۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۷۹۸۹۸

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۴۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 18 اردیبهشت 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۲/۱۸

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم 943 هزار تومان، قیمت دلار 21 هزار و 600 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 9 میلیون و 530 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 9 میلیون و 400 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 200 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 200 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 900 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم 943 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 251 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 86 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از امروز 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 21 هزار و 600 تومان، قیمت یورو 26 هزار و 100 تومان و درهم امارات  5 هزار و  990 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل ثابت مانده است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 20 هزار و 643 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 20 هزار و 234 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 25 هزار و 97 تومان و قیمت خرید یورو نیز 24 هزار و 600 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

بازار خودرو در انتظار کاهش بیشتر قیمت

امروز پس از سه هفته تعطیلی بازار رسمی خرید و فروش خودرو آغاز به کار کرده است اما روند کاهشی قیمت ارز  عاملی شده تا همه خوشبین به کاهش قیمتها باشند و تمایلی به خرید خودرو در بازار نباشد. 

این درحالیست که شورای رقابت هفته گذشته مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرده بود و براساس آن خودورسازان می توانند تا حدود 9 درصد افزایش قیمت را در محصولات خود اعمال کنند. این مصوبه شورای رقابت که به نفع خودروسازان صادر شده است، مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفت.

هرچند این مصوبه هنوز توسط خودروسازان اجرا نشده است اما روند کاهشی نرخ ارز عاملی شده تا دست از خرید بکشند تا شاید در آینده بازار به ثبات قیمتی دست پیدا کند.

در اولین روز فعالیت نمایشگاه های خودرو هنوز خرید و فروشی انجام نشده و به نوعی معاملات صفر است. 

در بازار امروز خرید و فروش خودرو سمند ال ایکس 183 میلیون تومان، سمند ای اف سون 211 میلیون تومان، پژو 405 به قیمت 206 میلیون تومان، پژو پارس تویوفایو 254 میلیون تومان، پژو پارس سال 219 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو 198 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 265 میلیون تومان، دنا پلاس 310 میلیون تومان، پراید 151 با قیمت 122 میلیون تومان، ساینا 140 میلیون تومامن تیبادو 132 میلیون تومان، کویک دنده ای آر 153 میلیون تومان، رانا پلاس 223 میلیون تومان به فروش می رسد.

البته تعطیلی مراکز شماره گذاری خودرو نیز بر کسادی بازار اضافه کرده است اما در مجموع بررسی قیمتها نشان از آن دارد که مردم به کاهش قیمت ها امیدوار بوده و به همین دلیل تمایلی به خرید خودرو ندارند. 

 

شاخص بورس ۴ هزار واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 3میلیارد و 26میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 2هزار و 696میلیارد تومان در بیش از 264هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 4هزار و 764واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 167هزار و 498واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، صنایع پتروشیمی خلیج و فارس و پالایش نفت اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، بانک پاسارگاد و لابراتور داروسازی دکتر عبیدی با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1239واحد، کل (هم‌وزن) 836واحد، قیمت (هم‌وزن) 544واحد، آزاد شناور 3041واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 1961 و 14891 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 495میلیون ورقه به‌ارزش 5هزار و 500میلیارد تومان در 72هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 59واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 365واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سنگ آهن گهر زمین، پلیمر آریا ساسول و ذوب آهن اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج پرداخت شد؟

طبق قانون بودجه 1400 و براساس تصمیم مجلسی‌ها رقم وام ازدواج برای سال جاری افزایش یافته است و بانک‌ها مکلفند براساس رقم جدید وام ازدواج، نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام کنند.

در سال 1400 و براساس بودجه مصوب مجلس تصمیم براین شد تا وام ازدواج از 50 میلیون تومان به 70 میلیون تومان افزایش یابد البته رقم وام ازدواج برای زوج‌های زیر 25 سال و زوجه‌های زیر 23 سال 100 میلیون تومان تعیین شده است.

بر این اساس، بانک‌ها موظف شده‌اند به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از اول فروردین 97 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست، این تسهیلات را پرداخت کند.

بانک‌ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

اما این درحالی است که باوجود گذشت 2 ماه از سال 1400 همچنان عده زیادی از زوجین در صف دریافت وام ازدواج هستند و آنهایی هم که راهی شعب شده اند با سخت‌گیری‌های بانک‌ها برای ضمانت مواجه شده و کارشان گره خورده است.

درحالی مصوبه مجلس تأکید دارد که بانکها برای ضمانت می توانند از حساب یارانه افراد استفاده کنند که گزارش های مردمی از شعب مختلف نظام بانکی نشان میدهد که اینبار هم سنگ‌اندازی‌هایی برای قبول ضمانت از سوی بانکها وجود دارد که خلاف مصوبات مجلس است.

البته این موضوعی است که نمایندگان مجلس هم به آن اذعان داشته و در گفت‌وگوهایی از بانک مرکزی خواسته اند که نسبت به حل و فصل این مشکلات ورود کند. ولی این مصاحبه ها هم نتایجی نداشته است.

متقاضیان وام ازدواج می گویند: که بانکها برای پرداخت وام ازدواج فقط حساب یارانه خودمان را قبول نمی کنند و از ما خواسته اند که چند حساب یارانه بگیر دیگر را نیز بعنوان ضامن به بانک معرفی کنیم!

برخی دیگر اما از شرط بانک‌ها برای تعدد ضامنین رسمی می گویند و گله دارند که بانک ها یک ضامن رسمی را قبول نمی کنند و گفته اند باید دو تا 3 ضامن را به بانک معرفی کنید.

اما این همه ی مشکل متقاضیان وام ازدواج نیست؛ گزارش های مردمی نشان میدهد که زوجینی که واجد شرایط سنی هستند و مشمول دریافت وام 100 میلیونی ازدواج می شوند نیز با مشکلاتی همراه شده اند؛ آنها می گویند درحالی که سن‌شان متناسب با قانون برای دریافت وام 100 میلیونی است، اما بانک به آنها گفته که بیشتر از 70 میلیون تومان نمی توانند تسهیلات دریافت کنند.

نکته دیگر مربوط به افرادی است که از سال قبل در صف دریافت وام ازدواج هستند، این افراد نیز طبق قانون می توانند وام 70 میلیونی ازدواج را دریافت کنند، اما برخی بانک ها به افراد منتظر در صف وام ازدواج گفته اند که چون پرونده‌شان برای وام 50 میلیونی تکمیل شده دیگر نمی توانند وام 70 میلیونی را دریافت کنند.

این شرایط درحالی اعلام می شود که مجلسی‌ها تأکید دارند، بانک مرکزی باید با نظارت جدی مانع از تخلفات بانک‌ها در این زمینه شود چراکه قانون صراحتاً اعلام کرده زوج‌هایی که تاریخ عقدشان 97/01/01 است می توانند وام 70 میلیونی ازدواج را دریافت کنند.

البته دانشمندی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در همین خصوص اعلام کرده است: در سال گذشته حدود 80 هزار نفر در نوبت دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بودند که در صورت تکمیل مدارک وام خود را دریافت می کردند اما به دلایلی از جمله زمزمه های افزایش مبلغ این تسهیلات برای تکمیل پرونده خود اقدامی نکردند.

دانشمندی تأکید کرده که مطابق با قانون بودجه امسال، مزدوجین سال 1397به بعد می‌توانند مشمول وام 70 میلیونی یا 100 میلیونی شوند، لذا اگر کسانی که در صف هستند از سال 97 به بعد ازدواج کرده باشند، مشمول قانون جدید می‌شوند و اگر تاریخ ازدواج شان قبل از 1397باشد، مشمول قانون قبلی خواهند شد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات