۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۷۹۷۶۱
مدیر حوزه علمیه استان سمنان:

تنها صراط مستقیم هدایت برای بشر، مکتب علی و اولاد علی است

تنها صراط مستقیم هدایت برای بشر، مکتب علی و اولاد علی است
سمنان - مدیر حوزه علمیه استان سمنان گفت: تنها صراط مستقیم هدایت بشر که خدا و رسول خدا بر تبعیت از آن تأکید کرده اند، مکتب علی (ع) و اولاد علی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رستمیان در سلسله مباحث خود ویژه ماه مبارک رمضان در جمع روزه داران با اشاره به آیه شریفه ۱۵۳ سوره انعام که می‌فرماید: " وَ أَنَّ هذا صِراطی‏ مُسْتَقیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبیلِهِ ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ " "و این است راه راست من، از آن پیروی کنید و از راه‌های دیگر که موجب تفرقه شما از راه اوست متابعت نکنید. این است سفارش خدا به شما، شاید پرهیزکار شوید. "، اظهار داشت: گزاف نیست اگر بگوییم که خداوند چکیده همه دستورات خود را برای هدایت انسان‌ها در این آیه شریفه بیان فرموده است.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان افزود: در این سه شب قدر دعا خواندیم و به درگاه قادر متعال متوسل شدیم تا مقدراتمان نیکو رقم بخورد؛ اما فراموش نکنیم، لازمه تقدیر و سرنوشت نیکو این است که ما راه را اشتباه نرویم و مسیر صحیح را گم نکنیم، اگر راه را اشتباه برویم مقدرات ما به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد؛ اساساً خاصیت شب‌های قدر آن است که ما به مسئله مهم طریق الی الله و راه صحیح بیاندیشیم، به مسئله قرآن و عترت، راه روشنی که خداوند آن را مسیر سعادت بشر قرار داده است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: درباره این آیه شریفه روایات بسیاری وجود دارد که این آیه را برای ما تبیین و تفسیر کرده، در یکی از مهمترین این روایات، جابربن عبدالله انصاری (ره) نقل می‌کند: روزی رسول خدا (ص) اصحاب خود را جمع کردند و در حالی که انگشت اشاره خود را به سمت امیرالمؤمنین علی (ع) گرفته بودند، فرمودند: این است صراط مستقیم، از او تبعیت کنید.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان تصریح کرد: نبی مکرم اسلام (ص) به نیکی راه صحیح را به ما نشان دادند؛ اما لازمه تبعیت از این الگوی کامل که کوچکترین نقصی نمی‌توان در آن یافت شناخت است؛ همه باید از خود بپرسیم که چقدر امیرالمؤمنین (ع) را می‌شناسیم، چقدر با سیره و تعالیم مکتب او انس داریم؟ هرکس این سؤال را باید از خود بپرسد و پاسخ دهد، اگر در این مسیر کوتاهی کنیم، مسلم بدانید که راه مستقیم را گم خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه امروز بستر‌های شناخت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت فراهم است، تصریح کرد: باید راه را خوب بشناسیم تا بتوانیم در این مسیر خوب حرکت کنیم؛ نخستین و بهترین بستر شناخت امام علی (ع) قرآن کریم است، مرحوم شیخ صدوق می‌فرماید: خداوند ۱۷۰ آیه در فضیلت امیرالمؤمنین (ع) در قرآن کریم نازل کرده است.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با اشاره به اینکه در روایت دیگری که مورد تأیید شیعه و سنی است، رسول اکرم (ص) می‌فرماید: آیه‌ای در قرآن وجود ندارد که باخطاب یاایهاالذین آمنو آغاز شده باشد مگرآنکه علی در رأس آن قرار دارد، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در ایمان، انفاق، ایثار و جانفشانی، توحید، اخلاص، توجه به بیت المال و ... بار‌ها و بار‌ها فضائل علی بن ابیطالب (ع) را بیان داشته است و این راه روشن هدایت و صراط مستقیم را برای ما معرفی کرده است. /۹۷۷/
جواد رمضانیان
ارسال نظرات