۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۶۷۹۵۵۸

معرفی اولین بانوی مسلمان به سبک «رمان یوما»

معرفی اولین بانوی مسلمان به سبک «رمان یوما»
رمان یوما نوشته مریم راهی اثری است که برای هر مخاطب ادبیات دینی حرف‌هایی تازه ای دارد، بستر اصلی این رمان بیان فرازهایی از زندگی حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا و به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، ماه مبارک رمضان به نام امام علی علیه السلام، امام حسن مجتبی علیه السلام و حضرت خدیجه سلام الله علیها به عنوان نخستین بانویی که به اسلام ایمان آورد و ام المومنین و مادر حضرت زهرا سلام الله علیها هستند، گره خورده است.

یکی از اهداف محوری امور فرهنگی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها معرفی سیره و شخصیت بانوان برگزیده اسلامی به دختران نوجوان و جوان در جامعه اسلامی است.

از آنجایی که شخصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها در تاریخ اسلام مظلوم واقع شده و با وجود خدمات این بانوی بزرگوار به گسترش اسلام و داشتن دختری مانند حضرت فاطمه سلام الله علیها در معرفی شخصیت این بانو به زنان جامعه اسلامی کوتاهی شده است؛ بر همین اساس امور فرهنگی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها در روزهای ماه مبارک رمضان اقدام به معرفی شخصیت این بانوی بزرگوار در قالب «رمان یوما» به دختران نوجوان کرده است.

رمان یوما نوشته مریم راهی اثری است که برای هر مخاطب ادبیات دینی و با هر نوع سلیقه‌ای، حرف‌هایی جدی و تازه برای روایت دارد، بستر اصلی این رمان بیان فرازهایی از زندگی حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها است.

نویسنده موقعیت زمانی روایت خود را از ساعت ­های منتهی به ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شروع کرده و با توصیف موقعیت منزل، ذهنیت حضرت خدیجه و مردمان شهر که نمایندگانی از آن‌ها به بهانه‌هایی به منزل پیامبر صلی الله علیه وآله رفت آمد دارند، داستانی را تعریف می‌کند که بیشتر از جذابیت‌های قصه پردازانه، از منظر روایت لذت­ بخش است.

نویسنده کتاب «یوما» با وجود انتخاب یک زاویه دید غالب، به صورت متناوب نقطه نگاه پرداخت روایت را تغییر می­ دهد و در واقع چندین روایت موازی را با چند زاویه دید به ظاهر متفاوت با یکدیگر در دل داستان می‌نشاند.

او راوی سکنات و وجنات خدیجه کبری سلام الله علیها در آستانه میلاد حضرت زهراست.

نویسنده در این نقش به زیبایی هر چه تمام تر تصویری مینیاتوری و بسیار تأثیرگذار از شیفتگی بانوی بزرگ اسلام به پیامبر اکرم را تصویر کرده است.

معرفی اولین بانوی مسلمان به سبک «رمان یوما»

خلق صحنه‌هایی چون عطرآمیز شدن بدن کودکانی که پیامبر آنان را نوازش کرده و یا جملاتی که نمایانگر گفت و گوی رسول اکرم صلی الله علیه وآله با خدیجه است از درخشان‌ترین و ماندگارترین بخش‌های این رمان از این منظر است.

از سوی دیگر این داستان تصویری رئالیستی از مکه و مدینه در دوران حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله را به تصویر می‌کشد و به طور غیر مستقیم به ارزش‌گذاری‌های اجتماعی اعراب جاهلیت اشاره می‌کند؛ به روشنی و البته به دور از هرگونه بیرون ­زدگی از اسلوب داستان. جدای از این، موفقیت مهم نویسنده در ترسیم سیمای کفار در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است.

نویسنده برای این منظور با بهره‌گیری هوشمندانه و بسیار هنرمندانه از ادبیات و واژه‌ها، جان باورها و اعتقادات اعراب در دوران بعثت را در قالب دیالوگ‌هایی که نشان از توان اعراب آن دوران در بهره‌مندی از کلمات و واژگان نیز است به تصویر می‌کشد.

این هنرمندی در لفاظی‌های شخصیت‌هایی مانند ام­ جمیل به بهترین شکل ممکن خود را به تصویر کشیده و جذابیت متن را دوچندان می‌کند. از این نقطه نگاه شاید بتوان استراتژی نویسنده برای ترسیم چهره قهرمان داستانش از زبان چهره‌های منفی را. عنوان رمان یوما برگرفته از عبارتی است عربی است که کنیز حضرت خدیجه سلام الله علیها به وی اطلاق می‌کند.

این نام از سوی نویسنده چنان هوشمندانه در بخش‌هایی از متن قرار گرفته است که مخاطب پس از به پایان رساندن کتاب، ناخودآگاه به معنای آن پی برده و علت اطلاق آن به چنین بانویی را درک می‌کند.
یوما دختری زیبا و دلرباست اما نه طنّاز و عشوه گر، با اصل و نسب و بسیار ثروتمند اما نه مغرور و متکبر.
خواستگاران زیادی دارد از ثروتمندترین مردان تا قدرتمندترین مردانی که دختران زیادی آرزوی ازدواج با آن ها را دارند ولی او نه دنبال ثروت است و نه قدرت و تمام خواستگارانش را جواب کرده و منتظر خورشید بختِ خود است، نه شمع های بی فروغ.

امور فرهنگی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با قرار دادن بریده هایی از رمان یوما در کانال معصومانه با محوریت برنامه مجازی «پله های دانایی» شخصیت حضرت خدیحه سلام الله علیها را به دختران نوجوان معرفی می کنند در بریده هایی از این رمان خطاب به خوانندگان رمان بیان شده است
«من خدیجه ام، از قریش، دختر خُوَیلَد، همسر نبی خدا، محمد مصطفی و عروس آمنه و عبدالله.
زادگاهم مکه است و به آیین ابراهیم خلیل و رسول خاتم، کعبه را طواف می کنم .
ایامی داشته ام تا کنون که هر یکی نیکوتر از دیگری، اما امروز نیکو ترین آنهاست به عدد رحمت و برکت.
این خبر را من از محمدم شنیده ام و تا این لحظه کسی جز ما دو تن از آن آگاه نیست.
ـ باورم کن عزیزتی!… بالله، من از سوی آسمان مامورم»

علاقه‌مندان برای مطالعه بخش‌های این رمان و آشنایی با برنامه‌های معارفی و فرهنگی امور فرهنگی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها می‌توانند به کانال معصومانه در ایتا به آدرس @masumaneh مراجعه کنند.

ارسال نظرات