۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۰
کد خبر: ۶۸۰۱۰۸
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه؛

از منظر قرآن صلح و مذاکره از روی ترس ممنوع و مذموم است

از منظر قرآن صلح و مذاکره از روی ترس ممنوع و مذموم است
حجت الاسلام ملانوری گفت: سلم به معنای صلح است، صلح به خودی خود پسندیده است اما صلحی که از روی ترس باشد ممنوع و مذموم است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین ملا نوری معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به تبیین و روشنگری انتخابات با استفاده از آیات و روایات گفت: خدای متعال در سوره شعرا، داستان هفت نفر از پیامبران بزرگش را مطرح می کند، اولین داستان، داستان حضرت موسی علیه الصلاه و السلام است، خدای متعال می فرماید: " وَإِذْ نَادَى رَبُّكَ مُوسَى أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ بیاد بیاور آن زمانی که خدای تو به موسی ندا کرد که به سوی قوم ظالم برو قَوْمَ فِرْعَوْنَ  قوم ظالم قوم فرعون است پیغام هم این است که أَلَا يَتَّقُونَ تقوای الهی پیشه کنید، از خدا پروا کنند.

وی با اشاره به اینکه حضرت موسی(ع) به خدا گفت چهار مشکل دارم، بیان کرد: حضرت موسی فرمودند: "قَالَ رَبِّ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ " خدایا چهار مشکل دارم، دستگاه فرعونی بسیار قلدر هستند و ترس تکذیب دارم و  وَيَضِيقُ صَدْرِي وَلَا يَنْطَلِقُ لِسَانِي فَأَرْسِلْ إِلَى هَارُونَ نیاز به سعه صدر بیشتری برای این ماموریت سنگین دارم و زبان راحت و آزادی ندارم، برادرم هارون را با من همراه کن.

این استاد حوزه علمیه در ادامه قصه حضرت موسی افزود: حضرت موسی مجدد به خداوند فرمود: "وَلَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ فَأَخَافُ أَنْ يَقْتُلُونِ "من قبلاً یکی از اینها را کشته ام و فرعونیان احساس می کنند من گنهکارم و می ترسم مرا بکشند. خداوند می فرماید : كَلَّا فَاذْهَبَا بِآيَاتِنَا إِنَّا مَعَكُمْ مُسْتَمِعُونَ اینگونه نیست که تو می گویی، با این معجزات و نشانه های ما به سمت فرعون برو و کار را انجام بده ما با شما شنونده هستیم آنچکه گفته و شنیده می شود ما هم می شنویم.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به آیات سوره شعرا خاطرنشان کرد: وقتی که خدا می شنود و مأمور هم از طرف خداوند است خودش یاری می کند و نباید ترس به دل راه داد؛ در سوره طه همین ترس حضرت موسی و هارون به گونه ای دیگر بیان شده است قَالَا رَبَّنَا إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ يَفْرُطَ عَلَيْنَا أَوْ أَنْ يَطْغَى ما می ترسیم فرعون قبل از بیان ما پیشدستی کند و مهلت سخن گفتن ندهد یا اینکه طغیان کند خداوند متعال می فرماید: "لا تخافا انی معکما"من با شما هستم شما نگران نباشید.

حجت الاسلام ملا نوری با اشاره به اینکه هدایت و نجات از سوی خداوند حق تعالی است؛ اذعان داشت: براساس این تعلیم الهی حضرت موسی ماموریت خودش را انجام داد، بعد فرعونیان خواستند مقابله کنند اجازه دادند از شهر خارج شوند، تا کنار رود نیل آمدند احساس کردند فرعونیان آنان را تعقیب می کنند، اصحاب موسی ترسیدند، موسی بن عمران به آنها می فرماید خدای من با من است او راه را نشان می دهد.

وی با توجه به جهاد و تلاش برای خدا ابراز داشت: اگر ما در مسیرخدا و در جهاد برای خدا تلاش کنیم خدا باماست و ما را یاری می کند. در آیاتی از قرآن مجید براساس تجربیات گذشته فرمان هایی برای امت اسلام بیان شده است مثلاً در سوره محمد(ص) در حرکت های انقلابی و جهادی و مواجه با دشمن این دستور را فرمودند : که فَلا تَهِنوا وَتَدعوا إِلَى السَّلمِ وَأَنتُمُ الأَعلَونَ وَاللَّهُ مَعَكُم وَلَن يَتِرَكُم أَعمالَكُم سست نشوید، حرکت به سمت سازش نکنید.

وی در ادامه افزود: سلم به معنای صلح است، صلح به خودی خود پسندیده است اما صلحی که از روی ترس باشد ممنوع و مذموم است، مخصوصاً الان که قدرت داریم، پس از گذشت چهل و دو سال از انقلاب اسلامی قدرتمند هستیم و جای مذاکره با ذلت وجود ندارد.

حجت الاسلام ملانوری در پایان با اشاره به اینکه چه کسانی کارگزار جمهموری اسلامی باشند، خاطرنشان کرد: آن کسانی که از دشمن می ترسند و سستی نشان می دهند و از روی ترس درونی قرارداد امضاء می کنند یا کسانی که امید به فضل خدا دارند که اگر در راه خدا حرکت کردند خدا با آنها خواهد بود؟ خداوند می فرماید: " إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ"خدا با کسی است که تقوا پیشه کنند و کار خوب انجام دهد"ان ینصرکم الله فلاغالب لکم" اگر شما به یاری خدا بروید کسی بر شما غالب نمی شود اما اگر بر غیرخدا اعتماد کردید، خدا شما را ذلیل می کند و در آن وقت چه کسی می تواند شما را عزیز کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
در حقیقت ظریف در ترسیم "دو قطبی کاذب" میدان و دیپلماسی و اظهار نارضایتی از عملکرد حاج قاسم و نگرانی از تاثیر گذاری سپاه قدس ( میدان ) در غرب آسیا ؛ با امریکایی ها به اشتراک نظر رسیده و یا شاید هم هدف اصلی انعکاس دغدغه امریکایی ها بوده است! وااَسَفا...
0
0