۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۷۹۴۷۷

حوزه و نخبه پروری برای دیگر نهادها

حوزه و نخبه پروری برای دیگر نهادها
حجت الاسلام محمدی گفت که اگر حوزه از نخبگان خود حمایت ویژه داشته باشد، می تواند شهید مطهری ها تربیت کند اما دریغ از توجه به استعدادهای جوان در حوزه.

حجت الاسلام مجید محمدی مدیر موسسه مرکز فقه امام علی(ع) در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به مهم ترین تاثیر آثار شهید مطهری بر فضای حوزه علمیه قم پس از انقلاب گفت: شهید مطهری یک دوره اسلام شناسی با شیوه پرسش و پاسخ و با بیان عالمانه و به سمت مساله محوری ارائه دادند.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های اندیشه شهید مطهری افزود: ایشان نگاه یک سویه به مکاتب بشری را با مقایسه ای مورد بررسی وتغییر قرار داد و اسلام واقعی را معرفی کرد؛ نگاه عالمانه، متفکرانه و در عین حال مردم شناسانه استاد باعث شد تا وی را در جایگاه علمی مورد قبول فرهیختگان جامعه ،خصوصا طلاب و فضلای حوزه علمیه قرار دهند. ایشان در عین توجه به سوالات نخبگانی و نگارش کتبی گرانسنگ مانند اصول فلسفه و روش رئالیسم ،هیچ گاه از عموم مردم غافل نشد و کتاب هایی مانند حکمت ها و اندرزها و داستان راستان شاهد این ادعا است.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به نقش آرای شهید مطهری در تغییر و تحولات درسی در حوزه پس از انقلاب اظهار داشت: با وجود تاکیدات بزرگانی مانند امام خمینی و مقام معظم رهبری و بقیه بزرگان حوزه، هیچ گاه کتب ایشان به صورت رسمی، در حوزه علمیه به عنوان کتب درسی قرار داده نشده است ، هرچند طرح مطالعاتی کتب شهید مطهری به صورت اختیاری سال هاست که در حوزه های علمیه رایج است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به آینده حوزه علمیه در پرورش نخبگان حوزوی همچون شهید مطهری خاطرنشان کرد: اگر حوزه از نخبگان خود حمایت ویژه داشته باشد، می تواند شهید مطهری ها تربیت کند اما متاسفانه امروز حمایت از آنان به صورت جدی انجام نمی شود و متاسفانه شاهد خروج نخبگان طلبه و استعداد برتر از حوزه علمیه هستیم یعنی وقتی حوزه را تمام می کنند و موقع ثمردهی آنها است، نگاه می کنند و می بینند هیچکس در حوزه کاری با او ندارد و از حوزه می رود. 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی گودرزی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۷
احسنتم عالی بود
2
0