۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۴
کد خبر: ۶۷۹۷۱۶
بسته انتخاباتی رسا؛

رئیسی بیاید اصلاح طلبان شانسی ندارند/آب پاکی شورای وحدت بردست لاریجانی+فایل

رئیسی بیاید اصلاح طلبان شانسی ندارند/آب پاکی شورای وحدت بردست لاریجانی+فایل
در این بسته اخباری شامل دعوت محمد از داوطلبان برای رقابتی صمیمانه، گمانه زنی هایی در مورد رئیسی و انتقادات از نهاد اجماع‌ساز اصلاح طلبان را تقدیم مخاطبان می کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان دوره ای خبرگان و مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر، 28 خردادماه سال جاری برگزار می شود.

هم اکنون کمتر از 2ماه دیگر تا انتخابات باقی مانده است و هر روز که می گذرد تب و تاب اخبار انتخاباتی در رسانه ها شدت می یابد.

در این بسته انتخاباتی، اخباری شامل گمانه زنی هایی درباره حضور آیت الله رئیسی در انتخابات، انتقادات از نهاد اجماع‌ساز اصلاح طلبان، کاهش احتمال نامزدی علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰، هشدارها و بیم های کارگزارانی ها در خصوص تبعات کاندیداتوری تاج زاده و دعوت سردار محمد از داوطلبان ریاست‌جمهوری برای رقابتی صمیمانه و برادرانه را تقدیم خوانندگان گرامی می کنیم.

اگر رئیسی بیاید اصلاح طلبان شانسی ندارند/دعوت سعید محمد برای رقابتی صمیمانه

اگر آقای رئیسی بیاید اصلاح طلبان شانسی ندارند

«محمدعلی وکیلی» نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فهرست ۱۴ نفره منتشر شده گزینه‌های اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: «کار اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات بسیار سخت است و برخی از این اسامی درون فهرست هم احتمالا تایید صلاحیت نخواهند شد».

وکیلی گفت: «افرادی هم که امکان تایید صلاحیت دارند نظیر آقای جهانگیری، شریعتمداری و عارف باید دید که سبد رایی خواهند داشت یا نه... معتقدم که اگر آیت الله رئیسی وارد انتخابات شود هیچ کدام از این افراد شانس رای ندارند، اما اگر حضور نیابد افرادی نظیر شریعتمداری به سبب پایگاه رایی که در جامعه کارگری دارند شاید قدرت هم آوردی مردم را داشته باشند».

خبرگزاری تسنیم نیز در مطلبی نوشت: منوچهرمتکی سخنگوی شورای وحدت در گفتگویی با بیان اینکه گزینه قطعی این شورا برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو حجت الاسلام رئیسی است، گفت: «ما در شورای وحدت به این جمع بندی رسیده ایم که آقای رئیسی کاندیدای اصلح ریاست جمهوری هستند و امیدواریم به زودی از زبان خود وی اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بشنویم و شاهد ثبت نام او باشیم».

متکی در ادامه گفت: «با آغاز فعالیت های سیاسی تشکیلاتی شورای وحدت در کلیپ ها وبیانیه های خود القا نمودند که کاندیدای این شورا آقای لاریجانی است. اینک برای آخرین بار ضمن تکذیب این دروغ بزرگ و باحفظ احترام آقای لاریجانی اعلام می دارد وی تحت هیچ شرایطی نامزد شورای وحدت برای انتخابات ریاست جمهوری نیست».

رجایی: تاجزاده نباید جدی گرفته شود

«غلامعلی رجایی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مشاور مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه با شماره روز دوشنبه- ۱۳ اردیبهشت- روزنامه شرق گفت: «این را که اصلاح‌طلبان روی آقای تاجزاده اجماع کنند، منتفی می‌دانم برای اینکه اولا ایشان باید ازسوی یک حزب معرفی می‌شد و بعد درصدی طبق قوانین نهاد اجماع‌ساز به خودش اختصاص می‌داد، بعد در گزینه‌های نهایی رأی‌گیری می‌شد؛ اما تاکنون هیچ‌کدام از این مراحل طی نشده و ایشان یکباره اعلام نامزدی کرده که از یک چهره سیاسی بعید است و من فکر می‌کنم این نامزدی جدی نیست و نباید جدی گرفته شود».

«ناسا» شورای اجماع نیست بلکه شورای اختلاف است / پدرخوانده‌ها میخواهند نامزدهای فاقد صلاحیت را به جریان اصلاحات تحمیل کنند

«محمد زارع فومنی» دبیرکل حزب مردمی اصلاحات و کاندیدای احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: «بنده ساز و کار نهاد اجماع‌ساز را به این شکل قبول ندارم چرا که آنها شورای نگهبان دومی شکل داده اند و افراد با صلاحیت را محروم و افرادی که خودشان می خواهند را مطرح می کنند».

فومنی در ادامه گفت: «این شورا شورای اجماع نیست بلکه شورای اختلاف است و می خواهند نامزد خود را به جریان بزرگ اصلاحات تحمیل کنند و ما اصلاح طلبان چنین اجازه ای به آنها نخواهیم داد که برای دیگران تصمیم بگیرند و تا آخر در صحنه خواهیم ماند و واقعیت ها را به مردم خواهیم گفت».

رئیسی بیاید اصلاح طلبان شانسی ندارند / آب پاکی شورای وحدت روی دست لاریجانی

آب پاکی شورای وحدت روی دست لاریجانی

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با تاکید مجدد بر انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای این مجموعه برای انتخابات ریاست جمهوری، هرگونه حمایت از لاریجانی توسط شورای وحدت را منتفی دانست و گفت: برای آخرین بار ضمن تکذیب این دروغ بزرگ و با حفظ احترام آقای لاریجانی اعلام می دارد ایشان تحت هیچ شرایطی نامزد شورای وحدت برای انتخابات ریاست جمهوری نیست.منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با بیان اینکه گزینه قطعی شورای وحدت جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای رییسی است، افزود: ما در شورای وحدت به این جمع بندی رسیده‌ایم که آقای رییسی کاندیدای اصلح ریاست جمهوری هستند و امیدواریم به زودی از زبان خود ایشان اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بشنویم و شاهد ثبت نام ایشان باشیم.وی در ادامه با اشاره به "خط تخریبی و تبلیغاتی برخی از افراد و گروه‌های خاص که اخبار کذب را در رسانه ها و کانال های خبری بازنشر می کنند"، گفت: با آغاز فعالیت های سیاسی تشکیلاتی شورای وحدت در کلیپ ها و بیانیه های خود القا نمودند که کاندیدای این شورا آقای لاریجانی است.

حمایت کارگزاران از لاریجانی شایعه است

کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به بررسی شرایط جهانگیری برای کاندیداتوری از سوی این حزب گفت: فعلاً حمایت کارگزاران از لاریجانی شایعه است، اما ممکن است شرایط جوری پیش برود که از وی حمایت شود.

کاهش احتمال نامزدی علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰

تسنیم نوشت: پیشتر از علی لاریجانی به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نام برده می‌شد و بعضی از چهره‌های اصلاح‌طلب از احتمال حمایت از او در انتخابات سخن می‌گفتند، ضمن آنکه این گمانه‌زنی مطرح می‌شد که شاید شورای وحدت طیف راست سنتی در اصولگرایان هم در شرایطی از او حمایت کند.

با وجود این، برخی منابع می‌گویند که اسحاق جهانگیری به‌احتمال زیاد به گزینه اصلی اصلاح‌طلبان تبدیل خواهد شد و شورای وحدت طیف راست سنتی هم اعلام کرده است که گزینه اصلی آنها آیت‌الله رییسی است و نه علی لاریجانی.

بر این اساس منابع خبری می‌گویند که احتمال ثبت‌نام علی لاریجانی کاهش یافته است و به‌احتمال زیاد او در زمان حاضر در این انتخابات نامزد نخواهد شد؛ البته تاکنون خود آقای علی لاریجانی اظهارنظری درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری نداشته است.

خیز اصلاح‌طلبان برای معرفی جهانگیری به‌عنوان نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری

روز گذشته فهرست افرادی که توسط حداقل 10 عضو مجمع ملی جبهه‌ اصلاحات ایران برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری  پیشنهاد شده‌اند، مشخص شد که در این میان جواد ظریف با 37 پیشنهاد، اسحاق جهانگیری با 35 پیشنهاد، مصطفی تاج‌زاده با 32 پیشنهاد، مسعود پزشکیان با 25 پیشنهاد و محمدرضا عارف با 21 پیشنهاد در رأس قرار داشتند.

اگر رئیسی بیاید اصلاح طلبان شانسی ندارند/دعوت سعید محمد برای رقابتی صمیمانه

مصباحی‌مقدم: اولویت جامعه روحانیت در انتخابات آیت‌الله رئیسی است/ از لاریجانی حمایت نمی‌کنیم

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: اولویت این جامعه و دبیرکل آن (حجت‌الاسلام پورمحمدی) در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، آیت‌الله رئیسی است و از آقای لاریجانی حمایت نخواهیم کرد.

مطهری: ظریف و لاریجانی مرد برخی میدان‌ها نیست

علی مطهری در مصاحبه ای گفته است: مزیت‌هایی در من وجود دارد که در این افراد(ظریف و لاریجانی) وجود ندارد. در حوزه‌هایی بنده وارد شده‌ام که اینها وارد نمی‌شوند. لذا این احتمال وجود دارد که بنده رأی بیشتری داشته باشم. اینها مرد برخی میدان‌ها نیستند. البته باید به نظرسنجی‌ها نگاه کرد و دید در نهایت و در روزهای آخر رأی با چه کسی است.مزیت‌هایی نسبت به ظریف و لاریجانی دارم لذا احتمال دارد رای بیشتری نسبت به آنها داشته باشم گفت: ظریف و لاریجانی مرد برخی میدان‌ها نیستند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری هستم/ همه به نفع یک نفر کنار می‌رویم

محمود صادقی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم ضمن تایید اینکه داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد، گفت: برنامه‌ام را به جبهه اصلاحات ارائه خواهم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که شما در انتخابات یازدهمین دوره مجلس ردصلاحیت شدید، آیا ممکن است در این انتخابات نیز صلاحیت‌تان تایید نشود؟ عنوان کرد: با خداست!

صادقی در خصوص ارتباط خود با دیگر افراد پیشنهاد شده در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان هم اظهار داشت: همه افراد عضو یک مجموعه هستند و تعاملاتی با یکدیگر دارند.

وی در پاسخ به این سوال هم که اگر تایید صلاحیت بشوید و چند کاندیدای اصلاح‌طلب در صحنه حضور داشته باشند، برنامه‌تان چه خواهد بود؟ گفت: ما تابع تصمیم جمعی هستیم. کاندیدای نهایی از طریق جبهه اصلاحات معرفی خواهد و دیگر کاندیداها به نفع کاندیدای واحد کناره‌گیری خواهند کرد.

اگر رئیسی بیاید اصلاح طلبان شانسی ندارند/دعوت سعید محمد برای رقابتی صمیمانه

دعوت سردارمحمد از داوطلبان ریاست‌جمهوری برای رقابتی صمیمانه و برادرانه

سعید محمد داوطلب ریاست جمهوری در نامه‌ای نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را دعوت کرد که تا بنای رقابت‌های انتخاباتی را نه دعوا و مناقشه و مجادله، بلکه صمیمیت و صداقت و برادریِ مخلصانه قرار دهند.

در بخشی از این نامه آمده است: اول خودم و سپس برادرانم را که قصد نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دارند دعوت می‌کنم تا بنای رقابت‌های انتخاباتی را نه دعوا و مناقشه و مجادله، بلکه صمیمیت و صداقت و برادریِ مخلصانه قرار دهیم.

مهمتر از روز انتخابات، فردای انتخابات است که باید با توکل بر خدای متعال، دست در دست هم، همگام و همدل در راستای اعتلای نام ایران عزیزمان در یک سنگر و تحت اراده و هدایتِ رهبر انقلاب و متکی و دلگرم به حضور و پشتیبانی مردم عزیز در مقابل همه خباثت ها، رذالت‌ها و دشمنی‌های دشمنان اسلام و ایران خصوصاً آمریکای جهانخوار و رژیم غاصب صهیونیستی مقاومت و ایستادگی کرده و برای ادای این امانت بزرگ و رساندن این کشتی توفان‌زده به ساحل امنِ ایمان و آرامش تلاش و مجاهدت کنیم.

بی‌تردید چنین تفکر و اعتقادی می‌تواند زمینه‌ساز وقوع رقابتی سالم و جذاب و مومنانه شده و در نتیجه ایجاد نشاط فراگیر و عمومی و همچنین مشارکت حداکثری و مسئولانه مردم عزیز و بزرگوارمان در این سرزمین کهن در انتخابات ۱۴۰۰ محقق سازد.

مصطفی تاجزاده: زمانی که میگوییم باید برگردیم به مردم، فقط حکومت نیست؛ اصلاح طلبان هم باید به مردم برگردند و تصمیمی که برخلاف بدنه است را نگیرند

تشکل ها و افکار عمومی باید انقدر قوی باشند تا اگر مردم خواستند رییس جمهور از کار برکنار شود، بتوانند.

البته سیاستمداران هم اگر استعفا در دستور کارشان نباشد آدم بی هویتی میشود که میتوان به هر سمتی او را چرخاند.

قشرهای وسیعی از مردم بی اعتماد شدند اما اعتماد مردم از بین نرفته است و نباید مردم را یک‌دست دید.

رفتار اصلاح طلبان نباید به گونه‌ای باشد که مردم را نسبت به خودشان یا دیگر گروه ها بی اعتماد کنند چرا که آسیبش را همه میبینیم.

نظام هم نباید فقط زمان انتخابات مردم را ببیند.

میتوانستیم در فرصت مناسب بعضی کارها را بکنیم تا جامعه دچار چنین تحریم های سختی نشود؛ مثلا این چنین قاطع نگوییم که مذاکره نمی کنیم.

اگر رئیسی بیاید اصلاح طلبان شانسی ندارند/دعوت سعید محمد برای رقابتی صمیمانه

هشدارها و بیم های کارگزارانی ها در خصوص تبعات کاندیداتوری تاج زاده

بررسی ها نشان می دهد که لایه هایی از اصلاح طلبان به ویژه کارگزارانی ضمن مخالفت شدید با کاندیداتوری مصطفی تاج زاده در انتخابات ریاست جمهوری 1400 چند محور را مورد تاکید قرار داده و ضمن ابراز نگرانی هشدارهایی را خطاب به تصمیم سازان این جریان طرح و بیان کرده ند.

 به گزارش «هاتف»، شنیده می شود که محورهای انتقادی کارگزارانی ها در خصوص کاندیداتوری تاج زاده عبارت است از:

با توجه به اینکه تاج زاده مواضعی منتقد نسبت به قانون اساسی دارد، کاندیداتوری وی عملا در تضاد با انتخابات مورد تاکید قانون اساسی است و از سوی دیگر بر خلاف راهبردهای کلان جبهه اصلاحات مبنی بر قانون گرایی است.

تاج زاده و حامیان وی اعتقاد به کنش های جنبشی دارند که این مساله باعث باز شدن چتر امنیتی بر روی جبهه اصلاحات خواهد شد.

تاج زاده بنای بر تولید هیجان رادیکال در عرصه انتخابات می شود که می تواند به تولید هیجان سیاسی و حتی کوری شود که قابل مدیریت نخواهد بود.

بالا بردن سقف مطالبات از سوی تاج زاده با توجه به مدل رفتاری نظام نشان می دهد که رویه وی منجر به نتیجه خاصی نخواهد شد.

تاج زاده تاکنون مطلبی در خصوص کنش و رفتار خود پس از ردصلاحیت مطرح نکرده وی یا انتخابات به سمت کاندیدای جبهه اصلاحات متمایل خواهد شد و یا اینکه انتخابات را تحریم خواهد کرد. اگر وی به نتیجه اول قرار است برسد، پس چرا کنشی فردی را دنبال می کند و اگر قرار است انتخابات را تحریم کند چرا باید جزو گزینه های قابل بررسی در نهاد اجماع ساز باشد.

تمایل آرام اصلاح طلبان به لاریجانی/ عباس عبدی: اصلاح طلبان می توانند حتی به کاندیدای اصولگرایی که او را کم خطر می دانند رای بدهند

بررسی ها نشان می دهد که تمایلات و گرایش هایی در جریان اصلاحات به منظور رسیدن به گزینه ای غیراصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری در حال فعال شدن است.

به گزارش «هاتف»، گرچه تا پیش از این افرادی همچون بهزاد نبوی و لایه هایی از حزب کارگزاران تمایل خود را به علی لاریجانی نشان داده اند، اما طرح موضوعاتی مبنی بر تقدم یافتن «برنامه ها و راهبردها» بر معرفی «نامزد صِرف» بیانگر آن است که اصلاح طلبان به انتخاب گزینه ای غیراصلاح طلب همچون علی لاریجانی نیز فکر می کنند، به عبارتی کسی که بتواند اهداف و برنامه های اصلاح طلبان را محقق سازد.

تصریح افرادی همچون عباس عبدی مبنی بر اینکه «اصلاح طلبان می توانند حتی به کاندیدای اصولگرایی که او را کم خطر می دانند رای بدهند»، در همین چارچوب قابل تفسیر است.

هرگونه آماردهی از نتایج بررسی صلاحیت‌ها خلاف قانون است

کاظمی، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا با اشاره به نشست رئیس مجلس با وزیر کشور درباره بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی شوراها:

این اعتراض‌ها طبیعی است؛ با توجه به فرصت بررسی صلاحیت‌ها و اعتراضات در هیئت‌های عالی استان‌ها، این جلسه برای هماهنگی بیشتر تشکیل شد.

رسیدگی هیئت‌های اجرایی به صلاحیت‌ها تمام شده و هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها هم بررسی خود را انجام داده‌اند، وزیر کشور از رئیس مجلس درخواست می‌کند هم گزارشی از عملکردها دهند و هم درباره صلاحیت‌ها گفت‌وگویی داشته باشند.

تا ۲۲ اردیبهشت فرصت اعتراض به بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های عالی استانی است.

ما به عنوان هیئت مرکزی نظارت گفته‌ایم تا زمانی که هیئت نظارت بررسی نکند و نظرش را اعلام نکرده باشد، هرگونه آماردهی از نتایج بررسی صلاحیت‌ها خلاف قانون است.

وقتی نتایج هنوز رسماً به کاندیدا اعلام نشده و آنها منتظر اظهار نظر هیئت نظارت درباره رسیدگی به صلاحیت‌ها بودند، چطور آمار می‌دهند؟

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰: اصلاح‌طلبان یک شورای نگهبان جدید ساخته اند

یک داوطلب ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: نهاد اجماع ساز می‌خواهد قبل از ثبت نام گزینه خود را ممیزی کند ما با این ایده موافق نیستیم.

«محسن رهامی»، یک داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، در رابطه با اظهارات اخیر خود در مورد اینکه او را به عنوان کاندیدای جبهه اصلاحات معرفی نکنند، توضیح داد: تلاش من این است که در این مرحله حد امکان سایر آرا را هم جذب کنم و نیروهایی که لزوما حزبی و تشکیلاتی نیستند و به شکل فراجناحی و ملی به انتخابات نگاه می کنند جذب شوند.او افزود: تلاش من این است که دولت فراجناحی باشد. در این شکل می توان از همه نیروها استفاده کرد؛ چهل سال نگاه جناحی باعث شده نیروهای متخصص و توانمند که در قالب این احزاب و تشکل ها قرار نمی گرفتند از دایره خدمت بیرون بمانند و به کار گرفته نشوند. دولت ها در کابینه خود با رویکردی جناحی و محفلی نگاه کرده اند.

حقیقت‌پور: استراتژی تحیر رئیسی جواب داده؛ همه حیرانیم

منصور حقیقت پور در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی گفت: آقای رئیسی مولفه اصلی انتخابات شده است. آمدن آقای رئیسی موجب می شود، لشکری که از اصولگراها ثبت نام کردند، تبدیل به یک گردان شود و تقریبا سه تا تیپ آنها سر جای خودشان بنشینند.

وی افزود: البته آمدن آقای رئیسی به صحنه انتخابات سبب خواهد شد که جناح اصلاحات نیز دنبال یک رفتار بر پایه اقتدار باشد؛ یعنی اصلاح طلبان دنبال نامزدی خواهند رفت تا در قطب مقابل آقای رئیسی قرار بگیرد. آمدن آقای رئیسی به صحنه، انتخابات را داغ می کند ولی نمی دانم چقدر به نفع خود آقای رئیسی می شود.فعال سیاسی اصولگرا درباره توصیه برخی به سیدابراهیم رئیسی برای ماندن در قوه قضائیه و تداوم اصلاحات در آن قوه توضیح داد: آقای رئیسی چند سال در قوه قضائیه سرمایه گذاری کرده است، در عین حالی که او هر جا باشد می تواند مفید باشد، به ذهنم می رسد به دلیل اینکه از ابتدای انقلاب ما شعار عدالت و توسعه عدالت را دادیم، اجرای عدالت در عدالتخانه ارجح است بر اجرائیات در پاستور.حقیقت پور درباره ثبت نام نامزدهای اصولگرا با وجود احتمال کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی افزود: خیلی‌ها با وجود نامزدی آقای رئیسی در انتخابات ثبت نام خواهند کرد و عکس یادگاری با شناسنامه را خواهند انداخت، تا بعد ببینند چه می شود. معتقدم غروب روز 25 اردیبهشت هم باید منتظر اعلام تصمیم آقای رئیسی باشیم. به نظرم استراتژی تحیر آقای رئیسی جواب داده چون همه حیرانیم.

اگر رئیسی بیاید اصلاح طلبان شانسی ندارند/دعوت سعید محمد برای رقابتی صمیمانه

خباز: سبد رای اصولگرایان با رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان پر نمی‌شود

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: اصولگرایان فکر می‌کنند اگر کسی به اصلاح‌طلبان رای ندهد آرا به سبد آنها سرازیر خواهد شد، غافل از اینکه ممکن است عده‌ای در انتخابات شرکت نکنند؛ هرچند خواسته آنهایی که در پی انتخابات حداقلی هستند همین است. محمدرضا خباز روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره انتخابات ۲۸ خرداد، گفت: دو نگاه در کشور ما نسبت به انتخابات حاکم است؛ دیدگاهی به مشارکت حداقلی و دیدگاهی که هم بر انتخابات حداکثری تاکید دارد و همه کسانی که بدون نگاه جناحی به سربلندی کشور می‌اندیشند این دیدگاه را دنبال می‌کنند.

امام جمعه اردبیل: کاندیداها در آستانه انتخابات به فکر الزامی نبودن حجاب افتاده‌اند

آیت‌الله سیدحسن عاملی در مراسم احیای شب بیست و یکم رمضان در مصلی اردبیل با برشمردن جامعیت شخصیت امام علی (ع) تریبت یافته دامان رسول گرامی اسلام اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم با امام متقیان سنخیت پیدا کنیم باید حداقل سیره و سلوک او را که جامع‌الابعاد است، در مسیر زندگی خود مورد توجه قرار دهیم.وی با انتقاد از برخی کاندیداها که تحلیل‌ها و صحبت‌های عجیبی را بر زبان می‌رانند، گفت: اینکه در آستانه انتخابات تعدادی از کاندیداها به فکر طرح الزامی نبودن حجاب می‌افتند جای سرافکندگی است چرا که مردم ایران بی‌حرمتی به حجاب را برنمی‌تابند و در صحنه انتخابات پاسخ چنین کاندیداهای حرافی را خواهند داد.امام جمعه اردبیل اظهار کرد: نباید کاندیداها برای جمع کردن آرای مردم رنگ عوض کرده و به هر روش پست تن بدهند، بلکه ما به رئیس جمهوری آزاده نیاز داریم که بدون محافظه‌کاری از مبانی انقلاب اسلامی به شایستگی دفاع کنند.

برنامه شورای وحدت در صورت عدم کاندیداتوری رئیسی

لاله افتخاری در مورد رایزنی های نهایی اصولگرایان برای اجماع اضافه کرد: انشاءالله اصولگرایان هم به مصداق واحدی برسند. در شورای وحدت که ما در خدمت آنها هستیم گزینه رییسی است در غیر این صورت از سایر نامزدهای دعوت شده خواسته می شود که برنامه و تیم خود را معرفی کنند. در حقیقت بر اساس برنامه و تیم و نه بر اساس گروه، حامیان و... ارزیابی خواهند شد و سپس امتیازدهی و بعد جمع بندی صورت می گیرد و گزینه های بعدی آماده هستند.

افتخاری تاکید کرد: عده ای می گفتند اگر رییسی مد نظر شماست چرا دیگران؟ این به همان دلیل است تا در صورت نیامدن او در مورد گزینه های بعدی به جمع بندی برسیم.

او ادامه داد: نامزدهای بعدی هم ظرفیت های خودشان را دارند ولی قطعا نه به اندازه رییسی و نظرسنجی ها این را می گوید. با توجه به عملکرد او در آستان قدس و قوه قضاییه او چهره ای فراجناحی دارد و تقریبا همان چهره ای که شبیه به شهید سلیمانی بود و چهره ای گره گشا و انتظار نمی رود، بقیه چهره ها در این حد باشند و با درجاتی پایین تر مطرح هستند.

روایت علی مطهری از مخالفت پدرش با نظارت استصوابی شورای نگهبان

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص نگاه شهید مطهری به بحث نظارت استصوابی،گفت: مسأله نظارت استصوابی حتی در زمان امام خمینی(س) هم نبود ولی بعدا پیدا شد. قطعا شهید مطهری با نظارت استصوابی به شکلی که اجرا می شود مخالف بودند. قطعا ایشان مخالف بودند کسانی به صرف اینکه منتقد باشند و یا نظر متفاوتی با نظام در بعضی مسائل داشته باشند از انتخاب شدن محروم شوند.

گزینه جبهه پایداری در صورت کاندیدا نشدن رئیسی

فعال اصولگرا پیش بینی کرد که اگر رییسی در انتخابات حاضر نشود و محمد باقر قالیباف و سعید جلیلی اعلام داوطلبی کنند، احتمال دارد جبهه پایداری از جلیلی حمایت کند.«ناصر ایمانی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، گفت: فضای انتخابات چندان پرشور نیست و این فضا به گروه‌های مرجع سیاسی کشور رسوخ کرده است. جریان‌ها وقتی داوطلب خود را معرفی می‌کنند که انگیزه برای فعالیت داشته و این شور و هیجان را در مردم ببینند.این فعال اصولگرا خاطرنشان کرد: دو جناح سیاسی کشور مشکلات داخلی دارند و این باعث شده که نتوانند تحرکات لازم را برای گرم کردن فضای انتخابات داشته باشند. آرایش سیاسی دو جناح به نوعی کم‌رنگ است زیرا برخی از شخصیت‌های مهم سیاسی و مطرح کشور که نقش تعیین کننده‌ای در انتخابات دارند، هنوز تکلیفشان برای حضور در انتخابات مشخص نیست. ایمانی یادآور شد: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، چهره مشهوری که قبل از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، اعلام حضور کند نداریم و این نوعی بلاتکلیفی در جریان‌های سیاسی و جامعه به وجود آورده است.

اگر رئیسی بیاید اصلاح طلبان شانسی ندارند/دعوت سعید محمد برای رقابتی صمیمانه

جلیلی: ۸۰۲ تحریم بعد از برجام به ۱۵۰۰ رسید

سعید جلیلی در توئیتی نوشت: در حال حاضر ۸۰۲ تحریم پیش از برجام به بیش از ۱۵۰۰ تحریم تبدیل شده است. روند ۸ ساله دولت نه تنها از تحریم‌ها نکاست، بلکه آن‌ را دو برابر کرد. همان زمان در کمیسیون برجام در مجلس بیان کردیم که بسیاری از تحریم‌ها می‌ماند؛ امروز مردم قضاوت می‌کنند که تحریم‌ها رفع «شد» یا «نشد»؟!

پدیده انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

علیزاده طباطبایی، عضو حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: هنوز کسی در مورد پدیده انتخاباتی اصلاح طلبان نظری نداده است این پدیده می تواند کرباسچی باشد، به هر حال او تحولی در مدیریت ایجاد کرده بود.

کاندیدای دوم اصولگرایان بعد از رئیسی کیست؟

غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به خبرآنلاین گفت: این احتمال که رییسی کاندیدا شود کم نشده، بلکه همچنان این احتمال بالاست. هر فردی کاندیدا می شود اگر سراغ ما بیاید، به آن فرد می گوییم ورودش مشروط به این است که آقای رییسی ثبت نام نکند. در این صورت سایر کاندیداها را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهیم. درباره گزینه های اصولگرایان بعد از رییسی تا زمانی که ارزیابی جامعی از افراد صورت نگرفته نمی توان گفت کاندیدای بعدی مان چه‌ کسی است. نامه نگاری برای کاندیداها صورت گرفته، از آنها مصاحبه و ارزیابی صورت می گیرد و در نهایت می توان نتیجه را اعلام کرد. احتمال دارد پایداری‌ها بخواهند جدا وارد انتخابات شوند. اگر رئیسی نیاید ممکن است کاندیداهای متعددی در جریان انقلابی به میدان بیایند. اگر رییسی نیاید نمی دانم چگونه شورای ائتلاف و شورای وحدت می توانند به وحدت و کاندیدای واحد برسند. نمی توان پیش بینی دقیقی از مشارکت مردم در انتخابات داشت؛ اما یقینا بالای ۵۰ درصد است.

نمی توانیم تاجزاده را به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان معرفی کنیم

محمد عطریانفر در مصاحبه با روزنامه اعتماد با اشاره به لیست ۱۴ نفره اولیه اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۴ نفر از این افراد (آقایان ظریف، جهانگیری، پزشکیان و نفر چهارم هم یا محسن هاشمی یا شریعتمداری) در لیست باقی می‌مانند و بقیه خارج می‌شوند. حضور آقای تاجزاده از موضع و منظر دیگری محل تامل است. جناب آقای تاجزاده اگرچه برادر بسیار عزیز و بزرگواری هستند، از آنجا که موضع پیشین ایشان نسبت به قانون اساسی موضعی توام با ایراد بوده و انتخابات هم باید در چارچوب قانون اساسی برگزار شود، حضور ایشان، بیشتر حضوری است خارج از نظم و نسقی که اصلاح‌طلبان تعقیب می‌کنند.

اصلاح طلبان اگر به اجماع نرسند شرایطی بدتر از انتخابات 84 نصیب شان می شود

روزنامه شرق درباره انتخابات ریاست جمهوری نوشت: مخاطره‌ای که شاید اصلاح‌طلبان را تهدید کند، نامزد‌های متکثر است. در پی تعدد طرح نام ۱۴ نفر به عنوان نامزد‌های اصلاح طلبان، ممکن است همان مخاطره پیشین یعنی عدم اقناع همه نامزد‌ها به کناره‌گیری از انتخابات به نفع نامزد واحد به وجود آید. شرایطی که شبیه آن را در سال ۸۴ شاهد بودیم؛ به‌ نحوی‌ که گفته شد اصلاح‌طلبان در یک وزن‌کشی به نفع مهدی کروبی کنار نرفتند تا در عین حال که مجموع آرای آن‌ها بیشتر از اصولگرایان بود، رقابت را واگذار کردند.

ملت «رئیسی» می‌خواهد که خودش تصمیم بگیرد، اقدام کند و مسئولیتش را برعهده بگیرد

رجانیوز نوشت: دارد می‌شود ۱۶ سال که عادت کرده‌ایم نزدیک هر انتخابات، شاهد دعوت‌های عجب و غریب باشیم. یک بار با لباس پلیسی و خلبانی، بار دیگر با پیراهن کت و شلوار تکنوکراسی، یک بار با پیراهن دو جیب و چفیه [و البته با زور ریسمان بر گردن] و حالا با اسم حاج احمد کاظمی و حاج قاسم سلیمانی. به گزارش رجانیوز، حالا هم یک نفر نامه نوشته که فقط او باید بیاید. استدلال هم بر این است که چهره‌های «نهادی یا قضایی»، «لایق» ریاست بر کابینه نیستند. ریاست قوه مجریه کسی را می‌خواهد که اتوبان کشیده باشد، پل ساخته باشد و توانسته باشد با همه کار کند.

این‌ها البته نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که تمام این مواردی که برای نامزد خود فضل می‌دانند و باقی را فاقد آن، همگی در یکی از وزارت‌خانه‌های متوسط دولت جمع شده و از قضا در همان حوزه ساخت‌وساز نیز، حداقل در این دوره از انتخابات، مدعیان زیادند.اگر او در تهران اتوبان و پل ساخته، دیگران در سرتاسر ایران سد و پالایشگاه و مسکن مهر و کارخانه و کشت و صنعت راه انداخته‌اند. بماند که همان پل و اتوبان را هم دیگرانی ساخته‌اند که الان برخی‌هایشان کاندیدا هستند!

دعوای اصلی تازه بعد از اینجاست که بر فرض ریاست کابینه را به او سپردید، شما تا این میزان بی‌خبر از حکمرانی هستید که نمی‌دانید کارفرما یا پیمانکار سابق پل‌ها و اتوبان‌های تهران برای آموزش و پرورش و فرهنگ و سیاست خارجی و فضای مجازی و زنان و خانواده و جمعیت و بانک مرکزی و بهداشت و درمان و دانشگاه و فناوری و هزار حوزه ریز و درشت دیگر هیچ صلاحیتی برای اظهار نظر و سیاستگذاری و اجرا ندارد؟ جمهور ملت «رئیس» می‌خواهد نه «شهردار». کسی می‌خواهد که وقتی دارد اتوبان می‌کشد و پل می‌سازد همزمان فرهنگ بداند و اقتصاد بفهمد؛ نه اینکه افتخار کند که دوهفته‌ای توانسته پادگان را به بوستان تبدیل کند و دو سال بعدش یک قطار پرونده فساد از همین پروژه سر دربیاورد.

کسی که که اعتراف خودش، حضور و انصرافش در انتخابات با تصمیم «دیگران» است و خودش «رئیس» دارد، هیچ‌گاه فراتر از «پیمانکار» نمی‌تواند باشد. ملت «رئیسی» می‌خواهد که خودش تصمیم بگیرد، اقدام کند و مسئولیتش را برعهده بگیرد.کار «رئیس»جمهور «حکمرانی» است و کار «شهردار» پیمانکاری پروژه‌ها. این کشور در گام دوم قرار است به سوی طلوع تمدن نوین اسلامی گام بردارد و این «حکمرانی» می‌خواهد. آن پیمانکاری که از قبل پروژه‌هایش بوی «یاس» به مشام برسد نمی‌تواند ریاست فرهنگ و اقتصاد و سیاست این کشور را به دست بگیرد.

ملت اگر انتظار ایرانی سراسر پروژه اجرایی را می‌کشد، حتما «رئیس»جمهوری را انتخاب می‌کند که مطمئن باشد وزیر راه و شهرسازی توانمندی به او کمک می‌کند، نه اینکه «پیمانکار»ی را برگزیند که «دیگران» به او بگویند چه بسازد و چه نسازد.تا کنون البته گفته شده که در صورت حضور شخصیت «قضائی» او نخواهد آمد، اما تجربه ۹۶ نشان داد که حتی اگر نماد تام و تمام «وحدت» هم در انتخابات حاضر شود، او باز هم خواهد آمد، بلکه در روزهای پایانی با یکی دو درصد برتری، شاید «دیگران» به او گفتند در صحنه بماند.

لاریجانی را در اردوگاه اصولگرایی نگه داریم

غفوری فرد تاکید کرد: هرچند ایشان هنوز اعلام نکردند که برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا هستند یا خیر اما امیدواریم اگر ایشان به کاندیدا شدن تمایل دارند پیگیری شود که حتما برخورد دوستانه ای از سوی اصولگرایان صورت گیرد و تلاش کنیم که در اردوگاه اصولگرایان بماند.این عضو جبهه پیروان گفت: ایشان چهره ای خدوم و مورد علاقه رهبری هستند و رهبر انقلاب مسئولیت خوبی مانند نماینده خود در مذاکره با تفاهم نامه ۲۵ ساله چین را به ایشان دادند.غفوری فرد افزود: خود من سفری در مجلس هشتم به چند کشور آسیایی همراه ایشان داشتم و دیدم که سیاستمداری پخته است و امیدواریم ایشان را در جریان اصولگرایی حفظ کنیم. اگر گلایه و نگرانی هم هست برطرف شود؛ البته فقط بحث حضور در انتخابات ریاست جمهوری نیست و موضوع اصلی استفاده و بهره گیری از تجربه و شخصیت ایشان است.

زیدآبادی: اصلاح‌طلبان سه گزینه دارند اما اکثریت‌شان با این گزینه‌ها موافق نیستند!

احمد زیدآبادی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، در یادداشتی نوشت: با وضعی که برای محمدجواد ظریف پیش آمده است، به نظرم اصلاح‌طلبان از این پس فقط سه گزینه در برابر انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی دارند.

گزینه نخست، معرفی سیدمصطفی تاج‌زاده به عنوان تنها کاندیدای جبهۀ اصلاحات و مشروط کردن گام بعدی خود به رد یا تایید صلاحیت او.

گزینۀ دوم، رضایت دادن به حمایت از کاندیداهایی از اعضای دولت با سطح رأی پایین و یا خارج از دولت نظیر محمدرضا عارف و مسعود پزشکیان (هرچند تأییدصلاحیت آقای پزشکیان به نظرم محل تردید است).

گزینۀ سوم، مذاکره با کاندیدای ملایم‌تری در بین اصولگرایان به منظور حمایت غیررسمی از او در ازای توافقات مشخص.

ظاهرا غالب اصلاح‌طلبان با هیچ‌ یک از گزینه‌های سه‌گانه فوق موافقتی ندارند. اما مگر گزینه دیگری هم قابل تصور است؟

اگر رئیسی بیاید اصلاح طلبان شانسی ندارند/دعوت سعید محمد برای رقابتی صمیمانه

محمد قوچانی: برخی می‌کوشند جبهه اصلاحات را از زیر سایه‌ ‌رفسنجانی خارج کنند

محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی طی یادداشتی در روزنامه سازندگی به استقبال کاندیداتوری احتمالی اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی رفته است. وی در این یادداشت نوشت:

استقبال از اسحاق جهانگیری در فضای مجازی سیاسی نشان می‌دهد که هنوز تکنوکرات‌ها ممکن‌ترین گزینه در جبهه‌ی اصلاحات هستند.در یک ارزیابی کلی می‌توان سه جناح را در جبهه‌ی اصلاحات از هم متمایز کرد:

اول سیاسیونی که خود را اصلاح‌طلب پیشرو می‌خوانند و معنای آن جز این نیست که دیگران را پسرو می‌دانند! این دوستان که بیشتر سابقه‌ی حضور در میدان انقلاب به خصوص در دهه‌های پنجاه و شصت را  دارند و ما آنان را «اصلاح‌طلبان چپ‌گرا» می‌خوانیم به حوادثی مانند تسخیر سفارت آمریکا در تهران، حضور در کمیته‌های انقلاب اسلامی و عضویت در وزارت اطلاعات در دهه‌ی شصت مشهور هستند.

آنان راه‌حل برون‌رفت اصلاحات از وضعیت کنونی را «صراحت» و بازگشت به چیزی می‌دانند که آن را «اصالت» می‌خوانند و می‌کوشند جبهه اصلاحات را از زیر سایه‌ی اکبر هاشمی‌رفسنجانی بیرون آورند. به نظر این جریان راه‌حل مسائل کشور در نقد حاکمیت و ایجاد هیجان سیاسی است و باید سقف مطالبات را بالا برد و در تداوم راهبرد فشار از پایین و چانه‌زنی در بالا حاکمیت را به پذیرش اصلاحات دعوت کنند.

نامزد این جریان در جبهه اصلاحات سیدمصطفی تاج‌زاده است. فردی که تقریبا همه مطمئن هستند شانس اندکی برای تایید صلاحیت دارد و دو آینده پیش‌رو دارد: اول. تحریم انتخابات پس از ردصلاحیت. دوم. دعوت به مشارکت در انتخابات و رای به نامزد جبهه اصلاحات پس از ردصلاحیت.

عارف:ظریف اصلاح طلب نیست

محمدرضا عارف، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگویی با روزنامه آرمان ملی، به بیان نکاتی درباره انتخابات ۱۴۰۰، کاندیداتوری در انتخابات، رفتن از شورایعالی سیاست گذاری اصلاح طلبان پرداخته است که بخشی از آن را در ادامه می خوانید.

آقای ظریف را اصلاح‌طلب می‌دانید؟

آقای ظریف را از زمانی که هنوز دیپلم نگرفته بود، می‌شناسم. ایشان را فردی متین و دیپلمات به معنای واقعی عالم با درک و شعور بالا و آینده نگری می‌دانم  که در در چارچوب منافع ملی، ارزش‌ها و قانون حرکت می‌کند. با توجه به اینکه دولت‌های ما حزبی نیستند، نباید به دیپلمات‌ها برچسب حزبی زد. آقای‌ظریف هم دردولت آقای خاتمی دارای جایگاه برجسته بود و هم دردولت آقای روحانی و ان شاءا... نظام ما بتواند از تجربه و تخصص و کارایی ایشان کماکان بهره لازم را ببرد.

اگر رئیسی بیاید اصلاح طلبان شانسی ندارند/دعوت سعید محمد برای رقابتی صمیمانه

باتوجه به اینکه اشاره کردید برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ حمایت از یک شخضیت اصلاح‌طلب است پس در صورت حمایت از آقای طریف باید ایشان را یک اصلاح‌طلب بدانیم؟

آقای ظریف اصلاح‌طلب به معنای سیاسی نیست. ایشان عضو انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا بود که عموم آنها اصلاح‌طلب هستند و رفتارها و گرایشات‌شان در دایره اصلاحات تعریف می‌شود.

سخنگوی اعتماد ملی: نامزد حزبی نداریم

اسماعیل گرامی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص آخرین فعالیت‌های حزب اعتماد ملی برای انتخابات،‌ اظهار کرد: حزب اعتماد ملی در چارچوب جبهه اصلاحات در انتخابات مشارکت خواهد کرد ضمن اینکه نسبت به این دو سوم آرا که در جبهه اصلاحات به تصویب رسیده نقدهایی داشتیم اما در انتخابات حاضر خواهیم شد و تصمیم گرفتیم که نامزد حزبی نداشته باشد./841/

رئیسی بیاید اصلاح طلبان شانسی ندارند / آب پاکی شورای وحدت روی دست لاریجانی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
خبرگزاری رسا از عمد عکس های بی کیفیت رو واسه رییسی استفاده میکنه و گرنه کلی وقت بایدبزاری تا توی اینترنت یه همچین عکس بدی از رییسی پیدا کنی ظاهرا ..سپاه با آمدن آیت الله رییسی مشکل داره که از هرگونه تخریبی حتی در این حد کم نمی گذارد
1
0