۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۷۹۴۳۱
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

گفتمان مقاومت ریشه در باورهای جامعه ما دارد

گفتمان مقاومت ریشه در باورهای جامعه ما دارد
اصفهان - حجت الاسلام محمد قطبی، گفت: وظیفه رسانه‌ها به جای پرداختن به مشاجرات و دعواهای سیاسی تبیین گفتمان مقاومت و ترویج اندیشه و تفکر انقلابی در جامعه است.

حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه گفتمان مقاومت برآمده از یکپارچه بودن امورات دینی و دنیوی است، گفت: بر این اساس کوشش می‌کند دنیا و امورات دنیوی را نیز بر پایه احکام و آموزه‌های دینی استوار سازد و از سوی دیگر گفتمان مذاکره امورات دنیایی را لزوماً متکی و مبتنی بر امورات دینی نمی‌داند و دَم‌خور شدن و تکرار کردن الگوهای مدیریت جهانی را بدون نیاز به انطباق شرعی می‌داند.

وی با بیان اینکه اکنون این پرسش به میان می‌آید که آحاد جامعه کدام گفتمان را می‌پسندند و از آن حمایت می‌کند، اظهار کرد: اگر شاخص حمایت مردم را در آیین‌ها، رویدادها و مناسک سیاسی اجتماعی بدانیم حکایت از گفتمان مقاومت دارد و اگر شاخص حمایت را تعداد مرتبه‌های رأی ‌آوری در انتخابات بدانیم کمی نتیجه متفاوت خواهد شد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: حال باید بررسی کرد که کدام یک از این نمودها و بروزها از عمق خواسته مردم است و کدام یک برآمده از هیجان‌های سیاسی و اجتماعی است.

 

مردم از ابتدای انقلاب پای گفتمان مقاومت و انقلاب ایستاده‌اند

وی افزود: به نظر می‌رسد مردم متدین و فهیم ایران از همان سالهای آغازین که پای امام خمینی و نظریاتش ایستادند و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند و حتی در دفاع مقدس و تحریم‌ها و تهدید‌های دشمن، پا به پای نظام اسلامی پیش آمده و در همه احوالات بر مبنای تکلیف شرعی از نظام دفاع کردند، در عمق جان و ضمیر خود گفتمان مقاومت را پذیرفته‌اند و علت اینکه در انتخابات گاهی آرائشان دچار تزلزل شده را باید در جای دیگر جستجو کرد.

حجت الاسلام قطبی با اشاره به اینکه اول اینکه در اغلب انتخابات ریاست جمهوری، نامزدهایی که رای آورده‌اند، روحانی و دانش‌آموخته حوزه علمیه بودند و به قولی شاگرد امام و حوزه محسوب می‌شده‌اند، تصریح کرد: این موضوع حکایت از آن دارد که مردم در میدان انتخابات نیز نگاه اصلی و امیدشان امتداد تفکر امام و آرمان‌های انقلاب بوده اگرچه برخی از منتخبین لزوماً این جریان را تحکیم نبخشیده‌اند و مردم را ناکام ساخته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ثانیاً در طول این سال‌ها گفتمان نظام و انقلاب و مبانی اندیشه سیاسی اسلام به درستی برای مردم بیان نشده است و آحاد جامعه از شنیدن اینگونه مباحث محروم بوده‌اند؛ مردم را با فیلم‌ها و سریال‌های ترجمه شده غربی و شرقی و کپی‌سازی نمونه‌های برنامه‌های فراغتی و بی‌خاصیت غربی، سرگرم کرده‌ایم و مباحث بصیرتی و اندیشه‌ای را که حق مسلم مردم است از ایشان دریغ کرده‌ایم حتی خطبا و سخنرانان هم به طور جدی به این موضوعات مهم نپرداخته‌اند.

مباحث علمی و اندیشه‌ای مهجور مانده است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: امروز مباحث علمی و اندیشه‌ای در حوزه‌های فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و کلام سیاسی در مجامع علمیِ حوزوی و دانشگاهی مهجور و کم‌رونق مانده است، این ماجراها موجب شده مردم از یک سو عمق اندیشه و تفکّر سیاسی اسلام را به درستی نشناسند از سوی دیگر نامزدهای حوزوی و با ایجاد حسّ تعلّق به امام و اندیشه‌های او از مردم رای بگیرند.

حجت الاسلام قطبی بر ضرورت پرداختن رسانه ها به مباحث فکری و اندیشه‌ای تأکید کرد و گفت: این‌جاست که تکلیف رسانه‌ها و تریبون‌های فرهنگی و اجتماعی بیش از پیش سنگین شده و انتظار می‌رود به جای سرکوفت رقبا و پرداختن به دعوا و مشاجرات سطحی و روبنایی، به طرح مباحث علمی و اندیشه‌ای بپردازند و آگاهی و اندیشه جامعه را عمق ببخشند.

وی با اشاره به وجود تفکر انقلابی در وجود مردم ایران، تصریح کرد: تنها راه کشاندن آن ایمان و تدین مردمی که در آیین‌ها و رویدادها و مناسک مذهبی و اجتماعی از جمله راهپیمایی، تشییع و دلبستگی به شهدا عیان است، به عرصه مشارکت سیاسی و تاثیرپذیریِ جریانِ حکمرانی از آن حقیقت دینیِ مردمی، این است که اندیشه و تفکر، در جامعه بین "احساس پاک" و "رفتار سیاسی" مردم واسطه شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در جایی فرمودند که به جوانان امروزی اعتماد بیشتری دارند و تشریح کردند که علت آن، عمق فهم این جوانان است، یعنی این که آگاهانه عمل می‌کنند و شبیه پدرانشان که صرفاً احساس پاک داشتند نیستند، این نقل به مضمون است اما یک حقیقت است.

حجت الاسلام قطبی خاطرنشان کرد: اینک سیاست راهبردی رسانه و تریبون‌های فرهنگی اجتماعی باید آگاهی بخشی در حوزه اندیشه و تفکر سیاسی و تلاش برای واسطه قرار دادن اندیشه و تفکر بین احساس پاک و کنشگری‌های سیاسی باشد؛ در واقع اگر آگاهی و اندیشه به درستی در جامعه نهادینه شود می‌تواند آن احساس پاک تدین اجتماعی را به عرصه مشارکت سیاسی بکشاند و دوام نظام و انقلاب را تضمین کند، و این رسالت اصلی و محوری رسانه و تریبون‌های فرهنگی و اجتماعی است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات