۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۶۸۰۰۷۹
حجت الاسلام تقی زاده:

وقف بهترین راهکار برای حفظ استقلال حوزه های علمیه است

وقف بهترین راهکار برای حفظ استقلال حوزه های علمیه است
مازندران - حجت الاسلام تقی زاده، تعداد موقوفات حوزه علمیه را ۱۳۵ مورد اعلام کرد و بر ضرورت سوق دادن مردم به سمت انجام وقف‌های جدید برای حوزه‌های علمیه تأکید کرد.

حجت الاسلام جواد تقی زاده، مسؤول امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران با اشاره به اهمیت وقف در جامعه دینی به ترویج و نشر فرهنگ از سوی عالمان دینی اشاره کرد و گفت: علمای دین در عمل به وقف و ترویج فرهنگ آن در جامعه همواره پیشگام بوده اند.

وی با بیان این که بر اساس آمار منتشر شده از سوی اوقاف، بیش از 700 عالم در مازندران اموال و دارایی های خود را وقف کرده اند، افزود: این آمار نشان دهنده پیشگامی روحانیت در عمل به فرهنگ وقف در جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام تقی زاده با اشاره به این که یکی از سنت های ارزشمند گذشته، وقف برای حوزه های علمیه بوده است، تصریح کرد: در همین راستا موقوفات بسیاری در طول تاریخ مربوط به حوزه های علمیه بوده که متأسفانه به دلایل مختلفی به دست فراموشی سپرده شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که خوشبختانه در سال های اخیر شاهد عزم مناسبی در مجموعه اوقاف و همچنین حوزه های علمیه به منظور احیاء موقوفات مربوط به مدارس علمیه هستیم، خاطرنشان کرد: در همین راستا تاکنون اقدامات متعددی برای احصاء و احیاء این موقوفات صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

مسؤول امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه مازندران، تعداد موقوفات حوزه علمیه استان را 135 مورد اعلام کرد و با بیان این که این موقوفات دارای شش هزار و 751 رقبه است، تصریح کرد: از این تعداد رقبات، 48 مورد انتفاعی و شش هزار و 645 رقبه نیز منفعتی هستند.

حجت الاسلام تقی زاده، تعداد رقبات دارای درآمد حوزه علمیه استان را دو هزار و 450 رقبه اعلام کرد و گفت: همچنین چهار هزار و 301 رقبه موقوفات استان نیز بدون در آمد هستند.

وی با بیان این که خوشبختانه میان هر یک از نهادهای مسؤول در این خصوص یک اتفاق نظر مناسبی برای احصاء و احیاء موقوفات حوزه های علمیه وجود دارد، تصریح کرد: در این راستا تاکنون جلسات متعددی با حضور نماینده ولی فقیه در استان، مدیر کل اوقاف، مدیر کل دادگستری و مدیران مدارس علمیه برگزار شده که امیدواریم تا حصول نتیجه کامل ادامه پیدا کند.

مسؤول امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که پس از بررسی های صورت گرفته ساری و آمل بیشترین موقوفات مربوط به حوزه های علمیه را به خود اختصاص داده اند، افزود: با امضاء تفاهم نامه مشترک میان حوزه علمیه و مجموعه اوقاف استان همکاری های دو جانبه با هدف احیاء این موقوفات در سطح همه شهرهای استان ادامه دارد.

حجت الاسلام تقی زاده با بیان این که هر یک از مدارس علمیه استان دارای یک فرد امین برای پیگیری امور مربوط به موقوفات است، تصریح کرد: با توجه به سبقه دینی مردم مازندران به طور حتم موقوفات مدارس علمیه استان تعداد بیشتری است که امیدواریم با نشست های کارشناسی و تلاش های چند جانبه همه نهادها، شاهد احیاء این موقوفات باشیم.

وی، موقوفات را پشتوانه مناسبی برای حوزه های علمیه دانست و با بیان این که مشی علما و حوزه های علمیه در طول تاریخ حفظ استقلال بوده است، خاطرنشان کرد: با احیاء کامل موقوفات مربوط به مدارس علمیه، شاهد رفع مشکلات مالی این نهادهای دینی خواهیم بود.

مسؤول امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه های علمیه در طول تاریخ با وجوعات شرعی و کمک های افراد متشرع اداره شده است، تصریح کرد: پرهیز از دولتی شدن و وابستگی به نهادهای دولتی از جمله مهم ترین رویکردهای حوزه های علمیه در طول تاریخ بوده است.

حجت الاسلام تقی زاده با اشاره به این که در حال حاضر بیش از 70 درصد موقوفات مازندران مربوط به عزاداری امام حسین(ع) است، افزود: با تلاش کنیم تا وقف های جدید با هدف کمک به مراکز دینی نظیر حوزه های علمیه صورت پذیرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که موقوفات جدید باید همسو با نیازهای روز جامعه انجام شود، خاطرنشان کرد: علما، روحانیان و طلاب جوان در منابر و خطابه های خود مؤمنان را به وقف برای حوزه های علمیه هدایت و راهنمایی کنند./950/

ارسال نظرات