۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۷۹۵۹۱

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۳۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۲/۱۳

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم 936 هزار تومان، قیمت دلار 22 هزار و 200 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 9 میلیون و 510 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 9 میلیون و 400 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 200 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 200 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم 936 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 250 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 55 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 22 هزار و 200 تومان، قیمت یورو 26 هزار و 700 تومان و درهم امارات  6 هزار و  130 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 21 هزار و 802 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 21 هزار و 370 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 26 هزار و 613 تومان و قیمت خرید یورو نیز 26 هزار و 86 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۲/۱۳

در حالی که موج دوم مرگبار شیوع کرونا در هند سبب کاهش تقاضا برای نفت در این کشور شده و خوش بینی ها نسبت به ترمیم تقاضا در کشورهای توسعه یافته و چین را کمرنگ ساخته است، قیمت نفت روز دوشنبه شاهد کاهش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 15 سنت معادل 0.2 درصد کاهش به 66 دلار و61 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز با 10 سنت معادل 0.10 درصد افت به 63 دلار و 48 سنت رسید.

محدودیت های گسترده در هند برای مقابله با گسترش کرونا سبب شده تا فروش سوخت در سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان در ماه آوریل کاهش یابد.

ای کی سینگ، رئیس بخش بازاریابی شرکت بهارات پترولیوم هند گفت: «تقاضای کلی برای مصرف سوخت در ماه آوریل حدود 7 درصد نسبت به آوریل 2019 یعنی قبل از بحران کرونا کاهش نشان می دهد.» وی افزود، تقاضا در هند در ماه آوریل به سطح قبل از شیوع کرونا نزدیک شده بود.

تحلیلگران انتظار دارند تقاضا در هند برای مصرف سوخت در بخش حمل و نقل در ماه می شاهد افت بیشتری باشد.

تحلیلگران موسسه آی ان جی در یادداشتی نوشتند: «با توجه به اینکه به نظر می رسد هنوز وضعیت کرونا در هند به نقطه اوج خود نرسیده است، ما انتظار داریم شاهد کاهش بیشتر تقاضا برای سوخت در ماه می باشیم.»

در عین حال نتایج نظرسنجی رویترز نشان می دهد که افزایش شمار واکسینه شدگان در کشورهای جهان احتمالا سبب افزایش تقاضا برای مصرف سوخت به ویژه در اوج فصل سفرهای تابستانی در سه ماهه سوم سال خواهد شد. همین مسئله سبب شده تا تحلیلگران انتظار داشته باشند قیمت نفت برنت رای پنجمین ماه متوالی نیز افزایش یابد.

 

شاخص بورس ۱۳ هزار واحد دیگر افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 2 میلیارد و 358میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر یک هزار و 907میلیارد تومان در بیش از 216هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 13هزار و 590واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 167هزار و 72واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران و شد و در مقابل شرکت‌های بانک پاسارگاد، بانک ملت و داروپخش با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 3535واحد، کل (هم‌وزن) 1466واحد، قیمت (هم‌وزن) 954واحد، آزاد شناور 15241واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 11170و 23261 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 668میلیون ورقه به‌ارزش 10هزار و 88میلیارد تومان در 52هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 52واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 417واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، سنگ آهن گهر زمین و فولاد هرمزگان جنوب شد و در مقابل شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، پتروشیمی تندگویان و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

تحویل مشروط واحدهای طرح ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی در ادامه راجع به مسکن مهر گفت: در دولت نهم و دهم طرح جامع مسکن وزارت راه و شهرسازی تعریف شد و در قالب این طرح 2میلیون و 200هزار واحد تعریف شد در دولت‌های قبلی 760 هزار واحد تحویل داده شد هم‌اکنون کم‌تر از 30 هزار واحد باقی مانده است و پرونده مسکن مهر تا پایان دولت بسته خواهد شد.

اسلامی اظهار کرد: در طرح ملی مسکن 530 هزار واحد در سراسر کشور در حال ساخت است و بخش‌هایی از آن زودهنگام به متقاضیان تحویل داده خواهد شد اما به این شرط است که متقاضیان آورده خود را به‌موقع واریز کنند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات