۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۶۸۰۰۰۸
بسته انتخاباتی رسا؛

رئیسی نفر اول نظرسنجی ایرنا/ شفاف سازی شورای نگهبان درباره رجل سیاسی+فایل

رئیسی نفر اول نظرسنجی ایرنا/ شفاف سازی شورای نگهبان درباره رجل سیاسی+فایل
در این بسته اخباری شامل نتیجه آخرین نظرسنجی درباره کاندیداهای احتمالی و اصلاحیه مصوبه شورای نگهبان جهت شفاف سازی معیارهای رجل سیاسی تقدیم خوانندگان می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، روزها در گذر است و هر روز که به انتخابات 1400 نزدیک می شویم شاهد اخبار جدید از تحرکات احزاب مختلف و اظهارات چهره های شاخص انتخاباتی هستیم.

با داغ شدن تنور انتخابات، برخی رسانه ها برای جلب افکار عمومی نسبت به این موضوع، کارهایی از قبیل نظرسنجی را کلید می زنند و قاب تلویزیون نیز گاه و بیگاه با پخش اخبار انتخاباتی، اهدافی نظیر حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی و انتخاب اصلح را دنبال می کند.

در این بسته انتخاباتی، اخباری شامل نتیجه آخرین نظرسنجی خبرگزاری ایرنا درباره کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری، دعوت کانون اساتید ودانشگاهیان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از رئیسی، متن کامل اصلاحیه مصوبه شورای نگهبان جهت شفاف سازی معیارهای رجل سیاسی، آخرین گمانه زنی ها درباره حضور قالیباف در انتخابات، فراخوان از وزیر خارجه برای نامزدی و اظهارات انتخاباتی برخی چهره های شاخص را تقدیم خوانندگان محترم می کنیم.

رئیسی نفر اول در نظرسنجی «ایرنا»/شفاف سازی شورای نگهبان درباره رجل سیاسی

رئیسی نفر اول در نظرسنجی خبرگزاری دولت/ بالاترین رای منفی برای احمدی‌نژاد و جهانگیری

۵۳.۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی تلفنی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، اعلام کرده ‌اند مهم‌ترین منبع‌شان برای کسب خبرهای انتخاباتی، رسانه ملی(صدا و سیما) می‌باشد. ۳۰.۳ درصد هم از طریق شبکه های اجتماعی، اخبار انتخاباتی را پیگیری می‌کنند.

در این نظرسنجی، دیدگاه پاسخگویان درباره «مهمترین ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده» مورد سنجش قرار گرفت که مشارکت‌کنندگان به ترتیب مولفه‌های مردمی بودن، داشتن سابقه اجرایی قوی، داشتن برنامه و داشتن روحیه ضدفساد را در اولویت دانسته­‌اند همچنین بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از رئیس‌جمهوری آینده انتظار دارند که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را بهبود بخشد.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد از میان ۱۳ گزینه محتمل برای کاندیداتوری (و از جمله آذری جهرمی، ‌احمدی نژاد، جهانگیری، جلیلی، دهقان، رئیسی، رضایی، ظریف، قالیباف، لاریجانی، سعید محمد و محسن هاشمی) سید ابراهیم رئیسی بیشترین رای را حائز است.

از سوی دیگر نتایج نشان داد، رای منفی پاسخگویان به «احمدی‌نژاد» و «جهانگیری» از همه گزینه‌ها بالاتر است و به ترتیب ۱۲.۸ درصد و ۱۲.۲ درصد افراد تاکید کرده ‌اند که قطعا به این دو رای نمی‌دهند.

‌جامعه آماری این پژوهش را خانوارهای ساکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران تشکیل داده و از ۶۰۰ نفر نمونه آماری این نظرسنجی، ۵۰.۵ درصد را زنان و ۴۹.۵ درصد را مردان تشکیل داده است.

همچنین اغلب پاسخگویان در بازه سنی۳۰ تا الی ۶۵ سال قرار داشته‌اند. ۳۴.۳ درصد پاسخگویان این نظرسنجی میزان تحصیلات خود را غیر دانشگاهی و ۲۳.۷ درصد، دانشگاهی اعلام کرده‌اند.

این نظرسنجی به صورت تلفنی در نیمه نخست اردیبهشت ۱۴۰۰ خورشیدی انجام شده است.

دعوت کانون اساتید و دانشگاهیان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از رئیسی

کانون اساتید ودانشگاهیان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با انتشار بیانیه‌ای خواستار حضور آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 شد و حضور وی را در انتخابات امری لازم و ضروری برشمرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

بی گمان بخشی عمده از بحران های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در سال های اخیر محصول ناکارآمدی دولتی است که علی رغم شعار انتخاباتی خود که ریشه مشکلات را در ضعف ساختاری و مدیریتی می دانست نه تحریم خود با غایت ضعف مدیریتی، بجای تکیه بر توان داخلی و درون زا و بهره گیری از امکانات و ظرفیت های کم نظیر کشور بویژه نیروی جوان و پویا، چشم امید به دروازه‌های تمدن غرب گشوده و تمام همّ و غمّ و وقت و انرژی کشور صرفبرجامنافرجامی کرده است که ثمرات آن نه چرخ صنعت هسته ای کشور را به گردش درآورد و نه چرخ اقتصاد کشور را به جنبش کشاند.

رئیسی نفر اول در نظرسنجی «ایرنا»/شفاف سازی شورای نگهبان درباره رجل سیاسی

متن کامل اصلاحیه مصوبه شورای نگهبان جهت شفاف سازی معیارهای رجل سیاسی

متن کامل اصلاحیه مصوبه شورای نگهبان جهت «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» منتشر شد.

در اجرای جزء «۵» بند «۱۰» سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» که «تعریف و اعلام معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری» را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است و با عنایت به بند ۹ اصل ۱۱۰ و اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تعاریف، معیار‌ها و شرایط مذکور در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ در جلسه شورای نگهبان به تصویب رسید و در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۸ این شورا مورد اصلاح قرار گرفت.

متن کامل این مصوبه که در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ جهت اجرا به وزارت کشور ابلاغ شده، به شرح زیر است:

تعریف، معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری

ماده ۱- تعاریف رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری عبارتند از:

۱- رجال مذهبی، رجالی هستند که آگاهی لازم به دین اسلام و مذهب تشیع داشته و تدین و تقیدشان به انجام شعائر و مناسک دینی در زندگی فردی و اجتماعی از برجستگی ویژه‌ای برخوردار باشد، به‌گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیت، شناخته و مشهور باشند.

۲- رجال سیاسی، رجالی هستند که قدرت تحلیل و درک آن‌ها از مسائل و پدیده‌های سیاسی به جهت آگاهی عمیق‌شان از مسائل سیاسی اجتماعی اعم از داخلی و بین‌المللی و حضورشان در صحنه‌های سیاسی به‌نحوی باشد که همواره مصالح نظام اسلامی و معیار‌های اصیل انقلابی در عملکرد آن‌ها لحاظ شده باشد، به‌گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیت، شناخته و مشهور باشند.

۳- مدیر، شخصی است برخوردار از شایستگی‌های ذاتی و اکتسابی لازم از نظر دانش و مهارت، شخصیت و نگرش‌های فردی و تجربه که توانایی شناخت و استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی در کشور را با رعایت حداکثر بهره‌وری و در راستای مأموریت، رسالت و اهداف کلان نظام و ارزش‌های حاکم بر جامعه داراست و سوابق او حاکی از موفقیت وی در صحنه‌های مدیریتی کلان باشد.

۴- مدبر، شخصی است که از توانایی پیش‌بینی و عاقبت‌اندیشی نسبت به امور، مبتنی بر عقلانیت و دانش صحیح برای اداره امور کشور برخوردار باشد و در بحران‌ها قدرت حل مشکلات و برون‌رفت از آن‌ها را به نحو شایسته داشته باشد.

ماده ۲- شرایط و معیار‌های لازم جهت تشخیص رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری عبارتند از:

۱- سوابق کافی و قابل ارزیابی در فعالیت‌های مذهبی و سیاسی از قبیل مکتوبات، سخنرانی‌ها و اعلام مواضع

۲- سابقه تصدی حداقل مجموعاً چهار سال در مناصب ذیل که در احراز مدت جمع سابقه تصدی در یک یا چند مورد از مناصب مذکور کفایت می‌کند:

۱ ـ ۲. مقامات سیاسی موضوع بند‌های «الف»، «ب» و «ج» ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۸/۷

۲ ـ ۲. معاونین رؤسای قوای سه‌گانه

۳ ـ ۲. اعضای شورای عالی امنیت ملی

۴ ـ ۲. اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

۵ ـ ۲. مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور

۶ ـ ۲. رؤسای سازمان‌ها، مؤسسات و نهاد‌های دولتی و مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی در سطح ملی

۷ ـ ۲. فرماند‌هان عالی نیرو‌های مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر

۸ ـ ۲. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور

۹ ـ ۲. استانداران

۱۰ ـ ۲. شهرداران شهر‌های بالای دو میلیون نفر جمعیت

۱۱ ـ ۲. اشخاص، مقامات و مدیران هم‌طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان

۳- سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت‌های ریاست جمهوری

۴- حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام

۵- داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه

۶- ارائه برنامه‌ها و خط مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام

۷- معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه‌ها و توان مدیریتی

۸- عدم محرومیت از حقوق اجتماعی در زمان ثبت‌نام

۹- فقدان سابقه محکومیت کیفری مؤثر

۱۰- عدم محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و عدم محکومیت به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران

۱۱- وابسته نبودن به گروه‌های غیرقانونی و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در فتنه سال ۱۳۸۸

۱۲- عدم وابستگی به رژیم گذشته و مؤثر نبودن در تحکیم آن

تبصره (۱) - داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مکلفند در هنگام ثبت‌نام، مدارک مثبته مربوط به اجزای (۲)، (۴)، (۵)، (۸)، (۹) و (۱۰) این ماده را به وزارت کشور ارائه نمایند. ثبت‌نام در انتخابات به معنای دارا بودن صلاحیت داوطلبان نبوده و در هر حال احراز صلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان می‌باشد.

تبصره (۲) - داوطلبان در صورت اعتراض نسبت به عدم ثبت‌نام خود، می‌توانند مراتب را به همراه مستندات به صورت کتبی و همزمان به وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام نمایند. شورای نگهبان در زمان مقتضی و در مهلت ثبت‌نام به اعتراض رسیدگی و نتیجه را به وزارت کشور و داوطلب اعلام می‌کند.

تبصره (۳) - شورای نگهبان می‌تواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری ضمن استعلام از مراجع ذی‌صلاح، اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسی‌های مستقل نماید.

رئیسی نفر اول در نظرسنجی «ایرنا»/شفاف سازی شورای نگهبان درباره رجل سیاسی

هیچ امکانی برای همکاری اصلاح‌طلبان با لاریجانی وجود ندارد

مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در واکنش به احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری لاریجانی گفت: آقای لاریجانی خصوصاً در صداوسیما که بودند در فضای سال ۷۶ خیلی با اصلاح‌طلبان درگیر بودند و از این بابت زمینه‌ای برای همکاری آقای لاریجانی و اصلاح‌طلبان وجود ندارد.

دستور العمل لاری به اصلاح طلبان: همه ثبت نام کنید

موسوی لاری در گفت وگویی بیان داشت: بنده بر این باورم همه کاندیداهایی که مدعی هستند بروند و ثبت نام کنند آقایان تاج زاده، عارف، پزشکیان، صادق خرازی و هر کسی که علاقه مند است به عرصه ریاست جمهوری بیاید ثبت نام کند.

رئیسی نفر اول در نظرسنجی «ایرنا»/شفاف سازی شورای نگهبان درباره رجل سیاسی

مرحله اول تصمیم گیری با شورای نگهبان است به هر حال نظارت استصوابی در کشور جاری است هر چند بنده آن را قبول نداشته باشم یا بدین شکل آن، قبول نداشته باشم اما به هر حال وجود دارد. مرحله بعد، عرضه کردن خود کاندیداها است تا برنامه های خود را ارائه دهند. آن زمان است که می توان متوجه شد کدام یک از این کاندیداها پایگاه رأی بیشتری دارد هر چند الان نمی‌توان متوجه شد.

تاجیک: جریان اصلاح‌طلبی رو به احتضار است

تاجیک، تئوریسین جریان اصلاحات در گفتگویی با اعتماد آنلاین گفت: جریان اصلاح‌طلبی در حال حاضر در چنین شرایطی است که همان‌طور که از قول گرامشی گفتم،قدیم در حال احتضار است، جدید امکان تولد ندارد.

برخی از اعضای لیست 14 نفره اعلام کاندیداتوری نکرده و از دیدن لیست اصلاح‌طلبان تعجب کرده‌اند

آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران گفت: جبهه اصلاحات ایران نه قوه‌قضاییه است و نه شورای نگهبان؛ به اصولگرایان هم توصیه می‌کنم اگر باوری به ضرورت شکل گیری انتخاباتی پرشور و با مشارکت بالا در تراز قانون اساسی دارند، از حالا برای حذف رقیب به شورای نگهبان آدرس غلط ندهند.

ما در این مرحله بنا بر انتشار آن را نداشتیم اما با توجه به انتشار مغشوش لیست در برخی از رسانه‌ها و در راستای شفاف‌تر شدن موضوع در این مرحله اسامی را منتشر کردیم. چه بسا برخی از این افراد خودشان اعلام کاندیداتوری هم نکرده‌اند و ممکن است از دیدن نام خود در بین این ۱۴ نفر تعجب هم کرده باشند.

رئیسی نفر اول در نظرسنجی «ایرنا»/شفاف سازی شورای نگهبان درباره رجل سیاسی

آخرین گمانه زنی ها درباره حضور قالیباف در انتخابات

قالیباف که سال پیش در همین روزها به نظر قطعی‌ترین و محتمل‌ترین گزینه انتخابات 1400 اصولگرایان بود، این روزها به کم‌خبرترین چهره انتخابات 1400 بدل شده است؛ تا جایی که حتی نزدیکانش مدعی‌اند او برنامه‌ای برای صندلی پاستور ندارد! گزاره‌ها و گزینه‌های انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایی آن‌قدر فراوان شده و حتی اقبال به رئیس فعلی قوه قضائیه آن‌قدر زیاد است که انگار همه عامدانه رئیس مجلس را فراموش کرده‌اند. این یعنی قالیباف حتی در بین همان نمایندگانی که بالاخره برای ریاستش از آنها رأی گرفت، مشتاق برای 1400 ندارد.

کدام کاندیداهای اصلاح طلب وضع بهتری دارند؟

شرق نوشت:در میان نامزدهای اصلاح‌طلب، اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی، محسن هاشمی و محمدرضا عارف، شرایط مطلوب‌تری نسبت به بقیه دارند.جهانگیری و عارف در سِمت‌های معاون‌اولی و کارهای اجرائی نقش‌آفرینی کرده‌اند و عباس آخوندی با سابقه وزارت از برنامه و روشی تئوریک برخوردار است. محسن هاشمی در کنار مسئولیت‌های اجرائی از هم‌نشینی با آیت‌الله، تجربه‌های فراوانی آموخته که برای دیگران دور از دسترس است.

فراخوان از وزیر خارجه برای نامزدی

فراخوان ملی از وزیر امور خارجه برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به شدت بالا گرفته است. ازسوی جبهه اصلاحات با بیشترین رای در صدر است اما مطابق نظرسنجی‌ها، قشرهای و نحله‌های مختلف فکری خواهان به صحنه آمدن او هستند. از شخصیت‌های مرجع گرفته تا بزرگان جریان‌های سیاسی و نخبگان همه خواهان به میدان آمدن او در انتخابات هستند.

حق قانونی شورای نگهبان است که حتی بعد از تایید صلاحیت نامزدها، در صلاحیت آنها تجدیدنظر کند

سیامک ره پیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: اگر شورای نگهبان احراز کرد که حتی بعد از اعلام صلاحیت یک اتفاقی قبل از انتخابات افتاده که این از اسباب رد صلاحیت است، این حق قانونی شورای نگهبان است که در صلاحیت آن فرد تجدیدنظر کند لذا این فرقی هم نمی‌کند و ممکن است کسی در دوره قبل بعد از تائید صلاحیت و آنهم در مناظره و غیر مناظره و همچنین در زمان تبلیغات کار‌هایی را انجام داده که الان در این دوره - وقتی پرونده اش بررسی می‌شود - ببیند آن امور، اموری بوده که فاقد شرایط بوده، چه مربوط به گذشته و یا چه مربوط به این دوره باشد این حق نظارتی شورای نگهبان است که می‌تواند به بررسی مجدد صلاحیت آن فرد ورود کند.

سعید محمد: اگر اقبال مردم با من باشد تا آخر می‌مانیم و اگر نه کنار می‌روم

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به طور مستقل آمده‌ام؛ دولت آینده باید دولت انقلابی و ولایتی باشد. سعید محمد درباره حضورش در این دوره گفت: به طور مستقل آمده‌ام دولت آینده باید دولت انقلابی و ولایتی باشد. تا امروز درباره ائتلاف با فردی صحبت نکردم؛ اگر اقبال مردم با من باشد تا آخر می‌مانیم و اگر نه کنار می‌روم.

وی افزود: ما خودمان را در معرض نظر مردم قرار خواهیم داد و تا زمانی که اقبال داشته باشیم جلو می‌رویم درغیر اینصورت به نفع فرد اصلح کنار خواهیم رفت. وی ادامه داد: تا دیشب پیگیر تصمیم حضور آیت الله رئیسی در انتخابات بودم تا این لحظه آقای رئیسی نه تصمیمی برای حضور داشته اند و نه رهبری اذن ورود داده اند.

افزایش تحرکات انتخاباتی جهانگیری در نهاد ریاست‌جمهوری

جهانگیری در هفته‌های گذشته فعالیت‌های پیش از انتخابات خود را در نهاد ریاست‌جمهوری و به‌خصوص در معاونت هماهنگی و نظارت فرهنگی اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول شروع کرده است که ریاست آن به‌عهده مهدی علیخانی است.اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور محتمل‌ترین کاندیدای جریان اصلاحات است که در صورت حضور در انتخابات ریاست جمهوری باید او را مهمترین کاندیدای جریان امتداد دولت روحانی نیز به حساب آورد.کاندیداتوری جهانگیری و حمایت اصلاح‌طلبان از وی خصوصاً پس از جدی‌تر شدن عدم حضور محمدجواد ظریف، بیش از گذشته قوت گرفته است.

رئیسی نفر اول در نظرسنجی «ایرنا»/شفاف سازی شورای نگهبان درباره رجل سیاسی

رئیسی برای قوه قضاییه مفید است نه ریاست جمهوری

عباسی در پاسخ به اینکه چرا به مانند ۲۲۰ نفر از همکارانش در مجلس نامه دعوت از ابراهیم رییسی را برای حضور در انتخابات امضا نکرده است؟ گفت: به‌نظر من، وجود شخصی مثل آقای رییسی در قوه قضاییه مغتنم است. ما برای رفتن به‌سمت توزیع عدالت در جامعه و ایجاد زمینه‌های تمدن نوین اسلامی لازم است فردی را در قوه قضاییه داشته باشیم که همان جنس باشد. از این‌رو معتقدم آقای رییسی برای سمت ریاست قوه مفید فایده‌تراز ریاست جمهوری است و اگر تیم‌های خوبی را به‌کار بگیرند موفق‌تر هم خواهند شد. مدیریت در این حوزه معمولاً ۱۰ ساله است. ایشان وقتی تولیت آستان قدس را کنار گذاشت که رییس قوه قضاییه شود، پس این سمت برایش اولویت پیدا کرد. حال بهتر است ایشان مسیر خود را تا انتها در این سمت دنبال کند تا بتواند کار‌های اساسی را در آن تشکیلات به سرانجام برساند.

باز هم انتخابات و باز هم دو قطبی جنگ و صلح! / علی مطهری: روحانی نبود جنگ می‌شد!

علی مطهری با اشاره به اینکه اگر روحانی در سال 92 انتخاب نمی‌شد، احتمال این که کشور به سمت جنگ پیش برود، وجود داشت، گفت: ایران در ذیل بند هفتم منشور ملل متحد قرار داشت و همین مساله می‌توانست منجر به صدور مجوز سازمان ملل برای حمله به ایران شود.نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این که تنها خط قرمز برای برخورد با اعتراضات باید اقدام عملی و ایجاد آشوب باشد عنوان کرد: اگر ما رفتارهای مسالمت‌آمیز در مواجهه با اعتراضات را تمرین می‌کردیم، اتفاقاتی مانند آبان 98 در کشورمان کمتر رخ می داد.

رئیسی نفر اول در نظرسنجی «ایرنا»/شفاف سازی شورای نگهبان درباره رجل سیاسی

اسقف اعظم آشوریان ارومیه: شرکت در انتخابات یک وظیفه ملی و دینی است

توماس میرم اسقف اعظم آشوری کلدانی کاتولیک ارومیه گفت: برای ما مسیحیان، شرکت در انتخابات یک وظیفه ملی و دینی است و ‌در روزهای انتخابات، اقلیت‌های دینی آشوری، کلدانی و کاتولیک و همه‌ آنهایی که می‌توانند باید به پای صندوق های رای بروند.

مدارک لازم ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری اعلام شد

در اطلاعیه شماره ۵ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری آمده است:

به اطلاع داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌رساند که بر اساس ماده ۵۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری و مصوبه شورای نگهبان (مصوب ۱۴۰۰/۰۲/۰۸) داوطلبان ریاست جمهوری لازم است مدارک زیر را هنگام ثبت‌نام در وزارت کشور ارائه کنند:

۱) ۲ قطعه عکس ۴*۶ (مربوط به سال جاری)

۲) اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه (چهار نسخه)

رئیسی نفر اول در نظرسنجی «ایرنا»/شفاف سازی شورای نگهبان درباره رجل سیاسی

۳) اصل و کپی مدرک تحصیلی (حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه)

۴) ارائه گواهی عدم سوء پیشینه

۵) مستندات تصدی حداقل چهار سال (در مجموع) در مناصب مذکور در بند ۲ ماده ۲ مصوبه شورای نگهبان شامل:

۱ـ۵) مقامات سیاسی موضوع بندهای «الف»، «ب» و «ج» ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۸/۷

۲ـ۵) معاونین رؤسای قوای سه‌گانه

۳ـ۵) اعضای شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام

۴ـ۵) مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور

۵ـ۵) رؤسای سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سطح ملی

۶ـ۵) فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر

۷ـ۵) رییس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور

۸ـ۵) استانداران

۹ـ۵) شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت

۱۰ـ۵) اشخاص، مقامات و مدیران هم‌طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان

تذکر ۱: دارا بودن حداقل سن ۴۰ سال و حداکثر ۷۵ سال تمام شمسی هنگام ثبت‌نام

تذکر ۲: ثبت‌نام داوطلبان بدون ارائه مدارک مذکور فاقد اعتبار است.

نام نویسی از داوطلبان نامزدی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری از روز سه‌شنبه - ۲۱ اردیبهشت-  تا روز شنبه -۲۵ اردیبهشت- آغاز می‌شود.

علمای شیعه و اهل سنت قشم: انتخابات ۱۴۰۰مهم و سرنوشت ساز است

علمای شیعه و اهل سنت شهرستان قشم ضمن تاکید بر مشارکت باشکوه احاد مردم در انتخابات ۱۴۰۰ ، آن را انتخابی سرنوشت ساز برای مردم وکشور توصیف کردند.

آنها در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه هجمه های دشمن در آستانه نزدیک شدن به انتخابات هر روز بیشتر می شود، اعلام کردند: مشارکت پرشور در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی درکل کشور و همچنین میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری دربرخی استانها،یکبار دیگرتودهنی بزرگ به بدخواهان است.

بنا به اظهار علمای شیعه واهل سنت قشم، هردوره از برگزاری انتخابات و انتخاب فرد اصلح ازبین نامزدها از سوی مردم موجب شده که جمهوریت و دمکراسی در کشور تکرار شود، ضمن بازتاب جهانی، کشور را تا دوره های بعد از هجمه های بیگانه مصون بماند.

خرد ورزان قشم همچنین علاوه بر آمادگی خود برای مشارکت در این دوره ازانتخابات، برحدت وهمدلی ومشارکت حداکثری تاکید کرده و یاد آور شدند: ماهم براین عقیده هستیم که با برگزاری انتخابات، فضای کشور هم تغییر می کند پس برای  روز ۲۸ خرداد ماه سالجاری آماده باشیم./841/

برای مشاهده و دریافت فایل بسته رصد انتخاباتی رسا (اینجا) کلیک کنید.

رئیسی نفر اول نظرسنجی ایرنا/ شفاف سازی شورای نگهبان درباره رجل سیاسی+فایل

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
اميد به آنكه با راى ما تغیير و تحولات لازم در وضع موجود صورت گيرد.
5
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
فقط رییسی
3
1
رضاصمدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
فقط دکتر رئیسی خوب مهربان رئیس جمهور می شود
0
0