۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۷۹۶۹۱

چگونه بفهمیم اعمالمان درست است؟

چگونه بفهمیم اعمالمان درست است؟
حجت‌الاسلام قاسمیان گفت: نماز شاخص است و اگر کسی خواست ببیند مسیری که می‌رود درست یا غلط و رابطه‌اش درست یا غلط است، باید نمازش را بررسی کند که اگر با آن کار و رابطه،‌ نمازش خراب شد، نشان دهنده غلط بودن است.

به گزارش خبرگزاری رسا، ویژه‌برنامه هلال به مناسبت ماه رمضان در قالب سخنرانی‌های کوتاه به صورت روزانه در خروجی‌های خبرگزاری فارس برای مخاطبان منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، سخنران مذهبی در فصل چهارم این برنامه با موضوع «دعا و بندگی» به سخنرانی می‌پردازد که در قسمت بیست‌ودوم با اشاره به بخش دیگری از آخرین وصیت‌نامه امیرالمومنین(ع) به امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام اظهار داشت: ایشان می‌فرمایند: «اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ؛ خدا را خدا را درباره قرآن، نیاید که دیگران در عمل به آن از شما پیشى جویند» هوای قرآن را داشته باشید تا کسی از شما در عمل به آن، سبقت نگیرد.

وی افزود: ما متاسفانه قرآن را تنها برای مراسم ختم و سر گرفتن در شب‌های قدر نگه داشته‌ایم. قرآن مبنای زندگی و مبنای معرفتی و محل انس ماست. قرآن از جانب رسول اکرم این شکایت را مطرح می‌کند که قالَ الرَّسولُ یا رَبِّ إِنَّ قَومِی اتَّخَذوا هٰذَا القُرآنَ مَهجورًا یعنی قوم من قرآن را مهجور گرفته‌اند. قرآن را گاهی می‌خوانند، اما عمل نمی‌کنند و معرفتش را نمی‌فهمند.

قاسمیان با اشاره به اینکه جاهایی که باید حرمت قرآن را نگه‌دارند، گونه‌ای کار می‌کنند که قرآن مهجور می‌شود، تصریح کرد: در خانه ما همواره دو، سه کتاب قرآن است، اما به آن عمل نمی‌کنیم. در روایت داریم زمانی که فتنه‌ها سراغ انسان می‌آید، سراغ قرآن بروید. قرآن شناسنامه بسیاری از امور زندگی ماست. ماه رمضان را ما به روزه می‌شناسیم، اما قرآن در تعریف آن می‌فرماید: شناسنامه ماه رمضان، قرآن است.

این سخنران مذهبی ادامه داد: «اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ؛ خدا را خدا را درباره نماز، که نماز عمود دین شماست» در روایت داریم که نماز انسان را از فحشا و منکر حفظ می‌کند. نماز یک فریضه جامع است. بزرگان می‌فرمایند خیلی اوقات با حسد، حرص و کبر می‌توان کم کم مقابله کرد، اما با همه آن‌ها می‌توان یکجا با نماز مقابله کرد. 

وی با اشاره به اینکه اگر فرزندانتان نماز می‌خوانند، نگران آن‌ها نباشید، گفت: فردی نزد پیامبر آمد و شکایت فرزندش را کرد که لاابالی شده است. حضرت فرمودند: نماز می‌خواند، گفت بله. حضرت فرمودند نگران نباش که این نماز روزی جلوی او را خواهد گرفت. نماز، شاخص است و اگر کسی خواست ببیند مسیری که می‌رود درست یا غلط، رابطه‌اش درست یا غلط و ... است، باید نمازش را بررسی کند که اگر با آن کار و رابطه،‌ نمازش خراب شد، نشان دهنده غلط بودن است.

قاسمیان ادامه داد: حضرت در ادامه فرمودند: «اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا؛ خدا را خدا را درباره خانه پروردگارتان، تا وقتى هستید، آنجا را خالى مگذارید، که اگر خالى گذاشته شود از کیفر حق مهلت نیابید.»

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات