی اول قدری صحبت کنم. فرمود «لیلةالقدر خیر من الف شهر»؛ شبی که به عنوان لیلةالقدر شناخته شده است و مردد است بین چند شب در ماه رمضان، از هزار ماه برتر و بالاتر است. در ساعت‌های کیمیایی لیلةالقدر، بنده‌ی مؤمن باید حداکثر استفاده را بکند. بهترین اعمال در این شب، دعاست.

درباره‌ی دعا هم امروز مطالبی را به شما برادران و خواهران عرض می‌کنم. احیاء هم برای دعا و توسل و ذکر است. نماز هم - که در شب‌های قدر یکی از مستحبات است - در واقع مظهر دعا و ذکر است. در روایت وارد شده است که دعا «مخّ العبادة»؛ مغز عبادت، یا به تعبیر رایج ماها، روح عبادت، دعاست. دعا یعنی چه؟ یعنی با خدای متعال سخن گفتن؛ در واقع خدا را نزدیک خود احساس کردن و حرف دل را با او در میان گذاشتن. دعا یا درخواست است، یا تمجید و تحمید است، یا اظهار محبت و ارادت است؛ همه‌ی اینها دعاست. دعا یکی از مهمترین کارهای یک بنده‌ی مؤمن و یک انسان طالب صَلاح و نجات و نجاح است. دعا در تطهیر روح چنین نقشی دارد.(بیانات در خطبه‌‌های نماز جمعه‌ی تهران‌‌ 29/07/1384)

یادمان نرود که فرصت مناسبی پیدا شده، فرصتی که کسانی که کمتر توانسته اند از این ماه مبارک بهره مند شوند برای بالا بردن خود پیدا کرده اند، پس کاسبانه آن را از دست نداده و این وقت عزیز راغنیمت شمریم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
خداوندا خلصنا من النار یا رب
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
سبحان الله
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
خدایا در این شب های لیله القدر ما را از شر این ویروس منحوس رها فرما
1
0