۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۶۷۹۵۱۶
در گفت‌وگو با رسا مطرح شد؛| (بخش اول)

پرسش های جنجالی نبویان از وزیر امور خارجه/ آقای ظریف به ملت پاسخ دهید

پرسش های جنجالی نبویان از وزیر امور خارجه/ آقای ظریف به ملت پاسخ دهید
ظریف در صوت ادعا می‌کند کشور درون چاه بود و من از درون چاه کشور را در آوردم. آیا سال ۹۲ وضع اقتصادی بهتر بود یا الان؟ ما الان ته چاه هستیم یا آن زمان؟ از مردم سؤال کنید.

اشاره: پس از انتشار صوت ظریف درباره مسائل امور خارجه و نقش حاج قاسم در این میان، موضع‌گیری‌های متفاوتی از جانب افراد مطرح شد. یکی از افرادی که از ابتداء برجام دست به روشنگری علیه این سند زد، حجت الاسلام سید محمود نبویان، نماینده دوره نهم و یازدهم مجلس بود.

به همین منظور خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، از ایشان دعوت کرده تا پس از بازدید از خبرگزاری، طی گفت‌وگویی اختصاصی به تحلیل این مصاحبه که سر از رسانه های بیگانه درآورده بپردازد. این گفت و گو در دو بخش تقدیم مخاطبان می شود.

حجت الاسلام نبویان: ان‌شاءالله اعمال همه شما، همه مردم ایران و مسلمانان جهان در ماه رمضان مورد قبول خداوند متعال قرار گرفته باشد. ان‌شاءالله در شب‌های قدر مشمول دعای معصومین سلام الله علیهم اجمعین به خصوص وجود مقدس امام زمان سلام الله علیه باشیم و مشکلات ملت ایران به لحاظ اقتصادی و مریضی کرونا رخت بر بندد.

ابتداء کلیپ چند دقیقه‌ای برای من ارسال شد؛ از آنجایی که من حساس هستم که سخن باید کامل و مستند باشد، همین کلیپ را ۴ دفعه شنیدم تا دقیقاً الفاظ آن را تحلیل کنم. قانع نشدم و وقتی را گذاشتم تا تمام فایل سه ساعته را گوش دهم، نوشتم، دسته بندی کردم و دسته بندی‌ها را هم تلخیص کردم که به چندین نکته اساسی رسیدم.

 

پرده برداری از سخنان ظریف

 

آقای ظریف متأسفانه حمله بسیار جدی نسبت به حاج قاسم سلیمانی داشته است که مردم عزیز ایران باید به این نکته توجه بسیاری داشته باشند. خود او اعتراف می‌کند که ما هم نظر نبودیم و اختلاف داشتیم، در نتیجه این حرف ما هماهنگ بودیم، حرف غلطی است.

یک نکته خیلی بد در کل این سه ساعت وجود داشت و آن این بود که میدان، حاکم بر دیپلماسی است. معنایش این است که هر چیزی حاج قاسم می‌گفت پیاده می‌شد. شاید این جمله توجیهی برای عدم دستیابی به موفقیت در عرصه دیپلماسی باشد.

نکته بدی که او نسبت به حاج قاسم روا می‌دارد این است که کارهای حاج قاسم، دستاوردی نداشت. تحریم را که کاهش نداده هیچ، اصلاً عامل شکست برجام و تحریم هم بوده است. آقای ظریف یک زمانی عوامل شکست برجام را منتقدین می خواندند ولی اکنون می‌گویند حاج قاسم عامل شکست برجام است. یکی دیگر از مواردی که در این صوت ذکر شده این است که رهبری هم عامل شکست برجام بود. او ذکر می‌کند که یکی از عوامل، گرفتن قایق‌های آمریکایی بود که پس از گرفتن آنها رهبری به عوامل آن کار هدیه داد.

طبق سخنان آقای ظریف، عوامل شکست برجام منتقدان، بچه مذهبی‌ها، قشر پایین جامعه به همراه حاج قاسم و رهبری هستند؛ مبادا کسی خیال کند ترامپ و اوباما علت شکست برجام‌اند!

۲۷ دی ۹۴ قرار بود تحریم‌های بانکی ما برداشته شود. سؤال من این است که ما تحریم‌ها را بر نداشتیم یا اوباما؟ البته آقای ظریف، اوباما را شخصی باادب یافته و اصلاً شخص بدی نیست؛ در نظریه آقای ظریف حتی ترامپ هم عامل شکست برجام نبود. این نکته را باید مد نظر داشت که اگر حاج قاسم باعث شکست برجام شد، یعنی حاج قاسم خائن است. این تعابیری است که آقای ظریف به کار برده.

توهین دیگری که به حاج قاسم می‌کند، در قضیه گفت‌وگوی حاج قاسم با پوتین است. لازمه کلام آقای ظریف در توضیح این قضیه این است که حاج قاسم فریب خورد؛ در واقع پوتین به حاج قاسم گفته ما حمله هوایی می‌کنیم و شما نیروی زمینی ببرید که کشته‌ها برای شما باشد. همین امروز یکی از معاونین مهم حاج قاسم با من تماس گرفت و گفت مراد ظریف از بیان این نکته این است که حاج قاسم فریب خورد، در صورتی که این کذب محض است.

آقای ظریف می‌گوید جان کری به من گفت شما هفته‌ای ۶ مرتبه با هواپیمایی هما به سوریه سفر می‌کنید و من به خاطر این که این حرف را زد، برگشتم و تحقیق کردم. به وزیر راه گفتم قضیه چیست؟ آقای آخوندی گفت من خبر ندارم؛ رفتم نزد مسئول هما و گفتم چرا این کار را انجام می‌دهید؛ جان کری ناراحت شده! مسئول هما گفت دست‌ من ‌نیست، حاج قاسم به ما فشار آورده است.

من از آقای ظریف یک سؤال دارم؛ شما مگر زیرمجموعه جان کری هستید که هر چه گفت باید گوش کنید؟ چرا به جای اینکه حرف شخصیتی مثل حاج قاسم، که حافظ ناموس ماست را گوش کنید، حرف جان‌کری را گوش می‌کنید؟ سؤال من این است اگر حاج قاسم در سوریه با تروریست‌هایی که از ۸۱ کشور مختلف آمده بودند نجنگیده بود، وضعیت ما چگونه بود؟

 

پرده برداری از سخنان ظریف

 

درخواست های بی پاسخ حاج قاسم از دولت

این را من شفاف عرض می‌کنم؛ خاطرم هست معاون حاج قاسم به مجلس آمده بود و گریه می کرد؛ می‌گفت هر چه از دولت ظریف و روحانی درخواست اسلحه می‌کنیم، اسلحه نمی‌دهند. این را در نظر بگیرید اگر بغداد سقوط می‌کرد، ارتش عراق به دست آنها می افتاد و ارتش سوریه را نیز با خود همراه می‌کردند تا به هدف خود، یعنی ایران برسند. مگر در کمال امنیت به مجلس ما حمله نکردند؟ مگر به مرقد امام حمله نشد؟ مگر در اهواز اقدام تروریستی انجام ندادند؟ حالا اگر پای داعش به ایران باز می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟

 سوال جدی‌تر اینکه تو وزیر خارجه ایران هستی یا وزیر خارجه آمریکا؟ تو باید توی دهن جان‌کری می‌زدی!

آقای ظریف! شما غیرت داری؟ داعشی‌ها ۵۰۰۰ دختر عراقی را به عیاشان عربستانی فروختند. سؤال من این است که اگر حاج قاسم در آنجا نمی‌جنگید چه بلایی بر سر ناموس ما می‌آمد؟ بعد شما نسبت به چنین آدمی می‌گویید چون جان کری ناراحت است! حاج قاسم با هواپیمای هما به سوریه نرود؟!


آقای ظریف! ناموس مردم ایران، ما و شما باید دست به دست می شد؛ ولی حاج قاسم اجازه نداد. تو باید مدافع او باشی یا به او توهین کنی؟ خوب حالا چرا ظریف از حاج قاسم خوشش نمی آید؟ این را یکی از معاونین ظریف به من می‌گفت؛ خواهشا بعدا تکذیب نکنید چون من اسم این شخص را تا پایان دولت نخواهم گفت و او اکنون در یکی از کشورها سفیر است. او برای من تعریف می‌کرد که پیش نمی‌آید آقای ظریف در جلسه شورای معاونین، حاج قاسم را محکوم نکند و اعتراض نکند که چرا حاج قاسم در سوریه می جنگد.

 

حاج قاسم در مناطق سیل زده

 

پوست و گوشت ظریف در آمریکا روییده است

من صریح عرض می‌کنم. کسی که قبل از گرفتن دیپلم به آمریکا رفته و پوست و گوشت او در کشور کفر روییده، مبنای متفاوتی دارد. این فرد در این فضا پرورش پیدا کرده. بعد ما انتظار داریم وقتی جان کری حرفی می‌زند، او گوش نکند؟ اما حاج قاسم تا چشمش را باز کرد در حسینیه بود، در مسجد بود، برای انقلاب مبارزه کرد و در جنگ تحمیلی زیر بمباران بود. چرا وقتی جنگ شد، ظریف در ایران نبود؟ شما اصلا دغدغه ایران و ملت ایران را دارید؟ طبیعی است که آمریکا برای شما اصل باشد.

 مردم جواب بدهند؛ وقتی سیل آمد، ظریف پاچه‌هایش را بالا زد و پای کار مردم ایستاد یا حاج قاسم؟

آقای ظریف در این صوت می‌گوید یک کار حسین شریعتمداری من را ویلچرنشین کرد و کمر من را شکست. شریعتمداری در کیهان تیتر زده «دیدار ظریف با جان کری نابجا بود» آیا این جمله کمر شما را شکست؟ کسی که در کشور کفر رشد پیدا کرده می‌خواهد از ایران دفاع کند؟ من نشسته بودم که یکی از شما گفتید هر چه بودجه هست در اختیار حاج قاسم است. من اینجا بیان می‌کنم که حاج قاسم حق مأموریت می‌گرفت یا تو؟ آقای ظریف شما در جنگل‌های شمال پلاژ داری یا حاج قاسم؟

برای مردم توضیح دهید که چرا انقدر اصرار می‌کنید fatf امضا شود؟ حدود ۳ سال پیش من گفتم آقایان تعهد دادند که حاج قاسم را تحویل بدهند؛ ظریف گفت نبویان توبه کند! من از چه توبه کنم؟ تضاد شما با حاج قاسم مشخص است. حرف جان کری را قبول می‌کنی و به جان حاج‌قاسم می‌افتی.

 

پرده برداری از سخنان ظریف

 

بند ۳۶ fatf می‌گوید cft باید مصوب شود و در اینجا حاج قاسم را تروریست خوانده؛ شما هم به دنبال امضای این هستید. شما اصرار دارید تعریف آمریکا و اسرائیل را از تروریست بپذیرید. چرا؟ پاسخ دهید.

14 بار نام حاج قاسم در این طرح آمده و شما اصرار داشتید که تصویب شود. در اینجا آمده اموال حاج قاسم باید مصادره شود. دولت شما دستور داده پول‌های حاج قاسم نباید جابجا شود، من سندش را از بانک سپه دارم. در این طرح آمده حاج قاسم را مجرم بدانید. اگر این امضا شود، به صورت حقوقی او مجرم حساب می‌شود. این طرح در مجلس آقای لاریجانی تصویب شد. شما تعهد دادید اگر دادگاه‌های خارج از کشور بچه‌های مدافع حرم ما را محکوم کردند، نهایت همکاری را با آنها داشته باشید. شما تعهد دادید که بچه‌های ما را تحویل دهید.

شما غرق در ظلمت هستید

آقای ظریف! حاج‌قاسم آفتاب تابان این ملت و این منطقه است. نمی‌شود شما زیر نور آفتاب باشی و به آفتاب توهین کنی البته که چیزی از آفتاب کم نمی‌شود. شما اگر از جلوی نور آفتاب کنار بروید دچار ظلمت می‌شوید که البته هستید. کسی که با مکتب حاج‌قاسم فاصله دارد، ظلمت دارد.

 تمام حرف معاونان شما این بود که هر چه بدبختی در کشور وجود دارد، زیر سر حاج قاسم است. مردم عزیز، آیا حاج قاسم منشاء بدبختی ماست؟

آقای ظریف گفته است هیچ‌گاه به من اعتماد نمی‌کردند. به عنوان مثال وقتی عین الاسد را مورد هدف قرار دادند، من در جریان نبودم.

آقای ظریف! اگر به شما اطلاع می‌دادند، اخبار ما از ایران اینترنشنال سر در می‌آورد. مگر شما قابل اعتماد هستید؟ چرا مصاحبه شما از عربستان سعودی سردرآورد؟ با این وجود آیا به شما و تیم آشنا می‌شود اعتماد کرد؟ حق داشتند که به شما اطلاعات ندادند؛ برای مردم توضیح دهید که چرا صحبت‌های شما سر از ایران اینترنشنال در آورده است!

شما دفاع‌هایی از برجام داشتید که من مستدل آنها را رد می‌کنم؛ شما نیز با سند صحبت کنید و شعار ندهید. یک زمان گفتید جلیلی متوجه نیست، دروغ می گوید و به او توهین کردید. این را من برای اولین دفعه به صورت واضح بیان می‌کنم؛ تیپ شما همین است.

ظریف خطاب به قالیباف: مزخرف نگو!

آیا این شما نبودید که در جلسه دبیرخانه، مستقیم به آقای قالیباف توهین کردید؟ همانطور که رئیس جمهور به راحتی توهین می‌کند، عصر حجری‌ها، بی‌شناسنامه‌ها و...، شما هم وزیر او هستید و به راحتی توهین می‌کنید. شما با صراحت به آقای قالیباف گفتید مزخرف نگو! من شما را کاملاً می‌شناسم. شما می‌گویید صدایم کلفت است؛ اگر صدای هر کسی که کلفت باشد باید هرکاری که می تواند بکند، از این صدا کلفت‌ها زیاد است.

سعی کنید ادب را رعایت کنید، منطقی و با استناد صحبت کنید. شما به آقای قالیباف توهین کردید، سپس آمدی در مجلس و گفتید من توهین نکردم، بلکه جسارت کردم! این حتما دیکشنری جدید شماست. من خودم از شخص آقای صالحی پرسیدم که در آن جلسه چه اتفاقی افتاد؟ ایشان تصریح کردند که فقط آقای ظریف توهین کرده بود.

آقای ظریف در آن صوت ادعا می‌کند کشور درون چاه بود و من از درون چاه کشور را در آوردم. خوب من یک سؤال می‌کنم، آیا سال ۹۲ وضع اقتصادی بهتر بود یا الان؟ ما الان ته چاه هستیم یا آن زمان؟ این را از مردم سؤال کنید. در مباحث مختلفی همچون مسکن، حمل و نقل، لوازم خانگی و مانند اینها اگر آن زمان چاه بود، قطعاً الان جهنم است؛ مردم این ها را می‌فهمند.

 

پرده برداری از سخنان ظریف

 

او ادعای دیگری کرده مبنی بر اینکه سایه جنگ را برداشتیم. حرف من این است که کدام جنگ؟ چه کسی می‌خواست با ما بجنگد؟ چرا اسناد را ارائه نمی‌دهید تا ما متوجه شویم در شرایط جنگی بودیم و شما ما را نجات دادید؟

سال ۹۲ رهبری با دلیل این استدلال که در ایران جنگ خواهد شد را رد کردند. وقتی روحیه عزت در شخصی مانند حاج قاسم وجود دارد و در شما وجود ندارد، طبیعی است که شما باید التماس کنید و با یک تشر بترسید. یکی از خود شما گفت که اگر ما غنی‌سازی ۲۰ درصد را شروع کنیم، ترامپ فقط ۲۴ ساعت فرصت می‌دهد و بعد به ما حمله می‌کند. تا ترامپ یک حرفی زد تسلیم شدید؟

بعد از شهادت حاج قاسم مگر ترامپ تهدید نکرد که اگر به ما حمله کنید، ۵۰ نقطه از کشور شما را مورد هدف قرار می‌دهم؟ آیا ما به عین‌الاسد حمله کردیم یا خیر و آیا آمریکا توانست کاری کند؟ چرا شما انقدر سریع تسلیم می‌شوید؟ چرا آمریکا را ابرقدرت می‌دانید که قابل شکست نیست؟ تفاوت منطق حاج قاسم با شما در این مسائل است.

شما معتقدید آمریکا قابل شکست دادن نیست و ما باید پیش روی او زانو بزنیم، ولی حاج قاسم اینگونه نمی‌اندیشید. آیا داعش متشکل از همه کشورهای دنیا نبود که آمریکا آن را پشتیبانی می‌کرد و آیا حاج قاسم به تنهایی در مقابل تمام کشورهای معاند دنیا نایستاد و همه را شکست نداد بدون این که التماس کند؟ شما قهرمان «ما نمی‌توانیم» هستید.

حاج قاسم و مردم ایران به این آیات باور داشتند؛ قرآن می‌فرماید «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم» و در جای دیگر نتیجه یاری خدا را اینگونه بیان می‌کند «إِن يَنصُركُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُم»؛ این آیاتی است که حاج قاسم و مردم به آنها معتقدند و نتیجه‌اش پیروزی‌ها در میدان است. متأسفانه ظریف و اطرافیانش با این منطق مخالفند. «هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصرِهِ وَبِالمُؤمِنينَ»، حاج قاسم التماس نمی‌کرد.

در یک جمله بگویم، اگر شخصی مانند ظریف در میدان بود از امنیت هیچ خبری نبود.

برای اینکه آقای ظریف بفهمد سایه جنگ وجود نداشته که اینها بردارند، او را به کتاب رفیقش سید حسین موسویان، جاسوسی که در تیم مذاکره کننده دولت حضور داشت ارجاع می‌دهم. زمانی که آقای روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، موسویان دبیر کمیته سیاست خارجی شورای عالی را بر عهده داشت. او کتابی دارد با این عنوان «روایت بحران هسته ای ایران، ناگفته‌های یک دیپلمات»، او صد در صد با آقای ظریف هم فکر است.

موسویان در ۹ صفحه توضیح می‌دهد که ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کنند ولی در آخر می‌نویسد حمله نظامی پیشگیرانه به ایران، از اساس غیر واقع بینانه و ناممکن است و اگر هم از قوای نظامی خود خرج می‌کنند، به خاطر این است که بتوانند امتیاز بگیرند. او در این کتاب 15 دلیل ذکر می‌کند که آمریکا نمی‌تواند به ایران حمله کند.

بخشی از فیلم این گفت‌وگو را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید:

تعداد بازدید : 4
 
ادامه دارد...
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ع ع از حوزه علمیه قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
آقای نبویان ! حرفهای بی سند و مدرک و گاها همراه با توهین و تهمت و مخالف رهبری شما ، در رابطه با رئیس جمهور و وزیر خارجه ، شهره عام و خاص شده است ، لطفا حرفهای قبلی را اثبات کنید بعدا نظریه پردازی کنید .
2
4
ناشناس
|
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
خخخخ...عجب! پس حوزه علمیه قم مثل تو رو هم داره تحمل میکنه! آقای ع ع
لمعکم لا مع غیرکم
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
ین ظریف مردی ضعیف و حاج قاسم قهرمان
هر دو مشهورند اما این کجا و آن کجا

این ظریف از غرب ترسد حاج قاسم از خدا
هر دو مرعوبند اما این کجا و آن کجا

لیبرال ها با ظریف و ملتی با قاسم است
هر دو محبوبند اما این کجا و آن کجا

این ظریف اهل نماز و حاج قاسم با نماز
هر دو مشغولند اما این کجا و آن کجا

این ظریف از درک بالا قاسم از پول زیاد
هر دو محرومند اما این کجا و آن کجا

این ظریف از استقامت قاسم از درماندگی
هر دو معذورند اما این کجا و آن کجا

این ظریف از سمت مردم قاسم از سمت عدو
هر دو مغضوبند اما این کجا و آن کجا

این ظریف سرباز غرب و حاج قاسم یار دین
هر دو مأمورند اما این کجا و آن کجا

این ظریف از ننگ برجام قاسم از خمپاره ها
هر دو مصدومند اما این کجا و آن کجا

دیپلماسی قاشق است و عرصه میدان چو بیل
هر دو یک جورند اما این کجا و آن کجا
3
1
مدهامتان
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
استعفای ظریف اگر صحت داشته باشد،پایانی است بر حضور سیاسی ظریف در کشور.زیرا در بدترین شرایط استعفا داده است.وضعیتی که خود او در 8سال پی‌گیری کرده است هیچ نتیجه مثبتی برای کشور نداشته است.
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
عامل باقی ماندن و تشدید تحریم‌ها همین آقایان هستند.
3
2