۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۸۰۱۵۱
رئیس پژوهشکده زن و خانواده؛

چالش فهم در معضل کاهش جمعیت تاثیرگذار است

چالش فهم در معضل کاهش جمعیت تاثیرگذار است
حجت الاسلام زیبایی نژاد گفت:مهم ترین معضل و چالش ما در موضوع خانواده و جمعیت چالش فهم است، فهم مشترک در جامعه نخبگانی ما از موضوعات اجتماعی شکل نگرفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد رئیس پژوهشکده زن و خانواده، در نخستین نشست از سلسله نشست های علمی نظام جامع خانواده  با اشاره به بحران جمعیت در ایران گفت:مهم ترین معضل و چالش ما در موضوع خانواده و جمعیت چالش فهم است، استاد احمدی تبار بیان داشتند،حدود هشتاد و شش درصد طلاق ها مشکلاتشان به مسائل جنسی برمی گردد، این سخن که  مهم ترین عوامل طلاق بحث جنسی باشد نیاز به توضیحی دارد، اینکه بگوییم عامل طلاق اختلالات جنسی است غیر از این می باشد که آن موقع که عوامل ناسازگاری به وجود می آید تاثیر اختلال جنسی هم ایجاد می کند، یعنی ثابت نشده که هشتاد درصد از عوامل طلاق، اختلالات جنسی باشد.

وی با بیان اینکه مهم ترین معضل و چالش ما در موضوع خانواده و جمعیت چالش فهم است،اظهار داشت: یعنی فهم مشترک در جامعه نخبگانی ما از موضوعات اجتماعی شکل نگرفته است تا جایی که حتی مسائلی که فکر می کنیم سر آن توافق داریم وقتی باز می شود، می بینیم چقدر اختلاف فهم در آن موارد داریم.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به فهم مشترک از مباحث خانواده ابراز داشت: مشکل اساسی در نظام برنامه ریزی کشور، برنامه ریزی توسط کسانی است که فهم مشترکی از خانواده ندارند، بایستی فهم خودمان را از مباحث خانواده با هم مشترک کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جامعه جوان جامعه ای است که انرژی برای دفاع از کشور دارد،گفت: جمعیت پیر بازدارندگی کافی برای دفاع نخواهد داشت. در خانواده پرجمعیت، مانور تحمل اجتماعی انجام می شود و وقتی این بچه ها بزرگ شده و وارد اجتماع بشوند در صورت بروز معضلات اجتماعی، به دلیل آن تجربه قبل راحت تر و دقیق تر می توانند با آن مقابله کنند.

حجت الاسلام زیبایی نژاد با بیان اینکه در خانواده کم جمعیت که رفاه کلید واژه اصلی است تربیت به شیوه صحیح شکل نمی گیرد، خاطرنشان کرد: اگر با نگاه تربیتی به بحران جمعیت نگاه کنیم از دهه هفتاد وارد معضل تربیتی شده ایم و سی سال است که با بحران رو به رو گشته ایم، از دهه هفتاد توجه نداریم که وارد خطر و معضل شده ایم.

وی با اشاره به تحصیل سنتی در قدیم و جایگزین شدن تحصیل مدرن در جامعه ابراز داشت: یکی از عوامل اصلی تحولات کاهش جمعیت، نظام تحصیلی مدرن است؛ نظام تحصیلی سنتی حول خانه داری می چرخید یعنی دروس و مباحث تدریس حول زندگی بود، اما نظام تحصیلی مدرن هسته معنایی و اصلی که خانه و خانواده بود را شکسته است و خانه و اجتماع را بیان می کند.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده در ادامه با اشاره به آثار تحصیل مدرن افزود: تحصیل مدرن می گوید البته که زن باید خانه دار و شوهرداری کند اما باید اجتماعی هم باشد،نظام تحصیلی مدرن مسأله اش نظام سرمایه داری و اقتصاد است، امروز برای اولویت قشر دختر ایرانی که خانه باشد از بین رفته و به جای آن تحصیل و سپس شغل شده است.

وی در پایان با اشاره به کم شدن میزان فرزند آوری اذعان داشت: زنی که اندام برایش مهم شده است دیگر نمی تواند به مسأله فرزند آوری توجه کند و به تعبیری دیگر زن بدن مند شده است و این از آثار نظام معنایی مدرن است.

ارسال نظرات