۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۶۷۹۶۷۰

کاربست فناوری بلاکچین برای جلوگیری از تقلب در انتخابات

کاربست فناوری بلاکچین برای جلوگیری از تقلب در انتخابات
لاکچین در ابتدایی‌ترین شکل خود، یک دفتر کل دیجیتال است، با این حال، یکی از بزرگترین مشکلاتی که سیستم غیرمتمرکز بلاکچین می‌تواند حل کند، تقلب رأی‌‏دهندگان است.

به گزارش سرویس فرهنگی واجتماعی خبرگزاری رسا و به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، بلاکچین به عنوان یک فناوری، به سرعت بی‌‏رقیب می‌شود. اگرچه که مدت‏هاست اینترنت با سایر برنامه‌‏های نظیر به نظیر برای اشتراک فایل، پخش موسیقی و موارد دیگر آشنا است، این ایده که این نوع شبکه‏‌ها می‏‌توانند امنیت و منابع خود را تأمین کنند، تنها از سال 2008 وجود داشته است. در دهه گذشته و در آغاز کار، بلاکچین بیشتر با موفقیت فناوری ایجاد شده توسط آن یعنی بیت‏کوین مرتبط بوده است.
در چند سال اخیر بلاکچین، سریعاً بدل به یک ستاره شده است. با ظهور این ارز رمزنگاری شده مطلوب جهانی، آگاهی از فناوری مرموز و منحصر‌به‌فرد پشتیبان آن نیز افزایش یافت. توسعه‌‏دهندگانی که ارزش بلاکچین را تشخیص داده‏‌اند، اکنون در رقابت برای ایجاد کاربردهای جدید آن و به تولید رساندن ایده‌های خود هستند.

بسیاری دریافتند که ارزش اصلی بلاکچین در توانایی آن در بهبود سیستم‌های قدیمی است. از آنجایی که بیت‏کوین یک راه‏ حل پردازش و پرداخت بانکی ایمن‌‏تر و شفاف‌‏تر از راه‏ حل‌‏های موجود را ارائه داده بود، ناظران کسب‌وکار از همان ابتدا متوجه این فناوری شدند. در سال‏‌های اخیر، همان افراد برای ایجاد تحول عمیق و گسترده در صنایع‏، از جمله ذخیره‌‏سازی ابری، قراردادهای هوشمند، سرمایه‌‏گذاری گسترده و حتی مراقبت‌‏های بهداشتی، از بلاکچین استفاده کرده‏‌اند. با این حال، یکی از بزرگترین مشکلاتی که سیستم غیرمتمرکز بلاکچین می‌تواند حل کند، تقلب رأی‌‏دهندگان است.

کاربست فناوری بلاکچین برای جلوگیری از تقلب در انتخابات

خدمات بلاکچین به رأی‏‌دهندگان

بلاکچین در ابتدایی‌ترین شکل خود، یک دفتر کل دیجیتال است. این فناوری قدرت خود را از همتایان یا گره‌های موجود در شبکه خود برای تأیید، پردازش و ضبط کلیه تراکنش‌‏های موجود در سیستم می‌گیرد. این دفتر کل هرگز ذخیره نمی شود، بلکه در "زنجیره‏ای" قرار دارد که هم‌زمان توسط میلیون‌‏ها گره پشتیبانی می‏‌شود. به لطف رمزگذاری و تمرکززدایی، پایگاه داده معاملات بلاکچین فسادناپذیر است و هر سابقه به راحتی قابل تأیید است. این شبکه را نمی‌توان زیر سلطه یا تحت تأثیر یک حزب قرار داد زیرا در یک مکان مشخص وجود ندارد.

نه تنها معاملات مالی، بلکه هر نوع انتقال داده‏ای می‏تواند با بلاکچین کار کند. این نوع زیرساخت سیستم برای رأی‏‌گیری بسیار مفید است زیرا رأی قطعه کوچکی از داده‌‏های با ارزش است. سیستم‏‌های رأی‏‌گیری مدرن، از روی ناچاری، عمدتاً در قرن گذشته گیر کرده‏‌اند و کسانی که می‏‌خواهند رأی دهند باید خانه‌‏های خود را ترک کنند و برگه‌‏های رأی را به مقامات محلی تحویل دهند. چرا این روند را آنلاین نمی‌‏کنیم؟ برخی تلاش‌ها صورت گرفته است، اما همچنان اعتماد به نتایج به دلیل وجود خلأهای زیاد امنیتی دشوار است.

بلاکچین می‌تواند بسیاری از مشکلات مشاهده‌ شده در این تلاش‏‌های اولیه رأی‏‌گیری آنلاین را حل کند. یک اپلیکیشن رأی‏‌گیری مبتنی بر بلاکچین دغدغه امنیت ناشی از اتصال به اینترنت را ندارد، زیرا هر هکری که به ترمینال دسترسی داشته باشد، قادر به تأثیر بر سایر گره‌ها نخواهد بود. رأی‏‌دهندگان می‏‌توانند بدون افشای هویت یا ترجیحات سیاسی خود برای عموم مردم رأی دهند. مسئولان می‌توانند با اطمینان کامل آرا را بشمارند، زیرا می‌‏دانند که هر شناسه را می‏‌توان به یک رأی نسبت داد، هیچ جعلی امکان ندارد و دستکاری غیرممکن است.

کاربست فناوری بلاکچین برای جلوگیری از تقلب در انتخابات


انتقال انتخابات به قرن بیست و یکم

در حال حاضر شرکت‏‌هایی هستند که برای استفاده از بلاکچین در فرایند رأی‌‏گیری تلاش می‏‌کنند. یکی از این شرکت‌‏ها «Horizon State» است، که راه‌‏حل منحصر به فردی را برای پاسخ به این سؤال تولید کرده است:

«اگر دموکراسی با فناوری امروز طراحی می‏شد، به چه شکلی در می‏‌آمد؟»

این شرکت ادعا می‏‌کند که اولین محصول خودش، پاسخ به این سؤال است.

«صندوق رأی دیجیتال امن هورایزن»، یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه و هوشمند برای مشکلات موجود در رویه‌‏های رأی‏‌گیری امروز است. شرکت‏‌کنندگان با استفاده از دیسیشن توکن رأی خود را از طریق تلفن همراه یا رایانه شخصی به صندوق می‏‌اندازند، سپس به یک بلاکچین تغییرناپذیر وارد می‌‏شوند که برای تأیید قابل اطمینان نتیجه انتخابات به کار می‏‌رود. بدین ترتیب هیچ‏‌گونه دستکاری، خطای در حفظ آرا یا اعمال نفوذی به وجود نمی‏‌آید. این سیستم برای تصمیم‏‌گیری در محیطی که منابع و اختیارات مشترک دارند، مفید خواهد بود و همچنین مشارکت را تشویق می‌کند.

با وجود اینکه در سال‌‏های اخیر شرکت در رأی‌‏گیری از اهمیت بیشتری برخوردار شده است، بی‏‌علاقگی رأی‏‌دهندگان باعث شده است که تعداد افرادی که در رأی‌‏گیری شرکت می‏‌کنند کاهش یابد. این تعداد با ارائه روشی غیر قابل تردید و آسان برای رأی دادن از طریق تلفن یا رایانه شخصی، احتمالاً افزایش خواهد یافت. حتی دولت‏‌ها نیز دلیلی برای تغییر وضعیت موجود دارند: در حال حاضر و با در نظر گرفتن همه عوامل، یک رأی واحد بین 7 تا 25 دلار هزینه دارد. یک محصول بلاکچین این‌چنینی فقط 0.5 دلار برای هر رأی هزینه دارد.

گفته جیمی اسکلا، بنیان‌گذار «Horizon State»، در مورد این موضوع قابل توجه به نظر می‌رسد:

«دموکراسی فرصتی است برای شرکت در فرایندهای تصمیم‏‌گیری که مربوط به موضوعات مشترکی است که بر ما تأثیر می‏‌گذارد. دموکراسی عبارت است از دستیابی به اتفاق‌نظر در مورد چگونگی استفاده بهینه از منابع مشترک برای دستیابی به بهترین نتایج برای شرکا، فرزندان، همکاران، کارمندان و همشهریان. در جایی که منابع مشترکی در محیط همکاری وجود داشته باشد، هیچ سؤالی باقی نمی‌‏ماند: به ابزارها و فرایندهای تصمیم‌‏گیری مشترک بهتری نیاز است.»

انتخابات مبتنی بر بلاکچین در دنیای واقعی در حال آزمایش است. در نوامبر 2018، حزب دموکرات تایلند، قدیمی‌‏ترین حزب سیاسی تایلند، انتخابات مقدماتی را برای انتخاب رهبر حزب جدید خود با استفاده از «ZCoin» برگزار کرده، که اولین انتخابات سیاسی گسترده‏‌ای است که با استفاده از فناوری بلاکچین انجام شده است. این رأی‌‏گیری در مجموع با 127،479 رأی از سراسر تایلند به پایان رسید.

کاربست فناوری بلاکچین برای جلوگیری از تقلب در انتخابات


یک دموکراسی حقیقی

بلاکچین در حال هموارکردنِ مسیر برای یک دموکراسی مستقیم است که در آن مردم می توانند مستقیماً در مورد سیاست‌‏ها تصمیم بگیرند، نه اینکه به نمایندگان اعتماد کنند تا این کار را برای آن‌ها انجام دهند. البته ممکن است برای ایجاد چنین سیستم شفافی، قوانین یک انتخابات سیاسی تغییر کند. بلاکچین همچنین برای اطلاع‏‌رسانی تصمیمات تجاری، هدایت جلسات عمومی، نظرسنجی، سرشماری و موارد دیگر نیز ایده‌‏آل به نظر می‏‌رسد.
موارد استفاده برای نرم‌افزار رأی‏‌گیری بلاکچین بسیار متنوع است. توانایی آن در تعامل و مدیریت یک حوزه انتخاباتی برای آینده جامعه، نه تنها برای ارائه یک نتیجه شفاف بلکه برای تشویق همه مردم به مشارکت در جوامع خود، بسیار مهم است. در حال حاضر، این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی است، اما در کنار رأی‌‏دهندگان جوان بالغ می‌شود و روزی به آن‌ها کمک خواهد کرد؛ و به نظر می‌رسد بخشی اساسی از آینده جمعی ما باشد.

ارسال نظرات