۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۶۷۹۴۲۲

عدل عامل اصلاح اجتماعی

عدل عامل اصلاح اجتماعی
حجت الاسلام مومنی گفت: اگر عدل باشد دینداری برای مردم آسان می شود، عدالت موجب پایداری و ثبات حکومت است و اگر نباشد حکومت متزلزل می شود، عدل عامل اصلاح اجتماعی است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی در سخنرانی شب هجدهم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به غربت و مظلومیت علی ابن ابیطالب علیه السلام اظهار کرد: به قدری بعد از رسول الله صلوات الله علیه و آله اوضاع به امیرالمؤمنین(ع) سخت گذشت که بعد از ضربه ای که ابن ملجم به ایشان زد، فرمودند فزت و رب الکعبه و گویا نجات یافتند.

وی با بیان اینکه خواص مسلمانان با اینکه سابقه و شخصیت حضرت علی علیه السلام را می شناختند ولی باز هم ایشان را تنها گذاشتند، افزود: مهمترین دلیلی که این اتفاق افتاد اصولی بود که امیرالمؤمنین(ع) در حکومت پیروی می کردند و همین باعث غربت ایشان در جامعه آن روز شد.

استاد حوزه علمیه اولین اصل حکومت امیرالمؤمنین(ع) را حق محوری و خدا محوری عنوان کرد و گفت: با توجه به این اصل، رضایت خدا بر هر امر دیگری غلبه دارد و بدون اینکه ملاحظه افراد و بزرگان جامعه را بکنند بر اساس کتاب خدا و سنت واقعی پیامبر صلوات الله علیه و آله رفتار می کردند.

وی با بیان اینکه اصل دوم حکومت امام علی علیه‌السلام عدالت خواهی است، مظلومیت ایشان را به خاطر عدالتشان دانست و گفت: عدالتی که حتی برادر هم نمی تواند تقاضای سهم بیشتری از بیت المال داشته باشد در حالی که برادرشان عقیل وقتی با دست رد امیرالمؤمنین(ع) روبرو شد بلافاصله معاویه خبردار شد و او را دعوت کرد و سفره رنگین برایش پهن کرد تا از امیرالمؤمنین(ع) در میان مردم بد بگوید ولی او نپذیرفت.

حجت الاسلام مؤمنی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۲۲۴  و نامه ۲۷ نهج البلاغه خطاب به محمد بن ابی بکر فرماندار مصرحدود ۲۰ مطلب نسبت به عدالت را توصیه می کنند؛ عدل بهترین سیاست است و سیاست‌مدار کسی است که بر اساس عدل رفتار کند، عدل عامل اصلاح اجتماعی است، اگر عدل باشد دینداری برای مردم آسان می شود، عدالت موجب پایداری و ثبات حکومت است و اگر نباشد حکومت متزلزل می شود که همه این جملات برای ما نیز درس است.

وی با بیان اینکه به شدت برای اصلاح جامعه نیاز به اجرای عدالت نیاز داریم، گفت: مردم باید عدالت را احساس کنند و محاکمه افراد ظالم را درک کنند تا به این نظام امیدوار باشند و دین خود را حفظ کنند که البته اقدامات خوبی انجام شده ولی کافی نیست و باید ادامه پیدا کند.

عدل عامل اصلاح اجتماعی

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت با بیان اینکه اصل سوم حکومت علوی صداقت در سیاست است، گفت: انسانی که اهل دروغ باشد سیاستش معاویه ای و سقیفه ای است که گفتند ولی خدا را رها کنید و قرآن را بچسبید.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند به خدا قسم معاویه سیاست‌مدارتر از من نیست ولی سیاست معاویه فریبکاری و عوام‌فریبی است و اگر من از حیله گری کراهت نداشتم سیاست‌مدارترین آدم بودم.

مؤمنی با بیان اینکه برخی با ایجاد شبهه در افکار عمومی فتنه بر پا می کنند و خود را مصلح جا می زنند، افزود: این تفکر منافقانه است که وقتی به مردم نیازدارند سفره پهن می کنند و هدیه می دهند ولی در عمل اگر کاری هم کنند در واقع به نفع خودشان و اطرافیانشان است و برای مردم قدمی بر نمی دارند.

وی اصل چهارم حکومت امیرالمؤمنین(ع) را سازش ناپذیری دانست و ابراز کرد: برای مذاکره با دشمن باید دستمان پر باشد و با دست خالی که ما را سر میز مذاکره راه نمی دهند بنابراین چیزی که ما را به پای میز مذاکره کشاند قدرت میدانی بود که توسط شهید سلیمانی و امثال ایشان به دست آوردیم و گرنه چیزی نداشتیم که بخواهیم مذاکره کنیم و اگر امثال سلیمانی نبودند شما حرفی برای زدن در میدان مذاکره نداشتید.

استاد حوزه علمیه در ادامه به موانع راه حکومت امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و گفت: عدم معرفت نسبت به مقام امام، عدم همراهی خواص به خاطر کینه و حسادت با امیرالمؤمنین(ع) و قدرت طلبی و دنیا طلبی  و ارتجاع جامعه که ارزش ها را تغییر داده بود و معروف ها منکر و منکرها معروف شده بود دست به دست هم داد تا امیرالمؤمنین(ع) به حق واقعی خود نرسد و انحراف در جامعه ایجاد شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ارحمنی یا رب
United States
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ
0
0