۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۶۷۹۴۲۶

مسؤولین بدانند این صندلی امانت است

مسؤولین بدانند این صندلی امانت است
حجت الاسلام کاشانی گفت: حضرت فرمودند کارگزارانت را اختباری انتخاب کن یعنی ضمانت نامه دائم به او نده، اگر کسی با پارتی بازی یا بی مشورت پستی را واگذار کند، خائن است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حامد کاشانی استاد حوزه و دانشگاه در هجدهمین سحر برنامه ماه من با اشاره به دغدغه های امیرالمومنین نسبت به عزل و نصب کارگزاران گفت: امیرالمومنین علیه السلام نسبت به انتخاب و عزل و نصب کارگزاران حکومت حساسیت فراوانی داشتند، یعنی اگر بخواهیم چند دغدغه اصلی حکومت حضرت را اسم ببریم باید به عدالت اقتصادی و اجتماعی، عدم تبعیض و مسأله کارگزارن اشاره کنیم.

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر اظهار داشت: امام علی(ع) وقتی به حکومت رسید تمام کارگزاران و مسؤولان قبلی را به جز یک نفر حذف کرد و بعد هم در نامه ای به مالک اشتر نوشت " بدترین وزراء کسانی هستند که به اشرار حکومت قبل از تو کمک کردند" مثلا در مصر قبل از حکومت امیرالمومنین(ع) عمر و عاص و ابن ابی صرح بودند.

حجت الاسلام کاشانی با اشاره به توصیه امیرالمومنین(ع) در انتخاب کارگزارن به مالک اشتر، ابراز داشت: وای به حال تو اگر بالش زیرسرت و دوست خلوتت کسی باشد که به گنهکاران قبلی کمک کرده باشد، یعنی مشاوران، دوستان و هم سفره ای های تو کسانی هستند که روی تو تاثیر می گذارند، این گروه به تو مشورت می دهند و اگر اهل گناه باشند تو را هم به گناه وادار می کنند و چشمت را نسبت به خطای خطاکاران می بندند.

وی با توجه به صدق و امانتداری کارگزار اذعان داشت: در مورد انتخاب کارگزاران چند چیز برای حضرت خیلی مهم بود، صدق حدیث( راستگویی) و امانتداری؛ امیرالمومنین(ع) به این دو چیز در کنار دینداری بسیار اهمیت می داد، ما مردم به عنوان رأی دهندگان و شورای نگهبان به عنوان غربال کاندیدا ها، می خواهیم به کسی مسئولیت بدهیم که هفتصد هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دستش است، هرچند بگوید ما کاره ای نیستیم؛ این پول را به چه کسی باید بسپاریم؟

مدرس حوزه با بیان اینکه دیندار کسی است که خدا را بر نفسش مقدم بدارد، افزود: گاهی پشت سر مسؤولی نمی توانیم نماز بخوانیم، حرف می زند باورمان نمی شود چگونه می توانیم به او اطمینان کنیم و بیت المال را به او بسپاریم، برای امیرالمومنین (ع) این دو مورد بسیار مهم بود، حضرت فرمود کسی حق ندارد مسؤولیتی را بپذیرد مگر اینکه دیندار و امانتدار باشد؛ دیندار یعنی کسی که خدا را مقدم بر نفسش بداند نه اینکه جانماز آب بکشد.

مسئولین بدانند این صندلی امانت است/ حوزه و روحانیت/

مسؤولین بدانند این صندلی امانت است

وی با اشاره به ولع به قدرت رسیدن بعضی از افراد گفت: امیرالمومنین(ع) به کسی که ولع رسیدن به پست و مقام دارد، کوچکترین مقام را هم نمی دهد، به کارگزارن می فرمود این فرصت و این پست برای لیسیدن و کسب ثروت نیست.

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به معرفی درست کاندیدا های انتخابات و غربال صحیح شورای نگهبان خاطرنشان کرد: صدا و سیما هر شب به مردم توصیه انتخاب درست دارد، این حرف صحیحی است اما کافی نیست، انتخاب درست در کنار غربال درست شورای نگهبان و معرفی درست صدا و سیما است، همه این ها باهم می تواند انتخاب درست را رقم بزند و مسئولین بدانند این صندلی امانت است.

 حجت الاسلام کاشانی در پایان با اشاره به انتخاب نکردن سفارشی افراد به عنوان مسؤول و کارگزار حکومت اسلامی ابراز داشت: امیرالمومنین (ع) فرمودند به هیچ وجه برای انتخاب کارگزار یا برای رسیدگی نکردن به کارهایشان شفاعت کسی را نپذیر، سفارشی را قبول نکن، مگر اینکه شخص مهم و با تقوایی بگوید من سال ها امانتداری او را دیده ام و خبره کار است، حضرت فرمودند کارگزارانت را اختباری انتخاب کن یعنی ضمانت نامه دائم به او نده، اینگونه نباشد که فقط پست ها تغییر کند؛ اگر کسی با پارتی بازی یا بی مشورت پستی را واگذار کند، خائن است.

ارسال نظرات