۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۶۷۹۵۳۰

کمیسیون ویژه خانواده؛ عنوانی مهم با عملکرد مبهم و غیرشفاف

کمیسیون ویژه خانواده؛ عنوانی مهم با عملکرد مبهم و غیرشفاف
بسیاری از کارشناسان و حتی برخی نمایندگان مجلس بر این اعتقادند که موج‌های منفی و انتقادات، ناشی از ابهامات جدی و غیر شفاف بودن عملکرد کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اوایل مجلس یازدهم بود که با تشکیل کمیسیون های تخصصی مجلس، زمزمه‌های تشکیل کمیسیونی در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به گوش رسید.

دغدغه درخواست کنندگان این کمیسیون مواردی همچون اهمیت بالای بحث خانواده و فرزندآوری و توجه ویژه به جمعیت بود که تعدادی از نمایندگان همواره تلاش و اصرار بر تشکیل چنین کمیسیونی داشتند.

کمیسیونی برای مردم اما بدون اطلاع مردم!

نهایتا با درخواست و امضای 100 نفر از نمایندگان مبنی بر تشکیل کمیسیون ویژه «جمعیت و خانواده» موافقت شد و کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت در مجلس یازدهم شکل گرفت.

این کمیسیون مواردی همچون جوانی جمعیت و به صورت کلی خانواده،‌ مسأله مادری، مسأله‌ی همسری، مسأله‌ خانه و خانواده را در محور امور خود قرار داد؛ اما رفته رفته برخی عملکرد این کمیسیون مورد انتقادات جدی مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

بسیاری از کارشناسان و حتی برخی نمایندگان مجلس نیز بر این اعتقادند که این موج‌های منفی و انتقادات، ناشی از ابهامات جدی و غیر شفاف بودن عملکرد این کمیسیون است و همین امر موجب شده است تا علامت سوال‌های جدی از جنس «عملکرد کلی این کمیسیون»، «ضعف جدی در شفافیت»، «حاکم بودن فضایی ابهام‌آلود در کمیسیون» و «عدم رویایی مستقیم با مردم و پاسخگویی مناسب» در افکار عمومی، شکل جدی به خود بگیرد.

حتی در این میان‌، برخی نمایندگان مجلس گلایه‌های جدی نسبت به عملکرد غیرشفاف و ابهام‌برانگیز این کمیسیون داشته از کمیسیون مربوطه خواسته‌اند با مردم صادق باشند و به افکار عمومی پاسخ دهند.

کمیسیون ویژه خانواده با مردم شفاف باشد

غلامحسین کرمی نماینده مردم دشتی و تنگستان یکی از نمایندگانی است که معتقد است کمیسیون ویژه خانواده قطعا بر مبنای نیازی تشکیل شده که بر مبنای تشخیص بوده است که این نیاز در ارتباط با دغدغه مردم بوده است.

وی در این رابطه می‌گوید هر چیزی که دغدغه مردم باشد انتظار مردم هم این است که نتیجه و خروجی کار مشخص باشد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در عین حال از همکاران خود که در این حوزه تلاش کردند تشکر می‌کند چرا که معتقد است وارد کار حساسی شده‌اند اما نه تنها از این کمیسیون بلکه از همه کمیسیون‌ها خواهش داریم که خروجی کار را بیشتر و بهتر برای مردم مشخص کنند.

اگر چه تا کنون و پس از گذشت چنددوره از مجلس شورای اسلامی، توسط کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و فراکسیون زنان تلاش‌هایی برای اهتمام و توجه به موضوع خانواده، زنان و جمعیت صورت گرفته است؛ اما همچنان این حوزه از نداشتن متولی مشخص برای پیگیری رنج می‌برد. حال با تشکیل چنین کمیسیونی انتظار عموم مردم شفافیت در عین عملکرد صحیح است.

کرمی در ادامه می‌گوید که اگر در کمیسیون کاری انجام شده است باید به طور شفاف آن را با مردم در میان گذاشته و اعلام کنیم تا مردم به هر حال بدانند که آنچه که به عنوان دغدغه و مطالبه بوده است ما هم به طور جدی آن را پیگیری کرده‌ایم.

البته وی از عدم شفافیت لازم در این کمیسیون هم سخن می‌گوید و بر این باور است که از آنجایی که ما جزئیات را باید به اطلاع عموم مردم برسانیم و اطلاع‌رسانی صحیح داشته باشیم ممکن است این ذهنیت برای مردم شکل گرفته باشد که کمیسیون کار چندانی نکرده است لذا خواهش ما این است که هم خواسته‌های مردم شفاف در کمیسیون مطرح کنند و هم اطلاع‌رسانی خوبی در این راستا صورت گیرد تا مردم در جریان کار قرار بگیرند.

جنجال‌آفرینی درپی تشکیل کمیسیون ویژه‌ خانواده کار را به جایی رسانده است که صدای کارشناسان این حوزه و بسیاری از نمایندگان را هم درآورده است، آنها معقتدند که کمیسیونی که قرار است برای مردم و در راستای تحکیم بنیان خانواده، گام‌های اساسی و جدی بردارد، باید با مردم روراست باشد که در همین راستا با یکی دیگر از نمایندگان مجلس به گفت‌وگو نشستیم.

به کمیسیون ویژه خانواده گلایه داریم

مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس دیگر نماینده‌ای است که نسبت به عملکرد غیرشفاف کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت انتقاد دارد.

وی معتقد است درباره کمیسیون ویژه خانواده این گلایه «غیرشفاف بودن» به اعضای کمیسیون وارد است، ما هم در سطح جامعه بسیاری از تصمیماتی که در این حوزه گرفته می‌شود مورد نقد و انتقاد قرار می‌گیریم.

نخعی بر این باور است که اخیرا درباره طرح حمایت از جوانی جمعیت که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت،‌ شبهات زیادی را به آن وارد می‌کنند و هجمه‌های مختلفی هم به آن وارد می‌شود. حال اینکه پشت پرده این هجمه‌ها چیست را کاری نداریم، اما در هر صورت حاشیه‌ها و ابهامات زیادی به دنبال دارد. 

 

این نماینده درباره علل ایجاد موج و حواشی درباره کمیسیون ویژه خانواده نیز می‌گوید: طبیعتاً بخشی از آن مربوط به مسائل سیاسی است که قطعاً از این شفاف نبودن به نوعی سوءاستفاده می‌شود. یعنی اگر شفافیت وجود داشته باشد و اعضای کمیسین در مقام پاسخگویی حاضر شوند و یا حتی قبل از اینکه طرحی رسانه‌ای و یا صحبتی مطرح می‌شود، شفاف‌سازی شود و مسائل را با جزئیات کامل برای مردم باز کنند و برای مردم توضیح دهند که با چه پشتوانه کارشناسی این تصمیمات گرفته شده -که حتما با پشتوانه کارشناسی بوده - این ابهامات به وجود نمی‌آ‌مدد.

نمی‌دانیم به مردم چه توضیحی بدهیم

وی در عین حال تاکید دارد قطعا اینطور نیست که تصمیمات سطحی گرفته شود و خیلی راحت این شبهات مطرح شود. در بسیاری از موارد از کارشناسان مختلفی دعوت شده و در کمیسیون حاضر شدند و یک بدنه پشتوانه کارشناسی وجود داشته که چنین تصمیماتی اخذ شده و باید برای مردم شفاف بیان شوند و توضیح داده شوند که با چه فرایندی و چه پتانسیل فکری و کارشناسی این تصمیمات گرفته شده است. 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس معتقد است طبیعتا اگر این اطلاع‌رسانی‌ها به موقع انجام شوند دیگر جایی برای شبهه‌پراکنی و به قول معروف زدن مجلس به بهانه‌های مختلف شکل نخواهد گرفت. 

این نماینده مجلس یازدهم گلایه‌های جدی به این کمیسیون وارد می‌کند و می‌گوید: بنده هم این گلایه را نسبت به غیرشفاف بودن کمیسیون ویژه خانواده دارم چرا که ما هم به عنوان نماینده با سئوالات بسیار زیادی مواجه می‌شویم و مدام می‌پرسند چرا فلان تصمیمات در این کمیسیون اتخاذ شده است و طبیعتا در جلسات کارشناسی کمیسیون حاضر نبودیم نمی‌توانیم به راحتی توضیح دهیم و نمی‌دانیم با چه فرایند و کار کارشناسی این تصمیمات اخذ شده است لذا بهتر است اعضای کمیسیون به طور مشخص با تعیین افرادی مشخص برای مردم به طور شفاف روشنگری کنند چرا که ما چیز پنهانی در مجلس نداریم، بنابراین صراحتاً با مردم همه موارد را در میان بگذارند تا این شبهات پیش نیاید و عده‌ای هم نخواهند از این فضای غیرشفافی که وجود دارد در جهت مطامع سیاسی خود و منافع‌شان بهره‌برداری کنند.

حال باید دید پس از این مطالبه عمومی که در شبکه‌های اجتماعی به صورت وسیعی شکل گرفته است، موضع کمیسیون در قبال این شفافیت چه خواهد بود؛ چرا که عمدتا مطالبه مردم انتشار دقیق جزئیات و مشروح مذاکرات قبل از تصمیم‌گیری‌های کلان است.

ارسال نظرات