۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۸۰۰۹۸

نگاهی به تازه های شبکه های اجتماعی امروز

نگاهی به تازه های شبکه های اجتماعی امروز
کاش چشمانش آبی بود، همت ابراهیم و بچه های مدرسه همت، سکوت مطلق روحانی و جهانگیری درباره قتل عام شیعیان هزاره!، کاندیدای ریاست جمهوری هیچ کشوری بیشتر از ۸ نفر نیست بخشی از تازه های شبکه های اجتماعی امروز است.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ کاش چشمانش آبی بود، همت ابراهیم و بچه های مدرسه همت، سکوت مطلق روحانی و جهانگیری درباره قتل عام شیعیان هزاره!، کاندیدای ریاست جمهوری هیچ کشوری بیشتر از ۸ نفر نیست بخشی از تازه های شبکه های اجتماعی امروز است.

 

کاش چشمانش آبی بود

نواب همتیان در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: نگاه نگرانش به پنجره است. مادر افغان را می گویم. با هر صدای پوتین یا جیغ بمبی لالایی خواندنش را در گلو خفه می‌کند و خودش را سپر دخترش می‌کند. این تلاش غریبانه هر شب اوست. تلاش می کند عزیز دلش لابلای نوای لالایی گم شود. از نفهمی زمانه دور باشد. نبیند چقدر آزادگی مرده و دیوانگی رایج شده. نبیند این روزها جهان به تنِ پاره پاره دختران قهقهه می‌زند. با هق هق بلند لالایی می‌خواند تا دخترش نشنود این جدال خون و خون را. نشنود و آرام بخوابد. آخر برای دخترک فردا روز دیگری است.امشب باید خوب بخوابد تا فردا لی‌لی کنان به مدرسه برود. لقمه غذایش را با دوستش قسمت کند.گرگم به هوا بازی کند و پز کفش جدیدش را بدهد.

اما لعنت به تعصب که آرزوهای او را زیر آوار جهل و جنگ و جدال دفن کرد. کاش چشمانش آبی بود. موی بدنش بور و زبانش انگلیسی تا کفشهایش خونی نمی‌ شد. آن وقت می‌دیدی چگونه آن ساختمان کذایی ملل یقه می دراند. که چه؟ حقوق لعنتی بشر لگدمال شده. کرامت حقیقی انسان پایمال شده. تف بر آن معیارهایتان از انسان حقیقی! اما چشمان نیمه تنگ تو آبی نیست. لب‌های چروکیده‌ات بوی ماتیک نمی‌دهد. دستانت هم که زمخت از سوز بی کسی.

دیدم روزنامه‌ای غربی سرزمین زیبای افغانستان را سیاه و طلسم شده خوانده. آی جهان، تو شهادت بده نفرین و طلسم را که بر سر این مردم آورد. از آن روز که قدوم نحس سربازان جرج بوش به این دیار باز شد...

بگذریم، اینک مجال ریشه یابی نجاست حضور اینان نیست. تن شرحه شرحه دختر افغان غریبانه روی زمین است. مادر که از لالایی پیاپی شبانه خسته بود، دختر را به آغوش مدرسه سپرد. چشمهایش گرم خواب شد.خواب دید دخترش عروس شده، حنا به دست زده و لبخند عشق بر لبان سرخش نقش بسته. وسط این رویای زیبا خبر آمد که دخترش روی زانوی خدا گوش به لالایی بهشت سپرده. براستی لنز دوربین هایتان کجاست که نشان دهد دست درازی به خاک افغان لذت عشق را در این میهن کشته.

امروز جلوی دکه روزنامه فروشی پاکبان عزیز افغان، خبرهای بمب گذاری را مرور می‌کرد. جارو می‌زد به تن تهران اما دلش تهران نبود. آرزو می‌کرد کاش اکنون در آن خیابانِ پاره پاره با دستان خودش خون‌ها را از تن رنجور وطنش جارو می‌زد. مگر می‌شود بیخیال وطن شد. وطن پاره تن است. هر جا که باشی، تهران یا کابل، افغان که باشی امروز جگرت خون است. اما خواهر عزیزم که غریبانه پر کشیدی، ایران رسم همسایگی می داند. با غم شما گریان و با شادی شما خندانیم.

 

همت ابراهیم و بچه های مدرسه همت

پوریا ترابی عکاس، با انتشار این تصاویر در صفحه اینستاگرامی اش نوشت: منطقه صعب‌العبور، روستایی است که فقط ۲۸ کیلومتر با چالدران فاصله دارد اما هنوز ۲۸ کیلومتر جاده آسفالت، نصیبش نشده.

دانش‌آموزان روستای «خان بغلچی» می‌توانند تا کلاس ششم تحصیل ‌کنند. مدرسه همت هنوز نفس می‌کشد و امثال «ابراهیم تمرزاده» همچنان در چالداران زنده‌اند تا هر روز قدم‌ها را در این راه خطیر رنجه کنند و مصائب مسیر را به ریشخند بگیرند.

دانش‌آموزان روستا از کلاس ششم به بعد ترک تحصیل می‌کنند چون برای تامین خرج تحصیل در مدرسه شبانه‌روزی، در بساط والدین‌شان جز آه و حسرت و ناچاری دارایی دیگری پیدا نمی‌شود.

وقتی دماسنج‌ها منجمد می‌شوند و از کار می‌افتند، بچه‌ها تازه با دمپایی و پای بی‌جوراب راه می‌افتند به سوی مدرسه. انگشت‌های ترکیده در مصاف با یخبندان و برف و صخره، ابراهیم تمرزاده را پیر کرده. دری نمانده که این معلم ۳۴ سال برای تهیه وسایل کمک آموزشی نکوبیده باشد.

ابراهیم تمرزاده با کمک شاگردانش بسته‌های معیشتی را میان اهالی روستا تقسیم می‌کند.

همت ابراهیم و بچه های مدرسه همت+ تصاویر

همت ابراهیم و بچه های مدرسه همت+ تصاویر

همت ابراهیم و بچه های مدرسه همت+ تصاویر

همت ابراهیم و بچه های مدرسه همت+ تصاویر

 

 

سکوت مطلق روحانی و جهانگیری درباره قتل عام شیعیان هزاره!

یک کاربر در توئیتی نوشت:

واکنش روحانی و جهانگیری برای حادثه پاریس (کشته شدن ساب النبی): پیامهای تسلیت و محکومیت ظرف چند ساعت!

واکنش نسبت به قتل عام شیعیان هزاره: سکوت مطلق!

سکوت مطلق روحانی و جهانگیری درباره قتل عام شیعیان هزاره!

 

 

کاندیدای ریاست جمهوری هیچ کشوری بیشتر از ۸ نفر نیست

عبدالله گنجی در توئیتی نوشت: ابلاغیه شورای نگهبان برای ساماندهی ثبت نام است. ثبت نام ٨٠٠ نفر بشود مثلا بشود ۵٠ نفر. در هیچ کشوری کاندیداهای ریاست جمهوری از ٧،٨ نفر تجاوز نمی کند. تقلیل آن به انطباق با حذف یک شخص، بی انصافی است.کسی که خود می گوید قانون اساسی را قبول ندارد نیاز به محکومیت کیفری برای رد صلاحیت ندارد.

کاندیدای ریاست جمهوری هیچ کشوری بیشتر از ۸ نفر نیست

 


لو رفتن دروغ دفاع پیش دستانه در ترور حاج قاسم

یک کاربر در توئیتی نوشت: نکته‌ای که در گزارش اختصاصی یاهو نیوز در مورد ترور شهید سلیمانی کم‌تر به آن توجه شده این است که برنامه ترور از آغاز دوره ترامپ در سال ۲۰۱۷ چیده شده بود. این یعنی ادعای رسمی آمریکا مبنی بر اینکه مطابق اصل دفاع پیش‌دستانه و برای مهار یک تهدید قریب‌الوقوع اقدام کرده به کل باطل است.
 

لو رفتن دروغ دفاع پیش دستانه در ترور حاج قاسم

 


ناکامی اسرائیل در لاپوشانی آتش سوزی رافائل

یک کاربر در توئیتی نوشت: در تاسیسات نظامی رافائل رژیم صهیونیستی خرابکاری شد و آتش‌ سوزی رخ داد، صهیونیست‌ها برای لاپوشانی ماجرا چند آتش‌سوزی دیگر راه انداختند که بگویند که اصلی را پوشش بدهند، اما آنها بهتر از همه می‌دانند که آنچه آنجا رخ داد پاسخ به کدام خرابکاری بود. زمان ماستمالی هم گذشته است.

ناکامی اسرائیل در لاپوشانی آتش سوزی رافائل

 

یک بار هم در شورای عالی روحانی را ندیدم!

کانال تلگرامی نود اقتصادی با انتشار فیلمی به نقل از دکتر علیرضا رحیمی بروجردی، دبیر اسبق کمیسیون اقتصادی شورای عالی امنیت ملی و استاد اقتصاد دانشگاه تهران نوشت: زمانی که روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و من هم دبیر کمیسیون اقتصادی بودم، یک بار هم او را ندیدم.

کارنامه اقتصادی دولت آقای روحانی کارنامه مثبتی نبوده، البته آقای روحانی همه را به تحریم ربط می دهد و من حرف او را قبول ندارم.

آقای روحانی نتوانست از ابزار دیپلماسی برای راهبرد اقتصادی خودش استفاده کند.

سیاست‌های اقتصادی دولت بزن و در رو بود و هیچ استراتژی توسعه ای در آن وجود نداشت.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات