۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۶۷۹۵۰۸
در برنامه ماه من مطرح شد؛

قانون امیرالمومنین اولویتش فقرا بود

قانون امیرالمومنین اولویتش فقرا بود
حجت الاسلام کاشانی گفت: امیرالمومنین(ع) فرمودند علامت کارگزار صالح این است که از غذای مردم بیچاره با خبر است و قانون باید اولویتش فقرا باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت ااسلام حامد کاشانی مدرس حوزه و دانشگاه در نوزدهمین سحر ماه رمضان 1400 در برنامه ماه من با اشاره به دغدغه های امیرالمومنین(ع) نسبت به کارگزاران و رفتارهای آنان با مردم گفت: تعجب از این همه بی وفایی کوفیان نسبت به امیرالمومنین(ع) است، سخنان و مهربانی امام علی سلام الله علیه با مردم حیرت انگیز است، در جلسه قبل عرض شد حضرت فرمودند وای به حال مسؤولی که با پارتی بازی کسی را به کاری بگمارد که این کار خیانت است.

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به استفاده امیرالمومنین(ع) از افراد خبره و با تجربه عنوان کرد: حضرت علیه السلام فرمودند از اهل تجربه استفاده کنید، زندگی مردم جای آزمون و خطا نیست؛ عده ای بعد از بیست سال خرابکاری تازه می شوند تجربه دار در خرابکاری هستند، امیرالمومنین سلام الله علیه به کارگزارانشان فرمودند نباید کار به جایی برسد که اهل نیاز از اینکه با شما نیازشان را درمیان بگذارند خجالت بکشند؛ شما همه نوکر و خادم مردم هستید.

وی در ادامه با اشاره به رسیدگی به مشکلات مردم خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع) به کارگزاران فرمودند به داد مردم برسید، گشاده رو و صبور باشید و به مردم طعنه نزنید، نسبت به اموال مردم طمع نداشته باشید، جلوی مردم خاک باشید و خود حضرت اینگونه بود؛ در مجلسی که می نشینید تا می توانید جایگاه ویژه را حذف کنید و مردم را یکسان بدانید.

حجت الاسلام کاشانی با اشاره به یکسان بودن عوام و خواص در نگاه امیرالمو منین(ع) گفت: برای امیرالمومنین(ع) ظلم کوچک هم بزرگ بود، یک ظلم هم زیاد است، امام علیه السلام فرمودند مردم باید با برادرت برای تو یکسان باشد، مسؤولین قبل از ورود به صحنه انتخابات و هر پست و مقامی با خود بیندیشند آیا اینگونه هستند، در غیر اینصورت برای خود آتش جهنم خریداری نکنند.

مدرس حوزه با اشاره به دیدار های مردمی امیرالمومنین (ع) اظهار داشت: امیرالمومنین سلام الله علیه به کارگزار خود می فرمود "هیچ سخنگویی بجز زبان خودت نباشد، نوکری برای تو افتخار است و در جایی دیگر به کارگزارش فرمود روزی دوبار از دفترت بیرن بیا"، متاسفانه بعضی از مسؤولین سال به سال هم با مردم ملاقاتی ندارند، مردم هم قبل از انتخابات و هم بعد از انتخابات ولی نعمت می باشند، مردم باید غم خود را در چهره مسئولشان ببینند.

وی با اشاره به اعتبار عوام الناس در نزد امیرالمومنین (ع) خاطرنشان کرد: امیرالمومنین (ع) فرمودند وای به حال تو ای مسؤول اگر دربان های تو اجازه ندهند گرفتاری نزد تو عرض حاجت کند که اگر اینگونه شد و برای بار دوم امر او را اجابت نمودی دیگر قابل ستایش نیستی؛ به این اندازه مردم در پیش امیرالمومنین اعتبار داشتند.

کارشناس حوزه معارف و دین با اشاره به دغدغه های امیرالمومنین (ع) بیان کرد: تمام دغدغه تو باید فقرا باشند، مسئول باید به دنبال مردم برود، هَمّ و غَم تو بایدکسانی باشند که از چشم ها افتاده اند، در حکومت امیرالمومنین علیه السلام مسئولین در سختی هستند و تلاش می شود مردم در آسایش باشند.

وی با اشاره به قحطی عصر امام صادق (ع) ابراز داشت: در زمان امام صادق (ع) در مدینه گندم مرغوب پیدا نمی شد امام با اینکه حاکم جامعه هم نبودند به کارگرانشان فرمودند مقداری جو خریداری کنید و با گندم مخلوط کنید تا ما هم مثل مردم غذا بخوریم؛ آیا مسئولین ما در شرایط کنونی متوجه در صف ایستادن مردم هستند، آیا غذایشان از نظر کیفیتی با مردم یکسان است؟

حجت الاسلام کاشانی در پایان با اشاره به علامت کارگزار صالح خاطرنشان کرد: حضرت فرمودند علامت کارگزار صالح این است که از غذای مردم بیچاره باخبر است، متاسفانه امروز در جامعه ما تصمیماتی گرفته می شود که اثرمثبت در زندگی مردم و قشر ضعیف نخواهد داشت و چه بسا به ضرر آن ها تمام شده است، امروز در کشورمان یک خطای فاحش داریم، به کسانی که ماشین دارند سهمیه  یارانه بنزین می دهیم و کسانی که ماشین ندارند سهمیه ای تعلق نمی گیرد، قانون باید اولویتش فقرا باشد.

ارسال نظرات