۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۷۹۷۷۹

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۵۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 16 اردیبهشت 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۲/۱۶

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم 951 هزار تومان، قیمت دلار 21 هزار و 900 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 9 میلیون و 600 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 9 میلیون و 500 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 100 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 50 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم 951 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 272 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 120 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 21 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 25 هزار و 300 تومان و درهم امارات  5 هزار و  800 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 20 هزار و 643 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 20 هزار و 234 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 25 هزار و 249 تومان و قیمت خرید یورو نیز 24 هزار و 749 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

گرانی لوازم خانگی اجتناب ناپذیر است

در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی اظهار داشت: با توجه به افزایش ۳۹ درصدی دستمزد کارگران و افزایش نرخ مواد اولیه به خصوص مس، فولاد و آلومینیوم، تولیدکننده لوازم خانگی چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارد چراکه قیمت هر کالایی متأثر از نرخ مواد اولیه و هزینه هاست.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد افزایش ۲۵ درصدی نرخ کالاهای شرکت پارس خزر، گفت: بسیاری از شرکت‌ها افزایش قیمت نداده‌اند و بعضی نیز همچون همین شرکت افزایش قیمت داشته است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که افزایش قیمت در شرایط فعلی اجتناب ناپذیر است.

فولادساز کالا را با قیمت جهانی به تولیدکننده داخلی می‌فروشد

وی ادامه داد: فولادسازان معادن، گاز، برق و نیروی کار ارزان قیمت دارند ولی زمانی که قرار است محصول خود را به تولیدکننده داخلی بفروشند، قیمت‌ها را با قیمت جهانی محاسبه می‌کنند. از آن طرف هم قیمت جهانی افزایش داشته است و به همان تناسب فولادساز کالا را با قیمت بالاتری به داخلی‌ها می‌فروشد.

غزنوی گفت: لوازم خانگی نه ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرد و نه مشمول چیز دیگری می‌شود از این رو شرایط بازار قیمت‌ها را مشخص می‌کند؛ تولیدکننده مدارک را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می‌فرستد و سپس اقدام به تغییر قیمت می‌کند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی یادآور شد: اواخر سال ۹۶ قیمت دلار ۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود اما به مرور تا ۹ برابر افزایش یافت با این حال قیمت لوازم خانگی ۳ برابر افزایش یافته است؛ اگر وابستگی صنعت لوازم خانگی به خارج زیاد بود نرخ این محصول نیز به تناسب دلار بالا می‌رفت، به شکلی که باید قیمت یک ساید از ۲۰ میلیون به ۱۸۰ میلیون تومان می‌رسید ولی در حال حاضر کمتر از ۵۰ میلیون تومان است.

به گزارش مهر، روز گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد مدیرعامل شرکت پارس خزر در اطلاعیه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است که پس از موافقت انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک و با هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، بهای فروش بیشتر محصولات این شرکت به جز ماشین لباسشویی به علت افزایش قیمت تمام شده عوامل تولید از روز ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ به طور میانگین ۲۵ درصد افزایش یافته است.

گرانی لوازم خانگی اجتناب ناپذیر است/ قیمت ها با دلار بالا نرفت

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات